Barack Obama – prvi čovjek koji je iskoristio punu snagu interneta i društvenih mreža
Barack Obama je kao nepoznata osoba, osoba "bez povjerenja" i osoba koju nitko nije poznavao,postao brend velik poput Coca Cole, Nokie, Vodafona… I to ne u 50 godina, niti u 10 godina, za taj uspjeh bilo mu je potrebno samo dvije godine!
U članku objavljenom na stranici smash.com.hr, autor Marijan Palić obradio je početak fenomena zvanog Obama. Marijan je odlično posložio sve elemente digitalne kampanje Baracka Obame, taktike koje su koristile i o kojima se danas širom svijeta podučava. Ono što još treba nadopuniti jest ono što je Obamin strateg David Plouffe izjavio na svojem predavanju u Zagrebu: “Iz istraživanja i rezultata prethodnih izbora bilo je jasno da ćemo teško ostvariti pobjedu ako ostanemo u istom biračkom tijelu kao i prethodnih godina. Cilj je bio izvući nove birače i one koji iz bilo kojeg razloga dosad nisu bili motivirani uopće glasati na predsjedničkim izborima. Trebalo ih je upoznati s nadom koju smo nudili – od sponzorstava, volonterstva do velikih skupova. I tu je ključnu ulogu odradio Internet”.
Barack Obama 2008. godine postao je prvi crni predsjednik SAD-a, ali i više od toga, postao je celebrity (upravo tako ga je nazvao i njegov protukandidat, John McCain). Obamina je kampanja bila drugačija od ostalih do tada, upravo na temelju toga dobio je izbore. Vodeći ljudi kampanje, Jimm Mesina (direktor cijele kampanje) i mladi Chris Hughes, kampanju su bazirali na pitanju: “Što bi mene motiviralo da glasam?” Podsjetio bih vas da su u posljednjih stotinu godina na tržištu marketinški stručnjaci koristili način oglašavanja u kojemu su, samo oni govorili, a potrošači su ih slušali. Ipak, danas je novi dan, novo vrijeme, i potrošači danas imaju sve u svojim rukama.
Upravo ti potrošači započeli su konverzacije s brendovima kroz Facebook, Twitter, Youtube, blogove… potrošači su oni oko kojih se sve vrti, a ukoliko ih se uključi u rad, ti će potrošači postati vaši najbolji partneri s mnoštvom savjeta, ali i onim najvažnijim od svega, širiti će vaše ideje. To je spoznao i sam Barack Obama, angažirao je mladog 24-godišnjeg Chrisa Hughesa (suosnivač Facebooka) koji je bio zadužen za kreiranje online marketinške arhitekture. Evo što je Chris izjavio o ciljevima kampanje: U kampanju smo željeli uključiti veliki broj ljudi koje do tada politika nije zanimala. Zbog toga smo se bazirali na interakciji, slušali smo njihove prijedloge i implementirali smo ih u naš program.
Baš kao i svi koji su na samome početku, Obama je trebao novac. Kako bi započeo svoju kampanju trebao je naći donatore, a to je učinio na vrlo specifičan način. Odlučio je kampanju temeljiti na mikro donacijama, nije htio prihvaćati donacije velikih tvrtki i tako ovisiti o njima, to je još jedna stvar koja je privukla pažnju glasača. Kako bi uspio u svome naumu, bilo mu je potrebno privući milijune mikro donatora, baš tu počinje i njegova online priča.
Zašto se osjećamo povezani s Obamom?
Veliki je prazni prostor između ”starih marketingaša” i novih konzumenata, a on se s vremenom sve više povećava. Najćešće si konzumenti proizvoda i usluga postavljaju pitanje: ”Ako vi mene ne razumijete, zašto bih ja vas?”
Tu dolazi Chris koji je Obaminu kampanju napravio po mjeri novih konzumenata. Obama je naime u internet kampanju uložio ukupno 24.185.965,00 dolara, dok je McCain u tu vrstu promocije uložio 4.654.183,00 dolara. Razlika je i više nego očigledna, a kroz nastavak teksta bit će Vam još jasnija situacija. Pogađate, McCain je angažirao ‘stare marketinške stručnjake’ dok je Obama vjerovao mladim snagama, a baš ta odluka donijela mu je pobjedu.
Obamina strategija
Barack Obama natjecao se u 50 saveznih država, važno je znati kako svaka ima različiti broj elektronskih glasova ukupno ih je 538, a za pobjedu je potrebno sakupiti 270 elektorskih glasova.
