Roboti nas neće zamijeniti u narednih 100 godina, ali će nam pomoći u PR-u
AI se polako i tiho integrirao u našu svakodnevicu koju, budimo realni, čini puno lakšom: Chatbotovi odgovaraju na trivijalna pitanja korisnika, Amazon predlaže stvari koje trebate kupiti, a Uber daje preciznu procjenu vremena vožnje i cijenu. Prema istraživanju CIPR-a (Chartered Institute of Public Relations, London) iz svibnja 2018. pod nazivom „Humas still needed“, utvrđeno je da 12% ukupnih vještina stručnjaka za odnose s javnošću (od ukupno 52 vještine) danas može biti nadopunjeno ili zamijenjeno AI-om, uz predviđanje da bi se to moglo popeti na 38% unutar pet godina
I sama sam bila jedna od onih ljudi koji na spomen riječi „umjetna inteligencija“ ili „AI“ pomisle na radnju istoimenog Spielbergovog filma iz 2001. godine, robote, Terminatora i apokalipsu. No, „Artificial Intelligence“ iliti „AI“ je danas nešto puno „normalnije“, odnosno puno manje esefovski nego što to (još uvijek) neki misle. Daleko od toga da su događaji iz filmova ovakve tematike neostvarivi, no možda u nekoj dalekoj budućnosti. Ovdje i sada te u narednih 5-10 godina, situacija se neće znatnije promijeniti, barem smo od zlih robota koji će navodno zamijeniti ljude sigurni. Prema predviđanjima Forrestera, trebat će barem 100 godina da čovječanstvo dostigne „potpuni AI“ gdje strojevi razmišljaju i funkcioniraju kao ljudi.
Ako pitate ljude oko sebe koriste li AI u svakodnevnim aktivnostima, vjerojatno će odgovor većine biti ne, no istina je zapravo potpuno suprotna. Osim ako znate nekoga tko danas ne koristi Google. Chatbotovi odgovaraju na trivijalna pitanja korisnika, Amazon predlaže stvari koje trebate kupiti, a Uber daje preciznu procjenu vremena vožnje i cijenu. A to su samo neki od primjera. AI se polako i tiho integrirao u našu svakodnevicu koju, budimo realni, čini puno lakšom.
Integracija AI-a u odnose s javnošću
AI je u osnovi razvoj programa i računalnih sustava za automatiziranje zadataka. Postupno transformira svaku industriju, pa i industriju odnosa s javnošću.
Brzim napretkom umjetne inteligencije softver će se sve više koristiti za stvaranje sadržaja (contenta), content marketing će biti vođen algoritmima, chatbotovi će upravljati javnim upitima, a odluke o korištenim kanalima i taktikama će se sve više automatizirati. No, koliko onoga što radimo u odnosima s javnošću već jest ili će tek biti zamijenjeno tehnologijom, a posebno umjetnom inteligencijom?
Kada je riječ o transformaciji industrije, AI (za sada) ima negativnu percepciju da će zamijeniti ljude i oteti im poslove. U nekim industrijama, poput maloprodaje na primjer, to već jest stvarnost (primjer Amazon Go prodavaonica bez prodavača). No, u odnosima s javnošću i komunikacijama, predviđa se da će se dogoditi upravo suprotno – AI će se uskladiti sa komunikacijskim stručnjacima i savjetnicima kako bi ih oslobodio zadataka koji se ponavljaju, pojednostavio i automatizirao radne procese tako da se savjetnici mogu usredotočiti na ono što najbolje rade, što ne može zamijeniti niti jedan stroj, a to je razmišljati. Bez obzira na zadatke i vještine koji se mogu automatizirati ili imati koristi od umjetne inteligencije, uvijek će biti potrebna ljudska intervencija, uređivanje, osjetljivost, emocionalna inteligencija, primjena dobre prosudbe i etike.
12% ukupnih vještina stručnjaka za odnose s javnošću zamjenjuje AI
Prema istraživanju CIPR-a (Chartered Institute of Public Relations, London) iz svibnja 2018. pod nazivom „Humas still needed“, utvrđeno je da 12% ukupnih vještina stručnjaka za odnose s javnošću (od ukupno 52 vještine) danas može biti nadopunjeno ili zamijenjeno AI-om, uz predviđanje da bi se to moglo popeti na 38% unutar pet godina. Temeljne ljudske osobine kao što su empatija, povjerenje, humor i izgradnja odnosa ne mogu se automatizirati niti zamijeniti umjetnom inteligencijom.
Neke PR tvrtke već koriste ovakav oblik umjetne inteligencije (takozvani Pragmatični AI) kako bi povećale produktivnost. Pragmatičan AI uključuje strojno učenje, prepoznavanje govora, analizu slike i videa, senzornu percepciju, razumijevanje prirodnog jezika, generiranje prirodnog jezika i robotiku.
AI bi mogao pisati priopćenja za medije, stvarati popis medija ili generirati medijsko savjetovanje, ali nikada nebi mogao povesti novinara na ručak ili uvjeriti klijenta da je davanje ekskluzivne izjave određenom novinaru dobra ideja. Ta će se primjena umjetne inteligencije odraziti na promjene uloga stručnjaka za odnose s javnošću u budućnosti, što stavlja naglasak na to kako se vrijednost PR-a mijenja tijekom vremena, prekvalificira postojeću radnu snagu i pruža obrazovanje novim zaposlenicima.
Umjetna inteligencija može biti nevjerojatno korisna, pogotovo uz utjecaj i koordinaciju čovjeka. Ljudi su potrebni za kreativno i apstraktno razmišljanje o problemima kako bi se osmislile nove i inovativne strategije, isprobali različiti pristupi i okrenulo budućnosti. Dijelovi onoga što radimo – ili u nekim slučajevima cijeli zadaci – su ili će biti automatizirani i imat će koristi od umjetne inteligencije.
AI će uskoro promijeniti naše živote, a profesija odnosa s javnošću ga treba pratiti. Svakako je potrebno više iskustva s novim i postojećim alatima uz kritički osvrt kako bismo ih, uz sva njihova ograničenja, naučili najbolje koristiti.
Oznake: AI, budućnost PR-a, Manjgura, Odnosi s javnošću