Političari su izgubljeni u društvenim mrežama
Upravo s tim naslovom je business.hr vrlo precizno i jednostavno opisao stanje hrvatske politike na društvenim mrežama par mjeseci prije izbora – Političari izgubljeni u društvenim mrežama. Praktično ništa se nije promijenilo od kada smo objavili – Pogled iznutra u Obaminu on line kampanju by Scott Goodstein i Društvene mreže i izbori – možemo li koristiti Obamine poučke?, pa članak prenosimo u cijelosti.
Predizborna je kampanja već počela, a za koji ćemo mjesec vidjeti i pravo zahuktavanje: televizijske spotove, panel-sučeljavanja, oglase u novinama, letke, događanja. Poneka će se stranka angažirati i oko predstavljanja na internetu, a bude li posrijedi neka od jakih (HDZ, SDP ili HNS), lako je moguće da će za sobom povući i ove manje. To se, uostalom, dogodilo u predsjedničkoj kampanji tijekom koje je Ivo Josipović jakom prisutnošću na internetu “natjerao” stožer Milana Bandića da se aktivnije uključi u takvu promidžbu. No kako će izgledati internetska predizborna kampanja? Hrvatski su stručnjaci za društvene mreže i internet skeptični. Ivo Josipović jedan je od rijetkih prirnjera dobre internetske kampanje koja je i privukla glasače, kaže Ivan Brezak Brkan, vlasnik PR agencije Acumen Connect i utjecajnog portala Netokracija, ali većina hrvatskih političara drži se dalje od interneta ili ne koristi mogućnosti medija kako bi trebalo. A trebalo bi imati na umu, naglašava, da je internet kao medij poseban upravo po tome što omogućuje komunikaciju pa se kao takav treba upotrebljavati.
Najveća pogreška političara koji dolaze na internet jest ta što se prema internetu odnose kao prema velikom billboard plakatu uz cestu. Misle da je dovoljno do su ondje kratko vrijeme. Strategije nastupa na internetu planiraju se mjesecima, godinama unaprijed. One su različite, ali svaka je ista u činjenici da su ljudi iza nje on-line. Drugim riječima, puno će se više vjerovati političaru, uvažavati ga te će se širiti njegove poruke ako je prisutan on-line tijekom cijeloga mandata, ne samo kada treba nešto od građana, odnosno glasove, smatra Nebojša Grbačić stručnjak za društvene medije i urednik časopisa Plan B. To se posebice odnosi na društvene mreže na kojima bi političari trebali biti svo vrijeme. Baš pritom rade najviše pogrešaka u kampanji. Sjetimo se Milana Bandića i njegovih fanova iz Koreje, Kine i Japana. Nije važan broj fanova, nego da iza brojki na stranicama za fanove stoje stvarni ljudi koji su tim ‘lajkom’ izrazili potporu, a koju će zatim prenijeti i na glasački listić, kaže Grbačić.
Bez ignoriranja
Drugi je problem u stručnjacima za on-line kampanje. Političke stranke često se odlučuju angažirati višenamjenske agencije koje zatim pokrivaju sve oblike kampanje, a često se događa da te agencije jednostavno ne razumiju bit Facebooka, smatra Brezak Brkan. Marko Rakar, čovjek zaslužan za uspješnu internetsku kampanju Ive Josipovića, još je oštriji u ocjeni političara na internetu. Političari griješe u mnogo čemu, no dvije temeljne pogreške jesu nerazumijevanje medija i nevjerodostojnost. Rijetko koji od političara razumije kako internet funkcionira, mnogima je dvosmjema komunikacija naporna, otvoreno ih iritira i smeta im pa počnu nepotrebno moderirati diskusiju. Velik je problem i vjerodostojnost jer gotovo svi političari internet i širu komunikaciju počnu upotrebljavati u mjesecima prije izborne kampanje. Zatim na dan izbora ugase štogod su koristili i onda to ne pokreću sljedeće tri godine, kaže Rakar.
U Josipovićevoj je kampanji upravo to izbjegnuto, kaže on. Nema osobitih tajni vezanih uz predsjedničku kampanju Ive Josipovića. Predsjednik je i inače komunikativna i pristupačna osoba pa se njegova navika da komunicira s prijateljima i znancima putem interneta samo preslikala na kampanju. Iskoristili smo tu njegovu informatičku osviještenost i upotrijebili je kao sastavni dio kampanje, što su građani rado prihvatili. Ako postoji bilo koji ‘tajni sastojak’ koji je upravo našu kampanju učinio osobito uspješnom, to je u svakom slučaju bila autententičnost. Svu komunikaciju putem interneta koja je bila potpisana kao Ivo Josipović doista je napisao ili odobrio tutor, tvrdi Rakar. Savjeti za uspješnu kampanju na internetu? Ako se odlučujete za izlazak na internet, upozorava Rakar, budite otvoreni i iskreni o svim temama koje bi mogle zanimati gradane. Besmisleno je i kontraproduktivno ignorirati pojedina pitanja ili se pokušati izvući jeftinim odgovorima. Građani su inteligentni i prozrijet će svaki pokušaj zamagljivanja ili izbjegavanja odgovora, a u stanju su secirati svaku izjavu i pronaći svaki javni podatak.