Obama je svoju strategiju posložio ovako:
- važno je zadržati države koje je osvoji Kerry u 2004. godini
- najveći fokus na takozvanim ”battleground states” u kojima se treba voditi najoštrija kampanja (Nevada, Colorado, New Mexico i Florida)
- treba pokrenuti mlade glasaće i donatore (putem interneta)
- širiti optimizam i nadu kroz kampanju
- naglašavati McCainovu sličnost s Bushem
Sada kada znate većinu glavnih podataka vezanih za nastavak teksta, fokusirati ćemo se samo na online strategiju koju je osmislio Chris Hughes.
Web stranica
Mnogi su brendovi danas više orijentirani na ulaganje u promocijske aktivnosti na razne medije oglašavanja, ali ono najvažnije, svoj web u potpunosti zapostave. Obamin tim je cijelu kampanju 08′ bazirao na svojoj web stranici, koja je bila pravi mali centar kampanje.
Na njoj su se nalazile sve najvažnije informacije koje su potrebne za izbore kao što su grafika, uputstva kako privući glasače, online call centri, blog, upute o donacijama, pozivi na akciju, upute za odlazak na mjesta gdje su se održavali skupovi podrške…
Ipak, najvažniji dio weba bio je dio koji je bio namijenjen volonterima. Na adresi My.BarackObama.com, svaki je volonter imao svoj profil na kojemu je mogao pratiti najvažnije događaje vezane uz kampanju. To je doslovno bilo, centralno mjesto borbe za izbor Baracka Obame. Koliko je uspješan ovaj dio kampanje bio govori i statistika, otvoreno je bilo 2 milijuna volonterskih profila, organizirano je 200 000 skupova podrške, napisano je 400 000 postova na blogu, a putem ovih profila organizirano je i 35 000 ureda u kojemu su radile volonterske grupe!
Svaki je volonter za cilj imao skupiti ili uplatiti barem 1.000,00 dolara. Računica je odlična, ukoliko uzmete u obzir da je na stranici bilo registrirano oko dva milijuna volontera.
Interaktivne karte pomagale su lakšoj organizaciji volontera i boljem pronalaženju mjesta održavanja skupova.
Na web stranici se nalazio i najveći call centar u povijesti, volonteri su besplatno, putem računala, mogli zvati osobe koje im je automatski odabirao program. Dovoljan je bio jedan klik mišem.
Prilikom poziva, jasno su bila određena pitanja koja trebaju biti postavljena svakoj osobi, a o svakom se pozivu vodila i statistika.
Na kraju, svaki je volonter mogao pratiti svoju statistiku, a najbolji su nagrađivani.
Iako 2008. godine Facebook nije bio toliko popularan kao danas, Obama je znao iskoristiti njegove prednosti za razliku od McCaina. Na Facebooku Baracka Obame, uz postove, evente, diskusije i objave (koje je imao i McCain) nalazilo se i mnoštvo videa te uputstva gdje glasati, kako se registrirati… dakle sve ono potrebno biračima. Kroz bolju komunikaciju, ali i ulaganja u Facebook promociju, u svojoj prvoj predsjedničkoj kampani Obama je skupio 5.066.446,00 fanova dok je McCain imao samo 583.518 fanova. Usporedbe radi, danas Obama na Facebooku ima čak 34.820.000 fanova, što je između ostalog dokaz kvalitetnog rada marketinga, ali i napretka Facebooka u posljednjih 5 godina.
Još je jedna zanimljiva stvar koju je Obama napravio na Facebooku, diverzificirao je svoje fanove. Tako postoji nekoliko Facebook stranica poput Studenti za Obamu, Žene za Obamu, Latinoamerikanci za Obamu, Republikanci za Obamu… Na ovaj način se može lakše približiti ciljanoj skupini ljudi koji većinom imaju iste probleme, te im na taj način izravno objasniti što namjerava učiniti za njihov boljitak.
Facebook kampanja odlikovala se moćnom grafikom i ciljanim objavama, ali o tome ću detaljno pisati tek u sljedećem članku vezanom uz kampanju Baracka Obame na društvenim mrežama.
Ako je na Facebooku do nogu potukao McCaina, Obama ga je Twitteru pregazio. Tamo je naime Obama odmah po dolasku zauzeo prvo mjesto sa 109.892,00 followera dok je McCain imao samo 4.402,00 followera. Razlika je jasno vidljiva i jasno je da je na Twitteru Obama imao puno veći utjecaj. Treba reći da danas na Twitteru Obama ima čak 26.000.000,00 followera, a to isto tako pokazuje veliko povećanje korisnika Twittera.
YouTube
Obamin tim prepoznao je Youtube kao jedan od ključnih elemenata za uspjeh. Smatrali su kako će kroz stalne video materijale uspjeti uvjeriti ljude kako je Obama i ‘iza scene’ cool osoba za koju treba glasati. U kampanji 2008. godine Obama je objavio 1.827 videa, za razliku od McCaina koji je objavio samo 330 videa. Upravo zbog toga Obama je imao i veći broj pretplatnika te pregleda, 120.479,00 pretplatnika, a video materijali su pogledani preko 120 milijuna puta. McCain je pak imao samo 27.500,00 pretplatnika te 25 milijuna pregleda.
