Misterij Milanovićeve popularnosti – kako čitati istraživanja?

„Premda se šefu SDP-a zamjera višak intelektualiziranoga političkog govora, lijenost i neprikladne jadikovke da ga od sjedenja u Saboru bole prepone, javnost ga vrlo dobro ocjenjuje, pa u nekim aspektima ostvaruje, za hrvatske prilike, vrlo neobične proboje”, stoji u članku Jelene Lovrić iz ovotjednog Globusa kojeg smo naslov posudili za ovaj dnevnik o istraživanjima javnog mnijenja.

Globus Misterij Milanovićeve popularnosti

Povod su nam bila dva recentna istraživanja javnom mnijenja koja su očigledno rezultatima brojne kolege možda malo i dovele u zabludu. Tako je telefonski CRO-Demoskop agencije Promocija Plus za siječanj potvrdio prednost SDP-a pred HDZ-om u očima Hrvata i Hrvatica. Iz vječnog rata oporbenjaka i vladajućih i obratno, oporbenjaci su sa svojih 28,3% izvukli još jednu bitku. Hadezeovci su se smjestili na 25%. Ipak, obje stranke trebaju pripaziti jer im pada ugled bez obzira na to koja je prva, a koja druga. Naime, lijevi su imali podršku 28,7% prije mjesec dana, a desni su pak pali za 0,9% u istom razdoblju. Nije to neki značajni pad, ali nije im ni značajna razlika između. Ono što je možda značajnije je usporedba i izbor ovih dviju stranaka s rezultatima postignutim na parlamentarnim izborima u studenom 2007. godine. Relativni pobjednik izbora HDZ je u ovih trinaest mjeseci izgubio podršku od 10 postotnih bodova, dok je SDP skliznuo za 4,3 postotna boda.

Slične rezultate donosi i terenski CroBarometar agencije Puls, iako su postoci tu nešto veći i bliži onim izbornima – 30,5% za SDP prema 27% za HDZ. S obzirom na razinu greške kod oba istraživanja, može se izjaviti da su stranke prilično poravnate i tu često nastaje prva zabluda kod ovih istraživanja, jer prednost od nekoliko postotaka, nije nužno i stvarna prednost zbog grešaka koje nužno imaju ovakva istraživanja. Pogledajte kako Puls i grafički prikazuje te raspone greške, gdje su svi navedeni rezultati mogući:-). Uz različito vrijeme anketiranja, različita je i metodologija, te su ova dva istraživanja dobri primjeri kako svako istraživanje morate pažljivo čitati za sebe, a još pažljivije tumačiti ili uspoređivati.

Već citirani Globusov članak naslovljen „Misterij Milanovićeve popularnosti” bavi se detaljno jednim drugim aspektom ovih istraživanja, a koristi podatke Pulsa.

CROBarometar agencija Puls

Koji se opet potvrđuju i kod CRO-Demoskopa – Stipe Mesić je i dalje miljenik Hrvata, jer ovoga mjeseca je na vrhu ljestvice pozitivnih političara za 21,1% ispitanika (u odnosu na prošlomjesečnih 20,4%). Iza predsjednika slijedi Zoran Milanović s 14% (sad već treći mjesec zaredom ispred glavnog političkog rivala Ive Sanadera koji je najpozitivniji je domaći političar za 11,7%, što predstavlja pad od 2,1 postotna boda u posljednjih mjesec dana).

Ovdje smo htjeli ukazati na oprez kod analize rezultata o popularnosti političara jer uvelike ovise o postavljenom pitanju. Često ih prenose mediji je su dobar materijal za super atraktivne naslove, iako nam možda i ne daju pravu informaciju o stvarnom razmišljanju javnosti, već odgovor na postavljeno pitanje. Jer ako ništa ili malo radite, odnosno nema vas u medijima, a netko vas pita što mislite o toj osobi, vrlo je vjerojatno da ćete se o njoj izraziti pozitivno zar ne? E svima koji ste pomislili da aludiram na Zorana Milanovića (pročitajte radije cijeli članak u Globusu), prevarili ste se – pogledajte rezultat Đurđe Adlešić. Dok u istraživanju Pulsa o njoj pozitivno misli 47% ispitanika i na 3. je mjestu, u istraživanju Promocije Puls ima skromnih 2,2%. Zato što Puls pita za mišljenje o političarima prema nekom svojem popisu, dok Promocija pretpostavljam pita tko je po vama najpozitivniji političar u Hrvatskoj u proteklom mjesecu. To drugo pitanje je puno bliže onoj definiciji popularnosti kako je svi definiramo, no činjenica je da se u takva spontana spominjanja opet silom prilika probiju prije svega oni političari koji su najprisutniji u medijima, što nužno opet ne mora značiti da su nužno popularni ili pak omraženi. Tako da stvarnu sliku o popularnosti teško može dati samo jedno pitanje i jedno istraživanje, već se moraju pratiti trendovi kroz neko vrijeme, dok je neke apsolutne pokazatelje o popularnosti dosta teško utvrditi.

Ako ovako kritički gledate na sve rezultate možete zaključiti da Milanoviću popularnost kroz vrijeme raste, ali ne značajno ako se uzmu u obzir greške istraživanja i to nekako proporcionalno padu popularnosti premijera Ive Sanadera. Nedovoljno da bi se iz toga izvlačili nekakvi dugoročni zaključci tipa – vidiš super je bilo da nismo previše galamili, vidiš da nam rating raste i kad ne radimo ništa, što vjerojatno razmišljaju neki u SDP-u. Kriza je dobro načele njegovanu sliku premijera Ive Sanadera i tu nalazim prostora za rast oporbenih pozicija, jer dobrom je dijelu glasača jasno da stvari ne idu u pravom smjeru te traže alternativu, koliko god se ona nudila ili ne. Tako ne čudi da čak trećina biračkog tijela HDZ-a ima pozitivno mišljenje o Milanoviću.

I za kraj citat Promocije Plus – “Svjetsko rukometno prvenstvo, na kojem je Hrvatska osvojila srebrnu medalju, najvažnija je tema mjeseca (28,3% izbora) koja je zasjenila plinsku krizu (23,2%) i gospodarsku krizu uopće (20%). Potvrđuje li ovakav izbor naših građana/ki suvremenost krilatice Kruha i igara?”.

Dečki iz Promocije Plus znaju gurnuti dobru tezu za super naslov – Bitno da ima igara, kruha nam ne treba: Svjetsko rukometno prvenstvo zasjenilo krizu, ali evo vam i ovdje super ilustracije kako prisutnost u medijima značajno utječe na rezultate istraživanja, ako pitanje postavite uoči ili neposredno nakon u ovom slučaju velikog finala svjetskog prvenstva.

O sličnim dilemama oko istraživanja pisali smo u prvom dnevniku o istraživanjima javnog mnijenja i mogućim medijskim interpretacijama, a za povezane teme kliknite na neku od kategorija ili ključnih riječi na kraju ovog dnevnika.

Oznake: , , , , , , , , , , ,

Pročitajte i…

Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3