Društvene mreže mogu prodavati IT!

Oleg Maštruko iz časopisa Mreža razgovarao je s našom bivšom izvršnom direktoricom Ninom Išek Međugorac i našim savjetnikom za integrirane online komunikacije Markom Matejčićem o mogućnostima društvenih mreža danas, posebno u kontekstu upotrebe IT tvrtki.

Marko i Nina (2)

Na koji način društvene mreže mijenjaju komunikaciju online?

Društvene mreže prirodan su korak u evoluciji komuniciranja. Prije desetak godina u online svijetu, prosječan korisnik tražio je vijesti na news portalima unutar određenih kategorija i potkategorija, a s prijateljima i poznanicima komunicirao je preko mIRC-a, ICQ-a, MSN Messengera, maila. Dolazak društvenih mreža uveo nas je u doba u kojem su nam sve informacije, bilo da se radi o mediju, prijatelju ili opinion makeru na drugoj strani svijeta, dostupne u realnom vremenu, na jednome mjestu, u udobnosti našeg Facebook i Twitter profila.

Kako ovo mijenja komunikaciju medija?

Sa strane medija, potrebno je uočiti evoluciju u načinu konzumacije informacija. Korisnici više nemaju potrebu ulagati preveliki trud i tragati za vijestima te očekuju da im se relevantne vijesti i informacije pojave u newsfeedu.

Na jednak način na koji smo prije desetak godina mogli reći da se nešto dogodilo ukoliko se pojavilo u središnjem dnevniku HRT-a, sada možemo primijeniti analogiju i reći da se nije dogodilo ako se nije pojavilo u newsfeedu korisnika. Dužnost je svakog medija uočiti da se kod krajnjih korisnika polako razvija komfor, odnosno da s vremenom ulažu sve manje truda u potrazi za informacijama. Adaptacija na ovo ponašanje je sve snažnija, čemu će posvjedočiti svi hrvatski mediji kojima broj posjeta s društvenih mreža kontinuirano raste, dok broj posjeta naslovnoj stranici weba stagnira, tj. pada.

Promjena komunikacije

Kako ovo mijenja komunikaciju u IT-u i poslovanju?

Za poslovanje IT kompanija vrijede ista pravila kao i za medije – krajnji korisnik smatra da je dužnost IT kompanija prepoznati njihove potrebe i pronaći način da informacije o rješenjima koja zadovoljavaju njihove potrebe pronađu put do njihovog newsfeeda. Za početak, tu je korisnička podrška u obliku community managementa. Krajnji korisnici postali su svjesni da se njihovo zadovoljstvo, tj. nezadovoljstvo, podijeli s mnogo više korisnika nego standardnim word of mouth prepričavanjem užem krugu prijatelja i poznanika.

Svaki korisnik, sa svojom mrežom prijatelja i followera, postao je medij koji može pridonijeti pozitivnoj ili negativnoj percepciji branda. Kreativnost korisnika u njihovim upitima u određenim slučajevima može dosegnuti više ljudi nego što je to slučaj s tradicionalnim medijima, a nerijetko se dogodi da ovakvi oblici reakcije dobivaju i svoj prostor u online i offline medijima. S druge strane, tu je prodajno orijentirana komunikacija na društvenim mrežama koja razvojem novih alata i mogućnosti plasiranja sadržaja postiže sve veći ROI.

Može li se direktna prodaja odvijati društvenim mrežama?

Društvene mreže kao prodajni kanal evoluiraju iz dana u dan, a nove mogućnosti oglašavanja i pomaci koje je napravio samo Facebook u proteklih godinu dana, fascinantni su. No, u samom startu treba napomenuti da društvene mreže nisu magična kutija! Tradicionalni oglašivači vrlo dobro shvaćaju da ljudi neće pohrliti u trgovineobjavom jednog oglasa u novinama te kako je reklamu na TV-u potrebno emitirati barem 16 puta da bi se “zalijepila” kod ciljane publike. Isto tako, jasno je da je za bilo kakav prodajni efekt nužan preduvjet produkcija sadržaja (PR, oglašavanje) i osiguravanje marketinških budžeta.

Od društvenih mreža se od samih početaka očekivalo da budu magična kutija, tj. da prodaju bez ulaganja u produkciju sadržaja i marketinških budžeta za oglašavanje. Kao rezultat tih previsoko postavljenih očekivanja, mnogi su brandovi propustili priliku iskoristiti pune potencijale društvenih mreža kao prodajnog kanala.

Kakvi su prodajni potencijali društvenih mreža? Možete li to staviti u konkretne brojke i kakvo mjesto ovdje ima IT?

Na društvenim mrežama prodavali smo doslovce svašta – od sira cijene 5 kuna do proizvoda vrijednih desetak tisuća eura. Zanimljivo je da smo za svaku kunu uloženu u društvene mreže uspjeli prodati sira u vrijednosti 10 kuna, te da smo sve rezultate pouzdano mjerili u prodaji. Kod izuzetno skupih proizvoda koji koštaju desetak tisuća eura, svaka kuna uložena u društvene mreže donosila je više stotina kuna pa čak i do tisuću kuna prodaje, a sve smo to precizno mjerili i kvantificirali na obostrano zadovoljstvo nas i naših klijenata.

