PR agencije – Regionalni PResjek
Dragana Đermanović, predstavnica Nevladine organizacije «Razvojni centar korporativnog upravljanja» na svome blogu «PR, Marketing, Komunikacije…» donosi svojevrsni pregled 5 istaknutih PR stručnjaka koji rezimiraju stanje odnosa s javnosću u regiji.
PR agencije – Regionalni PResek
5 STAR POST 😉
Regionalno, PR industrija buja. U svakoj od zemalja Yugosfere (formalno) je operativno više stotina agencija za Odnose s javnošću. Neke su specijalizovane za PR, a neke posluju u sastavu agencijskih grupa koje pored PR-a pokrivaju i oblast klasičnog marketinga, oglašavanja, media buyinga, event organizacija, izrade i distribucije press i media clippinga
Prosečna plata preko 90% evropskih PR-ova je iznad 2.500 evra.
Puno je razloga “za” i “protiv” angažovanja PR agencije.
Po meni, najvažniji razlozi za angažovanje PR agencije (u odnosu na in-house PR) su njihovi odlični odnosi s medijima koje kolege iz agencijskog PR-a skoro po pravilu razvijaju i grade godinama (kvantitativno ali i kvalitativno), kao i vreme koje ćete moći da investirate u neke druge aktivnosti ukoliko PR izmestite iz firme. U kategoriju “za” PR agenciju je i raznoliko iskustvo koje agencije imaju u PRaksi noseći se sa razlčitim situacijama (klijentima, krizama, različitim vrstama problema iz raznih industrija…). Takođe, PR agencija je ipak laše zamenjiva (i možda bezbolnije zamenjiva) od tima ljudi u in-house PR-u. Retko na kojeg zaposlenog možete računati 24 sata svakog dana, a ljudi iz agencija će vam gotovo uvek biti na raspolaganju, najčešće ne opterećujući vas sopstvenim problemima, privatnim životom… Ono što agencija nikada neće moći da vam kompenzuje je osećaj ljudi “iz tima” koji su integralni deo te kompaniju u svakoj situacij (a ne samo u PR-ovskim okvirima), koji razumeju odnose, odluke, mind flow pri njihovom donošenju i neki kompanijski puls koji može da razume samo neko ko je u samom “kompanijskom krvotoku”. Dosta toga nisam spomenula, jer ovo nije moj post 😉
U ovom postu predstaviće vam se 5 kolega iz regionalne agencijske branše: koleginica Branka Bugariska, Makedonija (PR director, New Moment New Ideas), Nina Tomažin, Slovenija (direktorica & partner, PROpiar), kolega Krešimir Macan, Hrvatska (direktor i stariji partner, Manjgura doo), Dragan Močević, Bosna i Hercegovina (direktor, PRime communications) i kolega Borislav Miljanović, Srbija (direktor, McCann Erickson PR).
1. Opišite u 5 reči agencijski PR?
B. Bugariska Makedonija: Integrated. Dynamic. Multitasking. Diversity. Curiosity.
K. Macan Hrvatska: Ljudi, Strast, Klijenti, Iskustvo, Obrazovanje.
B. Miljanović Srbija: Dinamično, Kreativno, Inovativno, Nesigurno, Ambiciozno.
N. Tomažin Slovenija: Fleksibilnost, Brzina, Pouzdanost, Kredibilitet, Poverenje.
D. Močević Bosna i Hercegovina: Izazovan, Inspirativan, Inovativan, Zahtjevan, Dinamičan.
2. Posmatrajući regionalnu i globalnu PR scenu, koju specifičnost svog lokalnog tržišta biste izdvojili (zapažanje i predviđanje)?
B. Bugariska Makedonija: Svetska kriza je pogodila i makedonsku PR industriju. Ali to nije neka specifika po kojoj se naše tržište razlikuje od susednih. U ovom trenutku verovatno najvidljiva specifičnost makedonskog tržišta je to što je Vlada jedan od najvećih oglašivača u zemlji, i to strašno utiče na stanje i kvalitet medija. To je kompletno promenilo (ili možda samo definiralo?) uređivačke politike, naklonost medija više se i ne skriva, komercijalizacija je jednaka politizaciji.
“Stanje i kvalitet medija su unazađeni za par decenija.”
Druga specifičnost je ogroman broj TV stanica, prevelik za tržište, što ponovo utiče na kvalitet televizija i programa, i to se ponovo odražava i na ukupnu industriju PRa i komunikacija. Ove dve specifičnosti su jako povezane, i lično smatram da su obe rezultat iste Vladine strategije: “podeli pa vladaj”.
