EKSKLUZIVNO: Izborna anketa parlamentarni izbori BiH 2014
Posljednje istraživanja raspoloženja birača u Bosni i Hercegovini, koje je za zagrebačku agenciju Manjgura* proveo Ipsos iz Sarajeva, svjedoči o još uvijek značajnom broju neodlučnih i neopredijeljenih glasača, iako je ostao još samo jedan dan do kraja kampanje u Bosni i Hercegovini.
U Federaciji BiH je takvih oko 30%, 19,8% neodlučnih i 11,1% onih koji ne žele reći za koga će glasati; u Republici Srpskoj taj postotak je još veći – čak 32,6% je neodlučnih, a 18,1% onih koji ne žele naglas reći kome će dati glas. Agencija Ipsos iz Sarajeva u posljednjem je predizbornom tjednu – od nedjelje 5.10. do utorka 7.10. – provela telefonsko istraživanje i anketirala 400 birača iz FBIH i 200 iz RS, i to onih koji najavljuju da će sigurno ili vjerojatno glasati, uz grešku uzorka od +-4% na cijelom uzorku.
Demokratska fronta je, po ovom istraživanju, vodeća u Federaciji BiH s 23,7%, a u stopu je prati SDA s 21,3% i najjača stranka će se znati tek kasno u nedjelju navečer. Za treće mjesto se bore SDPBiH s 11,6% i SBB s 11%. HDZ BiH bilježi 7,7%, HDZ 1990 6%, BPS ima 5% i Naša stranka 3,2%. Greška uzorka na samo opredijeljenim biračima, s obzirom na veliki broj neodlučnih i onih koji su se odbili izjasniti, je +/- 6,1%. To praktično znači da su stranke više manje poravnate i da je teško iz istraživanja jednoznačno isčitati koja je stvarno u prednosti u pojedinom paru.
Po ovom istraživanju SNSD je vodeća stranka u Republici Srpskoj s 33,4%, dok je SDS je druga stranka s 31,3%, a PDP treća s 6,3%. Slijedi Socijalistička partija s 5,6% i Partija ujedinjenih penzionera s 5,3%. Ovdje je greška uzorka na samo opredijeljenim +/- 9,6% zbog većeg postotka neodlučnih i prve dvije stranke praktično poravnate ulaze u finale izbora.
U RS se vodi velika bitka za Predsjedništvo, mogući obrati
Najveće iznenađenje ovog istraživanja utrka je za predsjedničko mjesto u RS-u: Ognjen Tadić, zajednički kandidat opozicije za mjesto predsjednika Republike Srpske vodi ispred aktualnog predsjednika i lidera SNSD-a Milorada Dodika. Dok Tadić broji 53,5%, Dodik ima 43,4%, uz grešku uzorka na opredijeljenim od +/- 9,6%.
Lider PDP-a Mladen Ivanić, koji je također kandidat oporbe okupljene oko SDS- za člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine iz Republike Srpske, vodi s 53,5% ispred kandidatkinje SNSD-a Željke Cvijanović koja ima 41,3% uz grešku uzorka na opredijeljenim od +/- 9,6%.
Bakir Izetbegović u prednosti u FBiH
Po ovom istraživanju u utrci za bošnjačkog člana vodi Bakir Izetbegović, kandidat SDA, s 21,2% ispred Emira Suljagića (DF – Željko Komšić) koji ima 15,8%. Slijede Fahrudin Radončić (SBB) s 15,4%, Bakir Hadžiomerović (SDP) s 14,2%, Sefer Halilović (BPS) s 11,9%, pa Mustafa Cerić, kao prvi od nezavisnih kandidata s 3%. Greška uzorka na opredijeljenima je +/- 6,1%, tako da će biti jako zanimljivo tko će uz prvo, osvojiti i drugu poziciju u ovoj trci.
Zanimljivo je da su ispitanici u ovoj anketi veći postotak glasova dali Martinu Ragužu, kandidatu HDZ-a 1990 koji je dobio 7%, nego Draganu Čoviću, kandidatu HDZ-a BiH koji ima 5,5%, no s obzirom na grešku uzorka, kandidati su praktično izjednačeni.
Istraživanja su samo presjek trenutka u kojem se istraživanje odvijalo i teško ih je pretočiti u konkretne rezultate, naročito kada je trka ovako neizvjesna, no mogu biti dobar indikator što nas očekuje u nedjelju. Iskustva iz regije nas uče kako stranke desnice redovito na izborima dobivaju više glasova nego što im ih daju istraživanja. A i ne zaboravite bit demokracije nije samo u glasovanju, nego i brojanju palih glasova, o čemu postoje brojna iskustva u BiH. U svakom slučaju u nedjelju će odlučivati svaki glas i zato je bitno da što više birača izađe na birališta.
Ovo istraživanje donosimo uz striktno poštivanje člana 16.5 Izbornog zakona Bosne i Hercegovine koji glasi:
(1) Mediji će pri objavljivanju rezultata istraživanja javnog mnjenja jasno i nedvosmisleno o tome izvijestiti javnost navodeći:
a) naziv institucije ili ime lica koje je naručilo i platilo istraživanje;
b) naziv i sjedište institucije koja je sprovela istraživanje;
c) ispitni uzorak i mogućnost odstupanja u ishodu istraživanja;
d) period u kojem je provedeno istraživanje.
(2) Rezultati telefonskog anketiranja ili uličnih anketa provedenih među biračima tokom izborne kampanje neće biti prezentirani kao siguran i autentičan stav određene društvene grupe, što je medij, koji provodi anketiranje i objavljuje rezultate, dužan posebno naglasiti.
*Krešimir Macan, direktor Manjgure, u izborima 2014. u BiH savjetuje SDP BiH
Oznake: izborna istraživanja, izborna anketa, anketa, Krešimir Macan