Mračna strana Facebooka II

Nastavak razmatranja svih onih nezgodnih komponenti koje socijalna mreža poput iznimno popularnog Facebooka povlači za sobom, namjerno je odgođen do sada. Odlučila sam pustiti neko vrijeme i pričekati da vidim što će se izroditi u svega tjedan dana bombardiranja lošim PR odradama.

Naime, svi mi fejsbukovci smo dobili ono zanimljivo priopćenje o promjenama pravila korištenja koje je potpisao sam network mag. I, naravno, svatko kome se dalo da pročita taj mail je sam sebi rekao: Ma nema šanse da se to održi. Tako je bilo i vjerujem da pretjerano pretresanje takve jedne katastrofalne greške u koracima vlasnika mreže uopće nije potrebno. Dovoljan je samo mali podsjetnik jer je stvar još svježa.

Donosim samo dio kobnog upozorenja tada poslanog korisnicima:
”Ovime dajete Facebooku neopozivo, trajno, prenosivo, plaćeno, pravo (s pravom podnajma) da koristi, kopira, objavljuje, pretražuje, pohranjuje, javno objavljuje, prenosi, reformatira, modificira, editira, prevodi, izdvaja, prilagođava i distribuira sve korisničke sadržaje koje postavite… u komercijalne svrhe te radi reklamiranja…”

Stvorili su podlogu za okupljanje mase ljudi sa zajedničkim ciljevima i to ih je poklopilo, tako da je novouređeno pravilo nestalo časkom. Veliki poticaj i upozorenje zbog izmjena potaknuo je The Consumerist, web stranica namijenjena zaštiti potrošača, a ubrzo su se počele i osnivati grupe koje su prijetile odlaskom sa fejsa. Mark Zuckerberg, mlađahni otac boga svih društvenih mreža, našao se oči u oči s neprijateljem kojeg je sam stvorio. Ako smijem malo bezobrazno napomenuti, ukrao, kako se dokazalo na sudu. Ali o tom potom.

Ipak, to nije jedina drama koja se odvija u svijetu Facebooka. Nagrađivani novinar i dobitnik Emmy-ja William Bemister je preminuo u studenom prošle godine. Kako je bio član Facebooka, njegova sestra Stephanie je odlučila ukloniti njegov profil sa spomenutih stranica. I tu se sada našla suočena s nevjerojatnim problemom.

Poslala je kopiju osmrtnice administratorima mreže s željom da se profil ukloni, ali je odbijena uz sljedeći odgovor: „U skladu s našim uvjetima koji se tiču preminulih osoba, odlučili smo ostaviti korisnički račun u znak sjećanja. Ovim činom uklanjaju se neke osjetljive informacije, a uvjeti su prilagođeni tako da samo potvrđeni prijatelji mogu potražiti i vidjeti profil preminulog. Zid (the Wall) ostaje zato da bi obitelj i prijatelji mogli ostaviti poruke sućuti.„

Moram priznati, da se s ovakvim čime trebam boriti usred svega, postala bih najgori neprijatelj Facebooka na svijetu. Ali, ubrzo, administratori priznaju da je pravi razlog neuklanjanja profila taj što se gospođica Bemister predstavila samo kao član obitelji, a nije ih informirala da je zapravo sestra pokojnika. I ovdje je svoje prste imao Consumerist kojem se Stephanie obratila za pomoć, nakon čega je konačno ugašen korisnički račun.

Kao vjeran i vječno (naivno) optimističan Facebooker, iskreno se nadam da su ove dvije loše PR situacije u samo tjedan dana potaknule moćnu vojsku sa mladim Zuckerbergom na čelu da više pažnje poklone onima koji ih hrane svojim postovima, statusima i informacijama.

Nezgode u tom poslu mogli bi im priuštiti i znanstvenici koji se bave proučavanjem utjecaja društvenih mreža na najmlađe. Tako je Lady Susan Greenfield, priznata znanstvenica na Lincoln koledžu u Oxfordu i direktorica Kraljevskog istituta, objavila zastrašujuća predviđanja utjecaja Facebooka, Twittera i inih njima sličnih mreža na umove generacija koje dolaze. Već je zatražila da se članovi Vlade u Velikoj Britaniji posvete problemu zaštite djece od mogućih posljedica učestalog korištenja spomenutih mreža. Uvjerena je da ministri ne vide širu sliku kulturoloških i psiholoških efekata zbog održavanja on-screen prijateljstava i poznanstava. Bit njezina rada je da će mozgovi ljudi sredinom 21. stoljeća biti obilježeni infantilnošću, kratkotrajnim razdobljima koncentracije, nedostatkom empatije i uzdrmanom sviješću o identitetu. Uznemirujući pogled u budućnost iz osobne perspektive doživljavam kao upozorenje.

Vjerujem da je ipak ljudski faktor presudan u toj priči i da vlastitom iznimnošću nakon svih borbi kroz koje smo prošli pukom željom za preživljavanjem i znanjem, čovječanstvo neće pokleknuti pred svijetom nula i jedinica. Facebook je ipak samo sredstvo i ukoliko ga tako doživljavamo i djecu i sebe naučimo prednostima i manama, društvena mreža staje samo to, nefizička zajednica.

P.S.: Ukoliko pokušate postati prijatelj s Markom Zuckerbergom na fejsu, neće ići lako. Samo mu možete poslati mail. A profil ne možete vidjeti ako mu niste prijatelj. Ne znam zašto sam uopće pokušala. 🙂

Sve što smo dosad pisali o Facebooku potražite ovdje.

Oznake: ,

Pročitajte i…

Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3