Dodirna točka novinarstva i PR-a je puna informacija
Nova glasnogovornica Grada Opatije, Tanja Čorak, stigla je na tu poziciju iz "novinarskih voda", a u razgovoru priča o izazovima i dodirnim točkama ovih sličnih, no ipak različitih profesija, a u nastavku se nalazi članak pod nazivom Novinarka i glasnogovornica – dvije struke, jedna duša objavljen u Novom listu 21. listopada 2012.
Kvalitetna komunikacija i brz protok informacija imperativi su današnjeg vremena u kojem se živi sve dinamičnije. Imati cjelovitu i pravovremenu informaciju i to po mogućnosti prije od svih drugih, često je puno više od samog prestiža, a pravila koja danas vrijede za život općenito, u novinarstvu su osnova »djelatnosti«. Put do informacije sve češće vodi preko ureda glasnogovornika. Na jednoj strani dakle »mi«, novinari, a na drugoj »oni«, glasnogovornici. Dvije struke, jedna duša, mogli bi reći, iako u naravi ima mnoštvo nijansi. Cilj je objema stranama isti, no pozicija je druga. Toliko u uvodu za razgovor s Tanjom Čorak, glasnogovornicom Ureda opatijskoga gradonačelnika Ive Dujmića, a koja je na to mjesto stigla iz novinarstva pa u skladu s time i vodimo i razgovor s njom. Glasnogovorničko je »zvanje« relativno novo u nomenklaturi poslova koje se pojavljuju na tržištu rada. Mnogi o tome imaju puno nedoumica, pa i, rekla bih, iskrivljenih predodžbi o tome što taj posao zapravo jest. Naše je prvo pitanje, stoga, o kakvom se tu mozaiku poslova radi?
Jači protok informacija
– Ova se struka osjetnije počela razvijati po ulasku stranoga kapitala, osobito nakon 2000. kada se sve više inokompanija, posebno banaka, pozicioniralo na našem tržištu. Živimo u vremenu koje se sve ubrzalo, sve je intenzivniji protok informacija i potreba za njima, razvijaju se novi oblici medija, i naravno da te dinamike nisu lišene ni jedinice lokalnih samouprava. Danas je realno izuzetno teško, da ne kažem nemoguće očekivati od osobe koja, primjerice, vodi grad ili županiju da u svakom trenutku bude na dispoziciji novinarima, a da pritom ne pati osnovni posao koji obavlja ili pak s druge strane transparentnost tog posla. Zato se informacije centriraju, bilo kroz urede za odnose s javnošću ili preko glasnogovornika (ovisi o internoj organizaciji), koji je zadužen za njihovo prikupljanje, obradu i distribuciju, odnosno plasman, i to brzo. Osim onih podataka koje novinari sami zatraže, postoji i niz drugih informacija iz rada lokalne uprave za koji primjerice Grad Opatija cijeni da trebaju biti dostupne javnosti, građanima pa stoga postoji gradski portal www.opatija.hr gdje se onda objavljuju sve takve informacije. Preko njega organiziramo internetska savjetovanja, dostupnost obrazaca i slično. Grad Opatija razvija aktivnosti preko svojih odjela, zatim postoji više gradskih tvrtki i ustanova kojima je Grad Opatija osnivač, pa je ponekad nužno s više tih adresa objediniti podatke koje novinari traže ili trebaju imati. Ovisno o projektu, pripremamo način na koji ćemo iskomunicirati neku informaciju, bilo da je riječ o konferencijama za medije, prezentacijama, priopćenjima, press materijalima, a bitno je kojem se dijelu javnosti obraćamo, analiziramo na koji način najbolje ili najbrže plasirati informaciju da ona dođe do recipijen(a)ta. Nedavno smo napravili i novu gradsku web stranicu, kako bi informacije bile što preglednije svima, od građana, poduzetnika, mladih pa do novinara. Cilj nam je bio: jednostavnost i brzina u dolasku do informacija. Zatim je tu i niz medijskih ugovora koje Grad Opatija ima sklopljene s medijskim kućama koje provodimo, pratim rad Gradskog vijeća, gradonačelnikove kolegije i radne sastanke s kojih se onda dalje distribiraju zadaci, pa tako i informacije, radim posebne publikacije ako to zahtijeva određeni povod, interne brifinge, najčešće pismene…
Raznovrsno, dinamično, opsežno
Što glasnogovornički posao, u odnosu na novinarstvo, čini privačnijim odnosno neprivlačnijim, boljim ili lošijim. Što je drugačije?
– Dodirna točka je informacija. Novinar nastoji doći do pune informacije, a naš posao je da im takve informacije ili izvore informacija omogućimo. Sigurno, u ovom dijelu sadašnjeg posla meni olakšava posao činjenica da dolazim iz dugogodišnjeg rada u novinarstvu. Tu nema neke prevelike razlike, pa čak nema razlike ni u kreativnosti, ako o tome razgovaramo, to je jedan proces u kojem su samo zamijenjena mjesta, a osnova je točnost, preciznost i brzina. Jedino što mi je slično u radnom danu sada i onda, kada sam radila kao novinarka, jest što mi dan započne s čitanjem novina i portala, naravno sada s naglaskom na informacije o Opatiji. Glasnogovornički posao je raznovrsniji, dinamičniji, opsežniji, uvijek je nekoliko procesa paralelno u tijeku realizacije, nekad bih rekla da je i teži, a opet doista pruža mogućnosti za istraživanje novih načina kreativnosti, jer je bitan i način komunikacije s drugim javnostima. Nema crte koja ga razgraničava od drugih životnih sfera, jer je naprosto riječ o takvoj vrsti dinamike koja formalno ima radno vrijeme, vikende ili praznike, ali realno tih granica ima rijetko. Koristim priliku da podvučem da je u razvoj Opatije sada kroz razne investicije u više projekata plasirano oko 300 milijuna kuna, od revitalizacije plaža, sportske dvorane, dječjeg vrtića, Doma umjetnosti, do osuvremenjavanja vodovodne i sanitarne kanalizacije. Razumljivo i očekivano, nužno ih prati i veliki interes javnosti. Opatija je zbog svoje jedinstvenosti jednako u fokusu lokalnih, ali i nacionalnih medija, tako da u Gradu nastojimo biti maksimalno transparentni, ali nikako na uštrb točnosti informacije. Vrlo nam je bitno da informacije koje se tiču javnih projekata razumljive stignu do građana, ali i njihove povratne informacije do nas.
Odlična iskustva
S bivšim kolegama novinarima sada surađujete na novoj relaciji. Kakva su iskustva
– Generalno odlična, moram priznati. Novinari većinom znaju kakva je procedura u našem poslu, a mi s druge strane znamo njihovu i najčešće taj proces funkcionira jako dobro. U konačnici, dobar dio mojih prijatelja i dalje su upravo novinari.
Oznake: politička komunikacija, Odnosi s javnošću