Tko vam bira najbolje prijatelje – vi sami ili Facebook? Tajne Facebook naslovnice

Iako društvene mreže stvorene online mogu biti apstraktne, goleme, složene i supermoderne, one isto tako odražavaju univerzalne i temeljne ljudske sklonosti koje su nastale u našoj dalekoj prošlosti kad smo si međusobno pričali priče oko logorskih vatri u afričkoj savani. Čak nas ni zapanjujući napredak komunikacijske tehnologije poput tiskarskog stroja, telefona i interneta ne udaljava od te prošlosti – samo na primiče bliže k njoj. (Nicholas A. Christakis, James H. FowlerPovezani) 

No je li to stvarno tako? Koliko nas društvene mreže zapravo spajaju s novim ljudima, a koliko nas drže u jednom te istom društvu unutar kojeg se održava komunikacija? Bit društvenih mreža jest da se povežemo, ali je isto tako bitno da tu svoju mrežu poznanstava s vremenom širimo, ne ograničavamo. Mnoge od nas u zadnje vrijeme muči Facebook naslovnica, odnosno taj famozni news feed – kako on nastaje? Sigurno ste primijetili da se u vašem news feed-u najčešće pojavljuju jedne te iste osobe i to su uglavnom ljudi s kojima često komunicirate (dok s druge strane neke uopće više ne vidite). Kakva su vaša iskustva – kliknite na sliku za jedan od nedavnih Facebook razgovora na ovu temu.

Jednostavno Facebook je tako složen da navodno radi ono što bismo sami radili u stvarnom životu – eliminirali bi iz okruženja ljude koji su nam dosadni, zanimalo bi nas što rade oni koji su nam interesantni – kaže Istok Pavlović pišući baš o ovoj temi. I tako jest u većini slučajeva, no što se događa ako s nekim nama dragim ljudima jedno vrijeme nismo komunicirali? Ako je osoba kojoj smo puno puta komentirali sliku, link ili aktivnost uvijek bila u našem news feed-u, zašto odjednom nije više tu? Ako joj niste već puna dva tjedna ništa komentirali, znači li to da komunikacija prestaje jer je Facebook odlučio da više neće dobivati vijesti od nje? Da vam bude malo jasnije pročitajte tekst u kojem je Istok Pavlović jako dobro objasnio kako bi to trebalo funkcionirati: Tajna Fejsbuk formula: News Feed Optimization (NFO) je SEO za Fejsbuk. Ispada li da Facebook smatra da mi više ne moramo znati što osoba radi ako nam nije ništa zanimljivo postavila na svoj profil, recimo jedan tjedan ili dva jer to što nam je u međuvremenu nuđeno nismo komentirali ili rekli da nam se sviđa? Pa otprilike da, Facebook kaže da nam ta osoba ne bi trebala biti više zanimljiva. S druge strane, vjerojatno je točno da Facebook gleda i koliko su vaši prilozi zanimljivi drugima, pa tako i ruši vaš rejting ako imate puno priloga na koje nema reakcije – dakle hiperprodukcija nije ključ uspjeha na Facebooku.

Hm, razmislimo malo. Funkcioniramo li stvarno tako izvan društvenih mreža? Naime, svi imamo poznanike, prijatelje, članove obitelji s kojima redovno ili manje redovno komuniciramo. Znači održavamo veze s nekim više, s nekim manje, ali ih održavamo i to je bitno. Jeste li ikada izbrisali broj iz mobitela prijatelja samo što vam se nije javio punih tjedan dana, a inače se redovito čujete?  Sigurno niste. Pa zašto nas onda Facebook  tjera da tako određujemo naše društvene prioritete i radi li to kako treba? Ako još radi fora u nastavku možete pogledati za koga Facebook smatra da vam je važan, odnosno s kojim prijateljima imate najviše interakcije.

Kao što svi već dobro znamo Facebook zna uvijek ubaci neke promjene bez da o tome puno priča, pa je tako u veljači ove godine izbacio opciju putem koje možemo odabrati što će se pojavljivati na našem news  feed-u. Postavili su ga inicijalno da pokazuje samo prijatelje i stranice s kojima redovito komuniciramo, no je li to to? Želimo li filtriranje vijesti svih naših prijatelja i Facebook stranica  ili filtriranje vijesti samo naših prijatelja s kojima često komuniciramo.

Ako hoćete i dalje vidjeti što više vaših prijatelje, otiđite na dno news feeda i promijenite postavke na sve prijatelje i stranice. Jeste li primijetili razliku? Ako ste odabrali samo one s kojim najčešće komunicirate smatrate li da time svoju komunikaciju ograničavate? Smatrate li da neke osobe koje su offline jako dosadne mogu biti zanimljive online i obrnuto? Što ako to nikada ne doznate jer se ravnate po Facebooku i njegovu filtiranja zanimljivih i onih manje zanimljivih. Kada primijetite da neka osoba nije više u vašem news feed-u pođete li na njezin profil provjeriti što se tamo događa? Ili uopće ne primijećujete koga imate u feed-u, a koga više ne? Isto vrijedi i za Facebook stranice.

Da, da znamo da su to čari personalizacije na webu, ali koliko daleko to ide i  jesmo li postali zarobljenici neke nove virtualne realnosti pita se i Eli Pariser koji kaže: Kako web tvrtke nastoje prilagoditi svoje usluge (uključujući vijesti i rezultate pretraživanja) našem osobnom ukusu, dolazi do opasnosti s neželjenim posljedicama – postajemo zarobljeni u ‘filter balonu’ i ne dobijamo informacije koje bi mogle proširiti naše poglede na svijet. U konačnici će to imati jako loš utjecaj na nas i demokraciju.

Pogledajte cijeli video – dat će vam za misliti:

Oznake: ,

Pročitajte i…

Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3