Zemlje regije za dolazak velikih međunarodnih digitalnih servisa
Najveći glazbeni globalni on line servis iTunes svojim je najnovijim širenjem tržišta još jednom zaobišao Hrvatsku. Proširenjem na tržište Rusije, Indije, Turske te 52 druge države, ukupan broj zemalja u kojima se nalaze popeo se na brojku od 119 država. Razlog zašto iTunes još uvijek ne dolazi u Hrvatsku premalo je tržište. Iz Hrvatskog društva skladatelja ZAMP-a kontaktirali su iTunes još prošle godine s upitom o njihovu dolasku u Hrvatsku, na što su dobili odgovor kako im Hrvatska još uvijek nije u planu.
S istim problemom susreću se i druge zemlje u regiji poput Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore. Kako bi riješili ovaj problem Hrvatska je sa svojim susjedima počela razmatrati zajedničko djelovanje u smjeru dovođenja iTunesa i drugih svjetskih digitalnih servisa na ove prostore. Tim povodom okupili su se predstavnici autorskih organizacija iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Makedonije, Crne Gore te Bosne i Hercegovine na 7. regionalnom sastanku društava za kolektivno ostvarivanje glazbenih prava, koji je održan prošli tjedan u prostorijama ZAMPA-a. Osim o jačanju regionalne suradnje radi kvalitetnijeg ostvarivanja prava autora glazbe i razmatranju prijedloga Direktive EU, sudionici su raspravljali i o mogućnosti stvaranja jedinstvenog regionalnog glazbenog tržišta kao preduvjeta za dolazak velikih međunarodnih digitalnih servisa poput YouTubea, iTunesa ili Spotifyja.
„Velikim glazbenim servisima prioritet su velika tržišta, a hrvatsko od 4,5 milijuna stanovnika premalo je da bismo im bili interesantni. Ideja je da s ostalim kolegama u regiji ponudimo ulazak velikih digitalnih servisa na zajedničko tržište. To je tržište od 22 milijuna stanovnika pa vjerujemo da bi postojao veći interes. Zbog nedostatka legalnih servisa za skidanje glazbe, hrvatski autori godišnje gube i nekoliko milijuna kuna, a cijela glazbena industrija desetke milijuna kuna. Mi im nudimo povoljne uvjete što se tiče ostvarivanja prava, ali njima to nije uvjet već poslovna isplativost tržišta“, izjavio je direktor HDS ZAMP-a i predsjedavajući Europskog vijeća Međunarodne konferencije društva autora i skladatelja Nenad Marčec.
Ovim regionalnim sastankom zemlje su dogovorile suradnju koja bi vodila stvaranju zajedničkog glazbenog tržišta, nakon čega bi opet, ovoga puta udruženo, kontaktirale vodeće digitalne servise i omogućile građanima legalnu kupovinu glazbe. Budući da bi ovakvom suradnjom bio obuhvaćen puno veći prostor, sigurno bi i interes svjetskih servisa bio veći.
Regionalne udruge se i na drugim područjima susreću s istim problemima pa su stoga iskoristile ovaj sastanak i za priliku za razgovor i pronalazak načina rješavanja problema koji su svima zajednički. Prema riječima direktor a SOKOJ-a Aleksandra Kovačevića, Srbija i srbijanski autori susreću s istim problemima kao i druga društva u regiji, a najveći je problem niska razina svijesti o značaju poštivanja autorskih prava i drugih oblika intelektualnog vlasništva. „U Srbiji postoji gotovo 500 televizijskih i radijskih postaja, a najveći je problem državna televizija RTS, protiv koje SOKOJ šest godina vodi sudski spor zbog neovlaštenog korištenja njegova repertoara“, kazao je Kovačević.
Direktor najmlađe organizacije u regiji, crnogorskog PAM CG-a, Božidar Raičević za kraj je rekao kako su autorska prava jedan od prioriteta svjetske politike i u tome smislu nijedna država ne može postati članica EU ako striktno ne poštuje sve međunarodne konvencije. Također, zahvalio je i HDS ZAMP-u na velikoj pomoći koja im je uistinu bila potrebna prilikom ustanovljavanja društva i organizacije poslovanja nakon istupanja Crne Gore iz zajednice sa Srbijom.
Oznake: YouTube, iTunes