Što su društvene mreže učinile za ‘Kony 2012’?

Tko je uopće znao za Konyja do prija dva tjedna? A pogotovo da je 2005 Međunarodni kazneni sud u Den Haagu izdao nalog za uhićenje za Konyja i nekoliko njegovih najbližih suradnika za držanje u ropstvu više od 24.000 djece i ubojstvo 10.000 drugih? Ta zastrašujuća priča je sada dobila svoj kanal kroz koji može doprijeti do ljudi širom svijeta i potaknuti ih na akciju.

Lik i djelo generala Josepha Konya, vođe kršćanske grupe Lord’s Resistance Army LRA (Božja vojska otpora) u Ugandi, upoznao je u protekla dva tjedna cijeli svijet zahvaljujući neprofitnoj organizaciji “Nevidljiva djeca”. Oni su 5. ožujka lansirali video uradak kojim pokušavaju skrenuti pažnju na ovog zloglasnog vođu pobunjenika i pokrenuti svijet na akciju protiv njega. 29 – ominutni dokumentarni film dosad je pregledan više od 85 milijuna puta na Youtubeu i time postao jedan od najviralnijih videa u povijesti. Dogodilo se to zahvaljujući njegovoj tematici, ali i načinu na koji je plasirana – na društvenim mrežama na kojima je kampanja u vrlo kratkom roku postala “hit” tema. Brojni tweetovi i Facebook postovi još jednom su odradili svoju zadaću te su u vrlo kratkom vremenu na problem upozorili velik broj ljudi, koji su priču dalje širili. Zasluge, naravno, ne pripadaju samo njima, ali tako efikasno širenje društveno angažirane priče nije bilo moguće ranije kada nisu postojali tako razvijeni mehanizmi virtualnih društvenih mreža. Uspjehom i brzinom širenje kampanje mnogi su ostali zatečeni. Naime iako su naučeni na takve uspjehe u komercijalnim kampanjama, po prvi puta je jedna društvena akcija dobila toliku pažnju svijeta u tako malo vremena.

 

Odgovor na pitanje “Što su društvene mreže učinile za Kony 2012?” nameće se sam po sebi, međutim većina vas nije pomislila na ono što je Kony 2012 učinio za društvene mreže. Svi ih koristimo i upoznati smo s njihovim mogućnostima (netko više, netko manje), ali tek na ovakvim primjerima postanemo svjesni njihove prave snage. Kony 2012 svojim je uspjehom pokazao koliko su one danas postale moćan medij kojeg nitko ne može kontrolirati. Lori Handrahan, stručnjak za međunarodna ljudska prava sa Sveučilišta u Washingtonu smatra kako je organizacija “Nevidljiva djeca” pokrenula revoluciju u društveno angažiranim projektima te i drugima savjetuje korištenje novih alata poput videa i društvenih mreža u promicanju ljudskih prava. “Vjerujem da profesionalci koji se već desetljećima bave humanitarnim radom moraju postati svjesni društvenih mreža i svih prednosti koje one pružaju” – izjavila je. Evo što je o ovoj temi rekao Krešimir Macan, jedan od začetnika svojevrsnog društvenog pokreta nazvanog “Bijesprvi“: “Društveni pokreti su ti koji najčešće definiraju nove trendove jer zbog manjka sredstava nevladine udruge ili manjinski pokreti rijetko kada mogu koristiti mainstream medije, tako da oni uredno već desetljećima pokreću promjene i u načinu komuniciranja. Sjetite se samo Greenpeacea i njihovih gerilskih taktika da privuku medije”.

Unatoč činjenici da se ovim uratkom svijetu željelo ukazati na zločine u Ugandi, ima i onih koji smatraju da ovakav hollywoodski iskomercijaliziran pristup nije adekvatan osjetljivoj temi poput ove.  “Nevidljiva djeca” su naišla na brojne negativne komentare, uglavnom povezane s financijama kampanje. Optužuje ih se da se samo trećina zarade odvaja za pomoć, a da ostatak odlazi na plaće, putovanja i filmove visoke produkcije poput “Konyja 2012”. No, jesu li kritičari u pravu? U detaljnom službenom odgovoru, koji su također objavili na Internetu, organizacija „Nevidljiva djeca“  odbacila je sve optužbe i objasnila je da je jedini cilj kampanje zaustavljanje nasilja koje provodi LRA te podrška zaraćenim područjima u istočnoj i centralnoj Africi. Handrahan smatra da se iza ovakvih komentara često kriju ljubomorne osobe koje bi se trebale osvijestiti i shvatiti bit koju poručuju “Nevidljiva djeca”, kao i svi oni koji ih podržavaju. „Mislim da nema potrebe za zavidnošću u trenucima kada se pokušava upozoriti na međunarodne zločince.“ – rekla je Handrahan.

Tko je uopće znao za Konyja do prije dva tjedna? A pogotovo da je 2005. Međunarodni kazneni sud u Den Haagu izdao nalog za uhićenje za Konyja i nekoliko njegovih najbližih suradnika za držanje u ropstvu više od 24.000 djece i ubojstvo 10.000 drugih? Ta zastrašujuća priča je sada dobila svoj kanal kroz koji može doprijeti do ljudi širom svijeta i potaknuti ih na akciju. Razlika između sadašnjih društvenih pokreta i onih u prošlosti je brzina kojom se danas mogu širiti i broj ljudi do kojih mogu doprijeti, uz relativno skromna ulaganja u odnosu na ono što dobivaju kao rezultat. Vjerujemo da je Kony 2012 sam o prvi od mnogih koji će ga slijediti.

Oznake: , , , , ,
Pročitajte i…
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3