Posao za podmladak
Nemojte se upuštati u internetsku kampanju ako je niste voljni dovesti do kraja, sa svim nagradama iz dobro obavljene kampanje, ali i kaznama koje slijede ako pokušate manipulirati publikom, upozorava on. PR stručnjak Krešimir Macan zbog golema je broja sljedbenika na Facebooku otvorio privatni profit i stranicu pomoću kojih svakodnevno komunicira. Zasad nije angažiran ni za jednu političku stranku, kao što, uostalom, to nisu ni drugi sugovornici. Kampanje na internetu najčešće spadaju u aktivnost kojom se bavi podmladak stranke ili su pak odrađene u sklopu šireg posla agencije, kaže Macan i dodaje da se takav pristup i vidi. Primjerice, SDP-ov Zoran Milanović na Facebooku ima osobnu stranicu, no ona se nikako ne održava. HDZ-ova čelnica Jadranka Kosor nekoliko mjeseci prije aktivnog početka kampanje uopće nema stranicu, a jedine stranice i grupe s njezinim imenom one su koje ismijavaju aktualnu premijerku. Političari bi morali shvatiti da se na Facebooku i internetu općenito vjerojatno neće moći obaviti ‘fundraising’, ali može se učiniti mnogo na logističkoj potpori stranci, ujedinjavanju simpatizera i članova, ali i više – može se osigurati prostor u velikim medijima, smatra Macan. S time je suglasan i Brezak Brkan. Dobro pogođena internetska kampanja otvara prostor u velikim medijima i pomaže vidljivosti kandidata. Osim toga, internet je idealan prostor za pristupanje neodlučnim kandidatima i mladima, napominje on i dodaje da svako predstavljanje na internetu mora u prvi plan staviti podatak o programu i planovima kandidata ili stranke, a to malo tko danas pravilno odrađuje. Kad je riječ o pozitivnim primjerima, svi su suglasni da je američki predsjednik Barack Obama najbolji primjer takve kampanje. A kod nas? Ivo Josipović i Vojko Obersnel, kaže Krešimir Macan. Postoji nekolicina političara, uglavnom SDP-ovih, koji jednostavno žive internet kao i mi pa su primljeni i tretirani kao jednakopravni članovi internetske zajednice. Dakle. nema tog odnosa oni – mi, nego je to ista ekipa. Ako baš moram izdvojiti nekoga. tada bih spomenuo saborsku zastupnicu Mariju Lugarić koja identitet na internetu konzistentno i marljivo gradi godinama. to je prepoznato i honorirano, kaže Marko Rakar.
Nebojša Grbačić, stručnjak za društvene medije“YouTube nije samo za spot”
Koji su alati potrebni? Kao prvo, online društvene mreže Facebook i Twitter, s naglaskom na Facebook jer ima veći doseg. Zatim blogovi, dobro napravljene web stranice (s komentarima) te Flickr i možda najvažnije YouTube, koji bi naši političari trebali prestati rabiti kao kanal za objavljivanje spotova te se početi izravno obraćati glasačima. Jedna riječ- Obama, kaže Nebojša Grbačić koji savjetuje zapošljavanje stručnjaka. Pronađite ljude i tvrtke koje se bave community managmentom, PR-om i koje iza sebe imaju iskustvo u online kampanjama. Izbjegavajte velike tvrtke jer pojam ‘velikog’ na društvenim mrežama i internetu u pravilu ima negativni predznak, kaže Grbačić te kao primjer navodi Nadana Vidoševića koji je u prošloj kampanji kao community managera zaposlio 17-godišnjeg Frana Kušetu, poznatog po on-line aktivizmu. Kao drugo budite iskreni na internetu. Iako vam nije u opisu posla da priznajete pogreške, online to možete napraviti jer će vas, zapravo, jedino tako ljudi prihvatiti kao ljude. Kao treće, od pravih fanova napravite evanđeliste svojeg ‘brenda’. Jedan čovjek s velikim dosegom i utjecajem online puno više znači nego tisuću lažnih fanova na Facebooku Nisu važne brojke, važan je utjecaj, kaže Grbačić.
Krešimir Macan, PR stručnjak, vlasnik agencije Manjgura
“Na inernetu se može učiniti mnogo na logističkoj potpori stranci, ujedinjavanju simpatizera i članova, ali i osigurati prostor u velikim medijima.”
Marko Rakar, čovjek zaslužan za uspješnu internetsku kampanju Ive Josipovića
“Političari griješe u mnogo čemu, no dvije temeljne pogreške jesu nerazumijevanje medija i nevjerodostojnost”.
Ivan Brezak Brkan, vlasnik PR agencije Acumen Connect i portala Netokracija
“Većina hrvatskih političara drži se dalje od interneta ili ne iskorištava mogućnosti medija”.
Oznake: Krešimir Macan, izborna kampanja, društvene mreže, Internet u HrvatskojPročitajte i…