“Osim ako vam politička stranka ili neki političar nisu klijent, raditi kao PR u ovakvim uslovima zna biti nemoguća misija.”
Nova ‘arena’ za PR su digitalni mediji, i tu će se dalje razvijati PR industrija u Makedoniji. Politizacija mainstream medija, kako i svetska kriza koja je dovela do drastičnog smanjenja budžeta za marketing (gde je naravno i PR), su samo ubrzale ovaj process of exploring and engaging new media. Na dugoročnom planu (nakon krize), tržište i agencije će produžiti da se razvijaju, specijalizirajući se u posebnim specifičnim uslugama, integrirajući različite vrste digitalnih alata, pozocionirati se preko osvajanja tržišnih niša…
K. Macan Hrvatska: Jako sam zadovoljan da postoji javno priznanje struke kao takve.
“Odnosi s javnošću su izgrađeni, priznati i uvažavani kao struka. Tako da nam je svima lakše raditi, jer sve manje moramo objašnjavati što radimo.”
Mogu reći da smo uistinu razvijeno PR tržište sa svih aspekata. Broja agencija i poduzetnika koji uspješno žive od odnosa s javnošću. Profesionalnim organiziranjem i aktivnostima – HUOJ je organizirao 10 godišnjih konferencija i izdao impresivan broj stručnih naslova na hrvatskom. Zadnje, ali ne i manje važno, imamo jaku obrazovnu ponudu za školovanje za odnose s javnošću od jednostavnih tečajeva pa do CIPR certificiranih programa.
Kriza je dala poseban polet odnosima s javnošću, koji su zbog stezanja remena došli u prvi plan mnogih poslovnih aktivnosti i planova. Dobra baza koju imamo jamči da ćemo i dalje biti među predvodnicima u regiji. Približavanje EU donosi nove poslove i nove izazove, prije svega za one koji se odluče sudjelovati na EU tenderima u kojima je PR komponenta snažno zastupljena.
B. Miljanović Srbija: Da se često preskaču stepenici.
“Dugo vremena klijente u Srbiji interesovao je samo media relations, a onda u vreme krize svi su počeli da traže savete, da pitaju, da insistiraju na našem profesionalnom mišljenju.”
Isto je i sa On line PR-om. Mesecima smo klijentima objašnjavali šta je to da bi sada svi tražili tu uslugu iako i sami još uvek ne znaju šta sve to podrazumeva. U svakom slučaju, srpska komunikacijska industrija ide pravcem kojim se kreću i sve one u razvijenim zemljama i sa sve kraćim zakašnjenjem.
N. Tomažin Slovenija:
“Veličina lokalnog tržišta i moć pojedinaca u velikoj meri diktiraju postavku medijskih agendi.”
Lokalni i globalno gledano, posebno će zbog krize tradicionalnih protiv novih medija, upravljanje glasinama postati sve značajniji faktor u odnosima s javnošću.
D. Močević Bosna i Hercegovina: Problem BiH kao tržišta je prije svega neuređenost PR tržišta , 2 potpuno različita medijska tržišta (Republika Srpska i Federacija BiH). Brojna svjetska pravila i standardi kod nas ne važe, a svijest o značaju PR-a je zaista na veoma niskom nivou.
“Poseban problem zbog neuređenosti tržišta je nekorektan i neprofesionalan odnos agencija i kolega iz Slovenije, Hrvatske i Srbije koji u BiH rade “na crno” tj. naplaćuju usluge u svojim zemljama a ovdje “ilegalno” hendluju projekte za Klijente.”
Sada pripremamo određene mjera za zaštitu PR tržišta u BiH. Ovdje zbog svega toga nije opstala nijedna ozbiljna PR agencija iz regije sem Pristopa niti neki ozbiljan agencijski lanac jer je posla i Kljenata malo, cijene su niže nego u regionu i opstati je zaista teško.
Nadam se da će uskoro ovdje doći mnoge velike i ozbiljne PR agencije iz Evrope i ex Yu zemalja koje će doprinijeti razvoju tržišta jer nam treba konkurencija, ali ona konkurencija koje će i registrovati firmu, iznajmiti kancelarije, zaposliti ljude i plaćati poreze kako bi tržišna utakmica bila fer i korektna.
Oznake: Krešimir Macan, Odnosi s javnošću, PR agencije, agencije za odnose s javnošćuPročitajte i…