Zanimljiva je i činjenica da je Obama na Youtubeu pustio 30 minutni video o Americi pod nazivom: American Stories, American Solutions u kojemu pokušava izazvati emocije svojih sunarodnjaka i pozvati ih na glasanje. Na snimanje videa i puštanje istog na televizijama u udarnim terminima potrošio je 4 milijuna dolara.
Aplikacije za smartphone
I u ovom segmentu Obama je bio vodeći jer je imao aplikaciju za iPhone vezanu uz web stranicu koja je bila potpuno besplatna. Možda vam to danas izgleda normalno, ali uzmite u obzir da je to bila 2008. godina.
Oglašavanje u igricama
Obama je iznenadio i milijune korisnika Xboxa kada su u igricama vidjeli njegovu reklamu. Svi su gameri o tome pričali nekoliko tjedana, a to je ono najvažnije. Obama je bio na svim mjestima gdje se raspravljalo o igricama: facebook stranice, blogovi, forumi… Zanimljiva je i činjenica da je ista ova usluga ponuđena i marketinškom timu McCaina, ali oni su je glatko odbili jer su smatrali kako neće biti efektivna.
Pjesma koja je učinila čuda
Pjesma ‘Yes We Can’ koja je službena pjesma kampanje, puštena je preko društvenih mreža i interneta u veljači 2008. godine i samo u tom mjesecu pogledalo ju je više od 50 milijuna ljudi. Ova pjesma bila je toliko zarazna da su je puštali i na radio postajama što je, naravno, ponovno bio besplatan oblik promocije za Obamu.
e-mail marketing
Ovaj segment oglašavanja izazvao je najviše debata u javnosti, mnogi su Obami zamjerali zbog mnoštva poruka koje su primali u svoje inboxe. Obamin tim na raspolaganju je imao 13 milijuna e-mail adresa, a ukupno je poslano čak 7.000 poruka tim putem. Poruke su se razlikovale na način da su različiti sadržaj slali onima koji nisu donirali ništa, različit sadržaj onima koji su donirali 200,00 dolara, a različit sadržaj onima koji su, primjerice, donirali 1.000,00 dolara.
Na kraju kampanje, poslano je više od milijardu poruka putem e-maila.
Ulaganje u promocijske kampanje
Najviše je Obama potrošio na Google oglase, čak 3,5 milijuna dolara. Nakon toga slijedi Facebook u čiju je promotivnu kampanju uloženo 837.000,00 dolara, dok je u MySpace uloženo oko 11.000,00 dolara. U kampanju na portalu Yahoo.com uloženo je 673.000,00 dolara.
U online medije se ulagalo manje, a portali koji vode na listi su Bet.com (138.000,00 dolara), WashingtonPost (100.000,00 dolara) i NBA.com (21.000,00 dolara).
I nakon kampanje kampanja
Obama je i nakon pobjede na izborima nastavio s kampanjom jer je znao kako će mu to svakako biti od pomoći na izborima u 2012. Samo 48 sati nakon pobjede, lansirao je stranicu change.gov na koju su ljudi mogli slati savjete za poboljšanja stanja u SAD-u, svoje ideje, prijedloge, čestitke…
Isto tako, u suradnji s IKEA-om, organizirao je interaktivnu igru u kojoj su svi mogli predložiti kako će biti uređen ovalni ured u Bijeloj kući. Ovaj je potez bio jako dobro prihvaćen od strane javnosti.
Chris Hughes je uspio, putem online kampanje skupio je više od 500 milijuna dolara donacije
Chris je ovom kampanjom uspio privući više od 6,5 milijuna online donacija, što je bilo ključno u Obaminoj kampanji. Zanimljivo je kako je Obama imao 93% donacija koje su iznosile manje od 100,00 dolara, a prosječna je online donacija iznosila oko 80,00 dolara. Na kraju se ispostavilo kako je Barack Obama, putem interneta uspio sakupiti oko 500 milijuna dolara donacija, a time su ciljevi koji su postavljeni na početku kampanje, u potpunosti ispunjeni.
Računica je jasna, u internet je Obama uložio 24.185.965,00 dolara, a zaradio više od 500 milijuna dolara. Potez s Chrisom Hughesom kao mladim voditeljem internet kampanje se u potpunosti isplatio.
Autor: Marijan Palić http://smash.com.hr/specijal-barack-obama-prvi-covjek-koji-je-iskoristio-punu-snagu-interneta-i-drustvenih-mreza/
Originalan članak je objavljen 23. siječnja 2013.
Oznake: društvene mreže, obamaPročitajte i…