Krešimir Macan: Internet je vaša posjetnica
U nastavku vam prenosimo intervju koji je Krešimir Macan dao za Pametnu kunu.
Danas bez interneta ne možemo zamisliti ni jedan ozbiljni poslovni pothvat. Stoga je važno znati iskoristiti puni potencijal koji nam nove tehnologije i novi mediji pružaju. O navedenom smo razgovarali s Krešimirom Macanom vodećom osobom PR agencije “Manjgura”.
U svojim istupima i djelovanju obilježava vas jedna stvar – korištenje novih medija. Kako ste s tim započeli?
Moje znanje proizlazi iz mojeg vlastitog iskustva, naime 2008. godine sam otišao iz jedne tvrtke i tada sam se morao ponovno pozicionirati. U to vrijeme je i Facebook počeo s ekspanzijom te sam koristio dostupne alate. Napravili smo i blog i stranicu, te sam radio na okupljanju zajednice koja to prati. Manjgura radi sve usluge, a ja sam specijaliziran za medije i politiku. Radili smo sa mnogima te smo prešli put od internet kampanja do pravog biznisa. Poanta je u prepoznavanju važnosti interneta.
Spomenuli ste građenje zajednice, zašto je to važno?
Pogrešno je reći da mi gradimo zajednicu tj. “community”. Zajednice i društvene mreže postojale su i prije virtualnih online društvenih mreža. Svugdje oko nas su društvene mreže! Novost je da internet društvene mreže dopuštaju veću razinu povezanosti. Kako te zajednice već postoje, mi im kroz naš proizvod samo nudimo nastavak “umrežavanja” i na internetu. Ako već imamo tržište, ljude kojima nešto želimo prodati, kojima želimo pružiti tu našu uslugu – moramo im i omogućiti da rade ono što već rade, ali na bolji način.
Što svaki novi poduzetnik mora znati o marketingu, internetu i početku oglašavanja?
Danas niti jednu ideju ne smijete pokušati pokrenuti bez da ste prisutni na online medijima jer prva stvar koju će bilo tko danas napraviti kada dobije vašu vizitku ili zapiše vaše ime i prezime – utipkati će vaše ime u Google. Tu dolazimo do važnosti online reputacije – postojite li online ili ne postojite? Ako vas nema to može biti i dobra stvar, no s druge strane može se uz vas vezati i loše stvari, primjerice ako imate nekog imenjaka o kojem piše sve najgore.
Prije nego krenete prodavati svoje poduzetničke ideje, pokušajte brendirati sve vezano uz tu ideju i napravite sve ono što će napraviti osoba kojoj ćete otići s idejom: provjeriti vas na internetu. To je najlakše – ništa ne košta i traje 5 minuta. Amerikanci kažu: “Nemaš drugu priliku za ostaviti prvi dojam”, te je ako je naš prvi “online” dojam loš onda ste vjerojatno izgubili priliku za nešto više. Vaša ideja, koliko god bila genijalna neće dobiti zeleno svjetlo.
Kako krenuti s uređenjem svojeg internet “otiska”?
Uredite svoje online profile, npr. LinkedIn – na kojem onaj tko zna što se traži, može ostaviti dobar dojam. Na taj način komunicirate s osobom koja vas “gugla”: koji su vam interesi, obrazovanje, poznanstva i veze i poslovna pozadina – odnosno jeste li pravi poduzetnik ili “šarlatan”. Kako bi sve to moglo zaživjeti potrebna vam je internetska prisutnost. To je danas jednostavno, cijene “hostanja” stranica su niske i to je lako rješivo. Govorimo o trošku od 500 do 1000 kuna maksimalno. Ono što je uistinu važno je prezentacija svih važnih informacija. Vaša stranica mora biti zanimljiva i korisniku “prodati” samu ideju prije nego on odluči otići s te stranice. To je proces koji ne traje više od minute, ljudi za to nemaju više vremena. Ako to nije to – ljude će to odbiti.