 

SITUACIJA U HRVATSKOJ

 Kakva je trenutno situacija s društvenim mrežama u Hrvatskoj?

Jedan od najzanimljivijih podataka o korištenju Interneta u Hrvatskoj je taj da je prosječan korisnik online 15.1 sati tjedno, dok primjerice Hrvati ispred malih ekrana u prosjeku provedu 17.5 sati tjedno. Radi se o podatku IAB MediaScopea iz 2012., a s adaptacijom smartphone uređaja u protekle dvije godine, uvjereni smo da je Internet preuzeo titulu medija kojem Hrvati pružaju najviše pozornosti. Prema istim podacima – 2.4 milijuna Hrvata je online, koji prema podacima HAKOM-a iz 2012., u broadband Internet pristupaju s preko 1.2 milijuna priključaka.

Društvene mreže neizostavni su dio većine online Hrvata – Facebook u Hrvatskoj trenutno broji 1.8 milijuna Facebook profila, dok YouTube u Hrvatskoj mjesečno registrira 4.742 milijuna unikatnih kolačića od korisnika koji sadržaj konzumiraju preko desktop računala, tableta, smartphonea, smart TV-a i ostalih uređaja.

ROI za AdWords

 Ovo je ROI koji ostvaruju AdWords kampanje. Tvrdite li vi to da, primjerice Facebook, može prodavati jednako učinkovito kao AdWords?

Da, upravo to tvrdimo! Iako je AdWords izvrstan kanal za direktnu prodaju jer naše proizvode i usluge nudimo potrošačima koji pretraživanjem na Googleu pokušavaju zadovoljiti svoju potrebu, pri takvoj prodaji najčešće ograničenje postavlja upravo volumen upita direktno ili indirektno vezanih na naš proizvod ili uslugu. Facebook nam s druge strane nizom metoda i alata nudi mogućnost da izuzetno precizno pronađemo kupce koji imaju potrebu za našim proizvodom, ali još nisu krenuli u aktivni proces kupnje i napravili prvi korak kao što je google pretraga za našim proizvodom. Kontinuirana komunikacija s vrlo vjerojatnim kupcima s vremenom će rezultirati prodajom. U konačnici, moguće je i da se sama prodaja obavi posredovanjem AdWordsom, no upravo zato je bitno znati mjeriti kada je prodaja nastala kao rezultat potražnje koju smo stvorili među potencijalnim kupcima na Facebooku.

 Što je s drugim mrežama? Kakvi su potencijali YouTubea, Twittera, Instagrama, Pinteresta i sličnih mreža?

Svaka od ovih mreža definitivno nudi svoje potencijale, no Twitter, Instagram, Pinterest i sl. mreže moraju evoluirati i ponuditi sofisticirane mogućnosti oglašavanja kakve nudi Facebook. Dok se to ne dogodi, njihova komercijalna vrijednost većim će se dijelom svoditi na vrijednost kanala za korisničku podršku i kanala za krizno komuniciranje. YouTube s druge strane odnedavno nudi ogromne potencijale TrueView oglašavanjem, kojim može direktno konkurirati televizijama. Koristeći identičnu metodologiju mjerenja rezultata TV oglašavanja, YouTube u minimalnoj varijanti nudi istu razinu učinkovitosti za 4 puta manju cijenu od TV oglašavanja. Ukoliko se koriste mogućnosti YouTubeovih oglašavanja i prikaz oglasa samo prema npr. dobi, spolu, lokaciji, interesima i ključnim riječima – medijski ekvivalenti se multipliciraju i u potpunosti detroniziraju televiziju!

Kako Internet utječe na PR nišu?

Posao PR agencije 21. stoljeća obuhvaća sve oblike online prisutnosti online sadržaja – – od izrade websitea, SEO optimizacije, oglašavanja preko AdWordsa i Facebooka te community managementa, display oglašavanja, email marketinga i analitike! Važno jeuočiti mehanizme PR-a koji se primjenjuju na online, a to je da je potrebno upravljati komunikacijom naših klijenta s potrošačima. Potrošači su prisutni u svim sferama onlinea, i upravo zato je naša dužnost prilagoditi se potrošačima i načinima na koje oni dolaze u kontakt s našim informacijama.

Uporaba svih gore navedenih kanala i alata odlična je prilika da uspješno uspostavimo online komunikaciju s velikim brojem potrošača. Upravo zato se posao tradicionalnih PR agencija mijenja te zahtijeva od njih da se prilagode i pronađu način komunikacije s potrošačima. Manjgura je u tome pionir. Među prvima smo digitalne medije počeli koristiti kao moćan alat u PR kampanjama. Svi online alati i kanali su nam važni – neovisno o tome radimo li novi website, onsite i offsite SEO optimizaciju, AdWords kampanje u search i display mreži, zakup medijskog prostora na portalima, Facebook kampanje, community management, Facebook aplikacije i mobilne aplikacije.

Treći Mreža Smart Dayu održat će se 17. rujna 2014. u kinu Europa (Varšavska 3, Zagreb) s početkom u 13 h.

Ulaz slobodan, ali uz prethodnu prijavu. Prijaviti se možete na sljedećem linku: Prijava
Tags: ,
Pretraži blog po ključnim riječima
2 3 a b c č d đ e f g h i j k l m n o p q r s š t u v w x y z ž