Manjgura s najvećim rastom prihoda u 2020. – pregled poslovanja hrvatskih PR agencija 2019.-2020.
Kad smo pokušali objediniti sve hrvatske agencije za odnose s javnošću na jednom mjestu u blogu Popis (PR) agencija za odnose s javnošću u Hrvatskoj prvo nas je iznenadio veliki broj zahtjeva za uvrštavanjem na popis, pa smo došli na ideju da, u susret ovogodišnjoj prvoj KOMferenciji HUOJ-a nakon pandemije na kojoj će se i pričati o poslovanju u ove dvije pandemijske godine, temeljem tog popisa pokušamo analizirati poslovanje PR agencija u Hrvatskoj 2019. i 2020.
U 2021. tržište se već prilično oporavilo, pa ćemo po objavi i tih novih podataka na javnim izvorima objaviti kretanje na tržištu za sve tri godine. Koristili smo podatke o poslovanju raspoložive u bazi Poslovna Hrvatska.
Prvo smo unijeli podatke za sve agencije koje su nam se javile da budu na popisu i dobili da je u 78 tvrtki s popisa radilo 634 zaposlenika, samo 4 manje nego prije pandemije, ali zato čak 88 više nego 2017.
Sasvim očekivano prihodi su značajno pali u 2020. na 698,64 milijuna kuna u odnosu na 772,15 prije pandemije (pad od 73,51 milijun kuna, odnosno relativni pad od 9,52%). Zanimljivo, dobit prije oporezivanja, EBIDA je 2020. usprkos tome narasla sa 71,09 na 74,92 milijuna kuna (više 3,83 milijun kuna, odnosno 5,39% što upućuje na znatno efikasnije poslovanje u uvjetima pandemije). S obzirom da je ovaj blog i mala vježba iz statistike, bitno je ovdje uočiti da komunikacijske tvrtke s popisa čine otprilike 50% tržišta komunikacijskih usluga koje je procijenjeno na nešto više od 1,5 milijarde kuna, što treba uzeti u obzir kod interpretacije rezultata.
Prosječna plaća svih zaposlenika u agencijama s popisa je u 2020. bila niža 3,28% i iznosila je 5873,62 kune (još provjeravam što sve ulazi u taj neto iznos koji je izračunat u bazi – trebala bi biti sve neto uplate zaposlenicima, ali ako imate više saznanja javite se).
Naravno, zanimalo nas je kako Manjgura stoji u odnosu na druge agencije koje najvećim dijelom rade odnose s javnošću ili su barem kao takve prepoznate, pa smo pokušali složiti pregled tih agencija u 2019. i 2020. godini s obzirom da smo s današnjim danom svi predali rezultate poslovanja za 2021. i možemo svi za sebe vidjeti gdje smo u odnosu na prošlu godinu, a bit će i dobra podloga za raspravu na KOMferenciji.
Za Manjguru je 2021. bila rekordna godina s dosad najvećim prihodima od ukupno 10,59 milijuna kuna i dobiti poslije oporezivanja od 1,46 milijuna kuna i vjerujemo da je za mnoge kolege 2021. predstavljala godinu lijepog rasta poslovanja. Nas ovaj rezultat posebno raduje jer ove godine slavimo 25 godina poslovanja Manjgure – Slavimo #nasihprvih25!
U 2020. smo bili 7. po prihodima među navedenim agencijama (uvrštene su sve agencije koje su prepoznate kao agencije koje većim dijelom pružaju usluge odnosa s javnošću i koje su ostvarile barem 1 milijun kuna prihoda u 2020. godini). Neke od navedenih agencija poput prve na ovom popisu 404 ostvaruju većinu prihoda pružanjem i drugih usluga, ali to je trend integracije servisa prisutan kod svih agencija, pa smo zato razradili više kriterije usporedbe po kojima možete procijeniti uspješnost svake od pojedinih agencija.
Tako smo bili 1. ako se gledao rast prihoda u 2020. u apsolutnom iznosu i to je mjerilo povećanja prihoda bez obzira na veličinu agencije, iako su od ostalih najviše rasle upravo manje agencije.
Manje agencije više mogu rasti i relativno i tu smo ostvarili rast od nevjerojatnih 101%, iako su CTA komunikacije manjka Gordana Turkovića rasle čak i brže 154%, a i Blanka Tomašić je u svojim počecima prvo zakucala na vrata Manjgure, a u 2020. je rasla 111%. Bravo za kolege, ali i Katarinu Leko, našu direktoricu koja je najzaslužnija za ovaj veliki rast Manjgure u protekle dvije godine.
Ako gledate prihode po zaposleniku možete pokušati vidjeti koja agencija možda najefikasnije radi u odnosu na broj zaposlenih i tu smo u samom vrhu 4. s 1,16 milijuna kuna po zaposlenom.
Naravno, bitno je koliko na kraju i zaradite (EBIDA je ostvaren prihod prije svih knjigovodstvenih operacija, tako da se zna značajno razlikovati od neto dobiti na kraju, ali je usporediva jednako za sve i pokazatelj je profitabilnosti tvrtke). Tu smo također 4. ako se gleda udio EBIDA-e u prihodima.
Ono što će zanimati naravno sve naše zaposlenike jest kakve su prosječne plaće u pojedinoj agenciji i tu sam ponosan da smo na iznimno visokom 3. mjestu s natprosječnim primanjima od 10.274 kune (vjerujem da su tu uključene sve isplate zaposlenicima na ruke, dakle i razne naknade). S obzirom da je porez na dobit manji od poreza na dohodak, sigurno je da se dio plaće vodećim ljudima isplaćuje i na taj način, tako da je ova informacija samo jedan pogled na plaće u agencijama.
I za kraj složio sam agencije po broju zaposlenika da dobijemo osjećaj koliko nas to sve skupa ima u ovoj našoj maloj industriji odnosa s javnošću. S obzirom da su tu kolege koje se bave i drugim vidovima komunikacija, moja slobodna procjena je da nas je u komercijalnom sektoru maksimalno 300-tinjak ako uzmemo u obzir i sve manje agencija i kolege koje posluju kroz svoje obrte koji nisu na našem popisu. Jako malo pozicija za zapošljavanja znači vrlo konkurentno tržište ako baš želite raditi u odnosima s javnošću o čemu smo pisali i u blogu Želite posao u odnosima s javnošću? Provjerite jeste li osoba kakvu tražimo za Manjguru!
Budući da se radilo o opsežnom i pipljivom poslu, za moguće ispravke i korekcije javite se našem Luki Kraljeviću na luka.kraljevic@manjgura.hr.
Oznake: adrema, lista PR agencija, agencije za odnose s javnošću, Odnosi s javnošću, PR agencijePročitajte i…