BP aka British Petroleum – kako ne smije izgledati krizno komuniciranje
Posljednjih mjeseci, osim Nogometnog prvenstva u JAR-u glavna tema je ekološka katastrofa u Meksičkom zaljevu, koju je prouzročio British Petroleum. Onečišćenje je nastalo istjecanjem nafte iz uništenih instalacija platforme BP-a, koja je, nakon eksplozije i požara, potonula 21. travnja. Do danas je, prema procjenama iscurilo više od 540 milijuna litara, a svakodnevno istječe između 5,5 do 9,5 milijuna litara nafte. Nažalost još uvijek nisu pronašli rješenje kojim bi se u potpunosti zaustavilo isticanje nafte.
Nekoliko tjedana od početka izlijevanja nafte u BP-u su shvatili da im imidž baš i nije pozitivan. Prijašnjih su godina ulagali velike novce u marketing kako bi se prikazali kao najzelenija kompanija koja se bavi crpljenjem crnog zlata. Nakon ekološke katastrofe koju su izazvali uštedama na sigurnosti platforme, pokušali su povratiti veoma poljuljani eko imidž. Zakupili su par ključnih pojmova kao „oil spill“ na Google-ovoj, Yahoo-ovoj i Bing-ovoj tražilici. Na taj potez su se odlučili, kažu u BP-u, kako bi se ljudi lakše mogli informirati o naporima koji su poduzeti kako bi se bušotina začepila i nastala šteta sanirala. Osim zakupljivanja termina na tražilicama aktivirali su se na društvenim mrežama Twitteru i Facebooku. Na društvene mreže su plasirali svoje informativne filmove o strategiji uklanjanja štete i dosadašnjeg rada. Tako na jednom info clipu možemo vidjeti volontere koji na praktički neonečišćenoj plaži u čistim, novim čizmama čiste naftu koje zapravo nema:
BP-evo umivanje okaljanog imidža bilo je vrlo prozirno i naglo, što je javnost odmah pročitala. Napali su ih zbog 50 milijuna $ uloženih u vraćanje ugleda kompaniji, umjesto za saniranje štete. Stvorio se dojam da rade samo na vlastitom imidžu, umjesto na rješenjima za zatvaranje bušotine i zbrinjavanje lokalnih ribara i drugih koje ova katastrofa izravno pogodila. Kako to inače biva u slučajevima lošeg i neiskrenog kriznog komuniciranja, javnost lako prepozna podvale i izbjegavanje odgovornosti te se okrene protiv manipulatora. Ulje na vatru dolio je i sam Tony Hayward, čelnik korporacije British Petroleum izjavom da je njemu dosta cijele situacije i da želi svoj život natrag. Nije razmišljao da je ova eko katastrofa mnogima onemogućila osnovne životne uvijete. Hayward je mislio samo o sebi i jedrenju, kojim se nije mogao baviti dok je neuspješno pokušavao prebroditi krizu koju je sam uzrokovao pokušavajući srezati troškove za sigurnost. Ipak prošlog vikenda, dok je nafta i dalje isticala, Hayward si je priuštio dan jedrenja u Velikoj Britaniji. Time je učinio vjerojatno najveću pogrešku dosad i zacementirao si poziciju najomraženije osobe u SAD-u. Nikakav PR ne može ispraviti takav niz gafova BP-eva čelnika.
No tu priči nije kraj: na Facebooku i Twitteru komunikacija se počela razvijati u neželjenom smjeru za BP. Ljudi su počeli ismijavati pokušaj naftne kompanije da si osvjetla obraz usred neuspješnog rješavanja krize koju su sami uzrokovali. Tako su nastale razne parodije na njihovo djelovanje u Meksičkom zaljevu:
BP jednostavno nije shvatio da će ljudi prepoznati laž, a još manje je shvatio način komunikacije na društvenim mrežama. Tako Face grupa BP America, službena grupa te naftne kompanije broji oko 30 000 fanova, dok jedna od mnogih anti-BP grupa Boycott BP podupire 685 000 fanova i vrlo brzo raste.
Hrvatska nije ostala po strani zahvaljujući TBF-u. Prvog dana INmusic festivala svoju pjesmu Smak svita posvetili su upravo British Petroleumu.
Američki predsjednik Obama uspio je isposlovati fond u koji će BP uplatiti 20 milijardi $ za isplate potraživanja vezanih uz ekološku katastrofu u Meksičkom zaljevu. Unatoč tome oko 70% Amerikanaca misli da Obama loše rješava kriznu situaciju s British Petroleumom. Ipak, kako bi skrenuo vodu na svoj mlin Obama je iskoristio ovu priliku kako bi građanima SAD-a pokazao važnost i značaj obnovljivih izvora energije. Za to se američki predsjednik zalagao u svojoj predizbornoj kampanji, a sada je pokazao kako se iz negativne situacije izvlači ono najbolje. Zasigurno će nakon nevolja s naftom broj pobornika obnovljive energije naglo porasti. Tako se to radi BP, da znate za drugi put!
PS Ono što nikako ne smijete, koliko god to bilo opravdano i koliko god bili čovjek kao i svi drugi – ne smijete usred krize koju ne kontrolirate otići na jedrenje – koji propust g. Tony Hayward. Dobro kaže voditelj korporativnog i kriznog komuniciranja agencije Fleishman-Hillard David Hart: ‘Najvažnija stvar za organizaciju u krizi je da odgovori na način kojim će pokazati da brine i da ima situaciju pod kontrolom. Ovo s jedrenjem nije niti jedno niti drugo.’ Odgovor glasnogovornika BP-a nećemo niti spominjati.
Oznake: Krizno komuniciranje, on line reputation management, upravljanje on line reputacijom, loše krizno komuniciranje - primjerPročitajte i…