Možemo li reći kako internet i informacije dostupne na njemu danas postaju poput vizitki?
Tako je, internet je danas vaša vizitka. Klasična vizitka nije više nije toliko bitna. Koristite npr. Google oglašavanje koje je vrlo povoljno. Postoji primjer jednog poslovnjaka koji je zakupio imena 5 direktora jedne od najvećih marketinških kompanija u Americi. Tada je tim istim direktorima poručio kako im je dao 5 razloga zašto ga trebaju zaposliti. Posao je naravno dobio. Isti primjeri maštovitog i jeftinog oglašavanja i pristupanja visoko pozicioniranim ljudima postoji i kod nas, poput tvrtke Escape iz Osijeka koja je, svojedobno, zakupila domene s imenima hrvatskih poslovnjaka. Što se dogodilo? Poslovnjaci koji im prije toga nisu odgovarali na pozive tada su počeli zvati njih u Osijek. Malim i jeftinim trikovima može se doprijeti do mnogo ljudi bez da plaćate skupe reklame na radiju ili televiziji, a ako ste im jednom zgrabili pažnju na vama je hoćete li ju zadržati. Danas je marketing dostupan svima koji se njime znaju koristiti. Prije je on ovisio o budžetu, a danas vam je potrebna dobra ideja, uz nekoliko entuzijasta i malo novca, stvarno se sve može napraviti.
Pitanje koje se nameće samo po sebi: što je budućnost u oglašavanju i pristupu korisnicima naših usluga?
Tko ima bolju internet prezentaciju , kako bi se istaknuli moramo biti bolji od drugih. Na primjer, moja agencija Manjgura bi mogla biti sasvim obična agencija za odnose s javnošću da nema svoj blog koji ljudi čitaju i posjećuju. Mogao bi svaki dan dijeliti tisuće vizitki, ali ovo je jednostavno praktičnije. Ljudi traže nešto zanimljivo, a mi im nudimo zanimljivu robu. Od tih posjeta ja ne zarađujem, ali kad razmislite, na taj način svaki dan prezentiram sebe i dijelim vizitke. Smartphoneovi su definitivno budućnost. To je trend “proširene realnosti”, koji se iz Sjedinjenih Američkih Država prenio i u Europu. Sa smartphoneom mi, praktički, više ne treba računalo. Blizu smo faze u kojoj će naš “pametni” telefon postati i naš novčanik i glavni centar komunikacije. Sada razmislite koliko je to tržište, kada po nekim brojkama, danas smartphone u Hrvatskoj koristi preko milijun ljudi?
Usluge koje pružamo moraju biti prilagođene mobilnosti i mobilnim pametnim telefonima. Kupci će htjeti sve obaviti tim putem. Tu bi spomenuo i CRM – custom relationship managment, tehniku koju je koristio i sadašnji američki predsjednik Barack Obama, a radi se o detaljnom proučavanju svojih korisnika. Što više o njima znaš više ih potičeš na daljnju aktivnost. Tako, više nego ikada prije, možemo saznati sve o našim kupcima, što nam omogućava i da im se prilagodimo.
Možemo li reći kako na neki način živimo u idealno vrijeme, barem tehnološki gledano, za ulaženje u poduzetništvo?
Za mlade poduzetnike s malim budžetima – ovo je odlično vrijeme. Oni mogu eksperimentirati i ne moraju propasti s velikim gubitkom. Ne moraju se bojati velikih gubitaka zbog eventualne propasti upravo zbog onog što sam ranije spomenuo – relativno je jeftino pokrenuti posao vezan uz tehnologiju. Također, vrlo je važno imati mentora. Svaki mladi poduzetnik treba imati dobrog mentora, jer zašto ponavljati tuđe greške? Ukoliko ste u dilemi, platite savjet jer cijena koju platimo kasnije nam se višestruko vraća.
Vedran Mušura
Oznake: Krešimir Macan, Manjgura, Facebook u Hrvatskoj, Customer Relationship Management, community management, online reputacija, online reputation managementPročitajte i…