Zašto je Greg Smith postao odmetnik s Wall Streeta?
Wall Street je uzdrmala vijest o ostavci donedavnog izvršnog direktora Goldman Sachsa, Grega Smitha. U samoj ostavci ne bi bilo ničeg neobičnog ili spornog da uz nju nije došlo i objašnjenje u kojem stoji kako Smith tvrtku napušta jer mu je bilo zlo od otrovnog radnog okruženja koje je u njoj zavladalo. Između ostalog navodi i kako je osoblje klijente nazivalo “muppetima” kojima treba uzeti što više novca.
“Prisustvovao sam sastancima na kojima nijedna minuta nije bila posvećena klijentu već načinu na koji ćemo od njega uzeti što više novca. Tko god da je prisustvovao jednom od ovih sastanaka shvatio bi da klijentov napredak tim ljudima uopće nije bitan.” – napisao je Smith.
Iz Goldman Sachsa ubrzo je stiglo priopćenje u kojem iskazuju svoje neslaganje s izrečenim optužbama : “Ne slažemo se s iznesenim stavovima te smatramo da oni ne prikazuju precizno način na koji mi vodimo posao. Po našem mišljenju, naš uspjeh je direktno vezan za uspjeh naših klijenata. To je temeljna misao našeg poslovanja.”
Razvoj ove situacije podsjetio nas je na par važnih PR lekcija iz kriznog komuniciranja:
1. Vaš odgovor mora biti brz i nedvosmislen: Goldman Sachs objavio je odgovor rano u srijedu ujutro, insistirajući na tome da se ne slaže sa Smithom. U izjavi nije rečeno ništa senzacionalno, bitno je samo to da su odgovorili.
2. Iskoristite društvene mreže: PR stručnjaci Goldman Sachsa bi na vlastitom blogu mogli objaviti puno duže priopćenje s odgovorima na sve točke po kojima ih je Smith napao. Ovako moraju čekati svoj red u tiskanim medijima (ukoliko je to način na koji žele odgovoriti).
3. Obavijestite zaposlenike: Smithovo pismo je vjerojatno unijelo nemir i tjeskobu među osobljem, a to bi moglo rezultirati većim brojem ostavki. Zato je važno da Goldman Sachs, ukoliko dosad nije, svojim zaposlenicima pošalje pismo u kojem pobija optužbe svog bivšeg zaposlenika.
4. Obrišite prašinu s vašeg kriznog plana, zato ga i imate: Ukoliko nemate krizni plan jer vam nadređeni ne žele omogućiti vrijeme i resurse, isprintajte Smithovo pismo i pokažite im ga na sljedećem sastanku. To će im biti dovoljno.
5. Smijete paničariti malo, ali ne i previše: Naravno, javno pismo ostavke od strane izvršnog direktora u vašoj kompaniji izazvat će strah i staviti vas u nezgodnu situaciju, međutim neki novinari se pitaju hoće li će ovaj negativan učinak imati trajne posljedice na Goldman Sachs, kompaniju koja je dosad prevladala velik broj kriza.
Za one koji ne znaju, Goldman Sachs je američka investicijska banka u zadnje vrijeme pod optužbom da je dala veliki negativan doprinos grčkoj financijskoj krizi omogućavajući Grcima da kroz razne bezvrijedne papire lažiraju svoje bilance. Stoga je razumljiv ogroman interes koji je pobudio Smithov potez, kako kod forumaša tako i kod komunikacijskih stručnjaka koji su uzrok ovom problemu pronašli u očiglednoj zatvorenosti sustava, koja je u potpunoj suprotnosti s novim trendom transparentnog poslovanja.
Jason Nisse (Newgate Public Relations): “Izvor problema je loša komunikacija Goldman Sachsa, koja je i inače prisutna u svijetu investicijskog bankarstva. Odaju stav “mi smo jako pametni, mi ćemo srediti stvar”, umjesto “mi smo jako pametni i pokazat ćemo vam kako srediti stvar“.
Bilo je i onih koji su pohvalili brz i efikasan spin Goldman Sachsa kojim su Smitha prikazali kao osobu željnu medijske pažnje. “Mislim da je Goldman Sachs dobro reagirao na ovu krizu te da su novinari brzo uvidjeli kako je netko tko je tek nakon 12 godina shvatio da se ne slaže s kolegama i politikom tvrtke zapravo otužan. – izjavio je Jack Irvine, izvršni predsjednik PR agencije Media House simbolično nadodavši kako svaka organizacija ima one koji kukaju i plaču.
Vijest o ostavci došla je otprilike u isto vrijeme kada je i James Whittaker napisao blog u kojem napada Google za kojeg je radio kao izvršni direktor. „Google za kojeg sam na početku radio sa strastvenom predanošću bio je tehnološka kompanija. Google iz kojeg sam otišao postao je tvrtka za oglašavanje.“ No, utješno je mišljenje Trevora Morrisa, profesora PR-a na Westminsterkom sveučilištu, koji kaže kako ove dvije optužbe bivših zaposlenika nisu tako štetne i dramatične. “Nema dokaza o ilegalnim radnjama, a navodi kako su Goldman Sachsu i Googleu bitni novac i oglasi nisu neistiniti pa samim time nisu ni iznenađujući.“
Odmetnik s Wall Streeta dao je odličan primjer na kojem svi mi koji radimo u odnosima s javnošću možemo vidjeti kako zadaća PR-a nije samo kreiranje imidža tvrtke i stvaranje slike za javnost. Interne i krizna komunikacija važan su segment poslovanja i ukoliko im ne obratite dovoljno pozornosti u opasnosti ste da vam se dogodi “Greg Smith”. No, jedno je jasno – nema te komunikacije bilo interne ili krizne koja može prikriti neetično poslovanje koje otkrije “zviždač” poput Grega Smitha – dakle ako ne radite etički, strepite – danas su zviždačima (whistle blover) na raspolaganju brojni alati.
Oznake: Krizno komuniciranje, financijska kriza