Zabrana i seks – recept za uspjeh u komunikaciji – kako je guza postala muza
Kome smeta stražnjica u reklami?! Izgleda jedino Hrvatsku turističku zajednicu… i više nikoga. U najnovijoj kampanji Citroena Hrvatska pojavljuje se identičan motiv, dakle lijepe ženske stražnjice koju auto kuća bezrezervno nudi na ogled pod sloganom ‘skandalozne ljetne ponude’. Stručnjaci za oglašavanje mudro su odlučili iskoristiti aferu oko ‘turističke’ stražnjice za promociju automobila. Bitno je da se o njemu priča.
I dok je auto industrija samo pametno iskoristila trend, kampanja jednog proizvođača madraca je išla korak dalje. Na čistu provokaciju, usred rasprave o korištenju žena kao seksualnog objekta u reklamama. Reklama bez iti malo ustručavanja i prikrivanja aludira na upražnjavanje seksualnih odnosa i položaja u kojima je žena u podređenom položaju. Reklamni plakati postavljeni na svim frekventnim prometnicama u Hrvatskoj, izazivali su pozornost javnosti i reakcije struke (ali ne i pravobraniteljice koja je žurno reagirala u slučaju HTZ-ove guze). Iako je Sud časti Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA) na svoj dnevni red uvrstio i raspravu o seksistički intoniranoj reklami kojom tvrtka Perfecta prodaje madrace uz slogan ‘Najbolja za svaki položaj!’ i slikovnu poruku s aluzijom na seksualni čin, unatoč trudu nismo pronašli njihov konačan sud po tom pitanju. Prije same sjednice predsjednica Suda časti Suzana Kulaš izjavila je (Seksistički oglas ravan je samoubojstvu) da je promatrano s aspekta oglašivačke struke, tvrdi Kulaš, ovakva reklama ravna samoubojstvu u poslovnom smislu, jer izravno vrijeđa onoga koji donosi odluku o kupnji. ‘Žene su danas donositeljice odluka o kupnji većine proizvoda, zbog čega im se obraća čak i automobilska industrija, pa i proizvođači piva. Oglašavati madrace na ovakav seksistički način doista predstavlja nepoznavanje struke’, zaključila je Suzana Kulaš. Tih dana se slučajno intenzivno reklamirao skup Gdje je nestao sex u marketingu?: panel o tekućim problemima u današnjem marketingu u Hrvatskoj koji je za vlastitu promociju koristio praktično istu tehniku. Ne znam koliko uspješno…
No ne zaboravite da je država u lovu na seksističke reklame, barem kada su zakoni u pitanju. Od 15. srpnja na snagu stupio novi Zakon o ravnopravnosti spolova u koji je unesena odredba prema kojoj će se mediji koji objavom programskog sadržaja ili oglašavanjem predstave žene i muškarce na uvredljiv, omalovažavajući ili ponižavajući način s obzirom na spol i spolnu orijentaciju kazniti za prekršaj novčanom kaznom do 1.000.000,00 kuna, još uvijek nije poznato je li netko sukladno tome i kažnjen, a reklame koje bi se mogle protumačiti kao seksističke ili uvredljive vrte se na svim televizijama. Kao što vidimo prigoda je bezbroj:-)
Zadnji koji su se priključili trendu su bili LBGT aktivisti. Gay pride je također nesmetano koristio muške, ali i ženske guze obojane različitim bojama pod parolom ‘Hrvatska to može progutati’ i napravio zgodnu i dobro popraćenu kampanju.
Stražnjica je apsolutni must have – u marketinškom smislu danas i sada, u svakodnevnom životu otkako postoji čovječanstvo. Zlouporaba ženskog tijela u promidžbene svrhe tema je za raspravu i definitivno stavlja ženu u ulogu objekta, no što s tom raspravom kada je riječ o kreativnoj slobodi i u konačnici slobodi duha i prava na slobodnu misao i govor?
Kada potencijalna optužba za diskriminaciju postaje opasna za kreativnost? Tko je zadužen za definiranje granice između estetike i zloupotrebe? Kada je dobro žensko dupe prihvatljivo, a kada ne? Što žele žene? Treba li nekome uopće dobro dupe ako to isto dupe nitko ne vidi?
O ‘skandaloznoj ‘ reklami Hrvatske turističke zajednice trebalo se raspravljati u stručnim krugovima, a debata se trebala voditi u smjeru je li reklama zastarjela i promovira li turističku ponudu Hrvatske na način primjeren trenutku na stranim turističkim tržištima. Je li uopće pogodila “u sridu” i postigla cilj? Ovako nismo dobili dobru turističku reklamu namijenjenu stranim turistima, a stražnjica se poput broševa svojevremeno nametnula kao dnevna tema razgovora. Koju su gore spomenutim akcijama oglašivači samo dodatno raspirivali.
Više tekstova na temu oglašavanja potražite ovdje
PS Zna li netko kome su namijenjene one silne reklame HTZ-a na hrvatskim televizijama? Pa ljudi nemaju novaca za more najvećim dijelom? Bolje da su to potrošili u inozemstvu…
Oznake: Odnosi s javnošću, oglašavanjePročitajte i…