Izborna internet gerila – beznačajan ili mali rat?
Internet gerila pred predsjedničke izbore u Hrvatskoj? Tjednik “Globus” sugerira da je riječ o volonterima koji rade iz entuzijazma, iako naknadu primaju u novcu. Tim mladim stranačkim ljudima koji čitaju internet forume i komentare, smišljaju Google oglase, otvaraju profile na društvenim mrežama Facebooku i Twitteru, web stranice ili blogove, nije čini se strano za novac i/ili bolji položaj u stranci ni lažirati ankete ne bi li svog kandidata prikazali kao jedinog koji vrijedi vašeg glasa u današnjoj Hrvatskoj.
Eksperti PR industrije tvrde da ja internet kampanja vrlo važna, osobito nakon što je američki predsjednik Barack Obama izbore dobio zahvaljujući među ostalim i izgradnji internet zajednice koja ga je potencirala kao idealnog predsjedničkog kandidata. “Internet kampanja je jeftinija, a cilj joj je o svom kandidatu stvoriti što bolju sliku,” kaže vlasnik Manjgure, PR ekspert Krešimir Macan koji smatra da je važnost gerilske kampanje najprije, još od izbora 2007., uvidjela glavna opozicijska stranka SDP.
Jednako kao i na važnost humora kako bi se ukazalo na eventualne mane protivničkih kandidata. Još nekoliko dobrih kolekcija koje vas mogu nasmijati potražite na portalu Predsjednički izbori i na stranicama Nika Titanika.
Ili na ironiju činjenice da se ovdje lako smatrati proizvodom za vođenje zemlje.
Ali humora i duhovitosti baš i nema u prevelikim količinama. I teško ga je očekivati kada su internet gerilci ispada, nerijetko tek ‘činovnici’!
“Internet je nakon televizije najvažniji medij, zamijenio je rasprave po kafićima, ali kod nas se to radi tako da je preočito tko za koga agitira. Gerilci nastupaju nerazrađenih stavova, ne otvaraju se pitanja koja ne idu u korist protukandidatu, pa da se čeka reakcija, jednostavno se sve svelo na običnu propagandu. Nastupaju zapravo kao buldožderi , netko im je rekao “idite i pričajte po forumima” i oni idu i kao borgovske radilice ponavljaju “glasajte za ovoga, glasajte za onoga,” smatra novinarka Business hr. i blogerica Iva Ušćmulić Gretić. Dodaje, da je Obama pobijedio i zato što je imao mašineriju koja je razumjela što su to danas društvene mreže.
Kao i PR eksperti i dio novinara upozorava da društvene mreže nisu samo otvaranje profila na FB ili Twitteru, niti blog. “A ponajmanje je to spamanje foruma,” kaže Gretić dodajući da bi dobri voditelji kampanja, (a kod nas tu to često osobni prijatelji i ljudi koji ne razumiju osobito niti važnost PR-a niti se koriste kompjuterima), trebali znati objasniti kandidatima – da moraju na dnevnoj bazi raditi na svojim društvenim profilima, da osobno moraju komunicirati s ljudima, da im web site nije pano za uljepšane fotografije već samo i jedino poligon za javnu raspravu za ozbiljne teme na kojima kampanjom grade svoj put do Pantovčaka.
Ukratko i predsjednički kandidati i njihov ‘internet gerila tim’ moraju shvatiti da se birače, posebno one online aktivne, dobiva svojim mišljenjem, a ne prosječnim sloganima. Najbitnije, moraju shvatiti da je Internet medij i kao takvog ga moraju naučiti koristiti. Inače će i biti potpuno nesvjesni profila svojih birača.
“U gerilsku kampanju,” kaže Macan, “ljude je potrebno privući srcem kako bi im se približila određena politička koncepcija.” Ali je problem kada koncepcija ni sama ne razumije da od ljudi čije glasove očekuje treba isto čuti mišljenje o tome što je njima važno i što oni očekuju. Drugim riječima, da internet prestanu koristiti isključivo radi svoje prezentacije, već da, kao američki predsjednik, nauče njegove komparativne prednosti.
Moj prijatelj, budući filmski snimatelj kaže da je problem što ni naši predsjednički kandidati, ni njihove stranke, pa tako niti njihovi gerilci nisu shvatili da internet nije komunikacija na razini dijeljenja letaka ili jumbo plakata.
Ono što se događa na internetu u zemlji kao što je naša ne mora biti ključno za dobivanje izbora. Ali može, kaže Macan, tamo gdje će razlike biti minimalne.
Tako da bio predsjednički kandidat osoba s karizmom, osoba koja će se zagrliti sa svakim na cesti jer mu se tako sugerira, bila žena koja ima petlje, ali nema šarma, ili osoba koja biračima izgleda kao da nikada nije udarila šakom o stol – morat će naučiti da je digitalna tehnologija dobar način komunikacije. Osobito ako se razumije razlika između komunikacije i agitacije!
Oznake: društvene mreže, predsjednički izbori, gerila marketing, gerila prPročitajte i…