Izborna godina i predizborne (ne)aktivnosti
Kao što pjesma kaže – svi već šuškaju o tom. Riječ je o izborima, ali informacija o točnom (pa i o približnom) datumu još ne dopire do nas. Kad se kalkulira s vremenom održavanja izbora, u pitanje dolazi i sam početak predizborne kampanje. Josip Frišćić je to vrlo pojednostavljeno rekao: „ Izbori će biti kad budu i to u zakonskom roku“ pa je očito na političkim subjektima i javnosti da sami procjene kad je pravo vrijeme za početak predizbornih aktivnosti. Točno je 20 godina prošlo od prvih višestranačkih izbora u Hrvatskoj. Koliko smo u tih 20 godina zapravo otišli naprijed ili ipak “cupkamo” u mjestu?
Obilježavajući 20 godina od održavanja prvih višestranačkih izbora u Hrvatskoj, Fakultet političkih znanosti i GONG organizirali su skup pod nazivom „Predizborne kampanje: medijsko-politički cirkus ili putokaz biračima“.
Među govornicima bili su profesori na FPZG-u Dražen Lalić i Marijana Grbeša, saborska zastupnica HDZ-a Sunčana Glavak, novinarka Novog lista Nataša Božić, Mislav Bago, Gordana Vilović također s FPZG-a, kao i naš Krešimir Macan. Marijana Grbeša govorila je o predizbornim kampanjama u demokratskim društvima te istaknula kako je potrebno prednost dati demokratskoj funkciji kampanja nad onom marketinškom jer bi one u konačnici trebale biračima dati temelje za „racionalnu, informiranu i pravodobnu odluku, a ne biti samo oruđe političara za osvajanje vlasti“. Mislav Bago je osvrćući se na praćenost kampanja u medijima rekao da postojeći zakonski okvir za medijsko praćenje kampanje generira takozvani medijski “freak show“.
O tome kakve bi mogle biti predizborne kampanje za nadolazeće izbore, pisao je nedavno i Večernji list. Tekst naslova „Iako je do izbora par mjeseci, stranke za njih nisu spremne“ kaže među ostalim da „iako nas od izbora dijeli sedam-osam mjeseci izborna strategija se još uvijek brusi u najjačim strankama vladajuće koalicije – HDZ-u i HSS-u. Ne zna se još ni hoće li zajedno ili odvojeno na izbore“ dok „oporbenjaci (SDP, HNS, HSU i IDS) nemaju tih problema. Oni su koaliciju odavno dogovorili. No, hoće li se biračima s plakata i spotova zajedno smiješiti Zoran Milanović, Radimir Čačić, Silvano Hrelja i Ivan Jakovčić? Ili će svaka od stranaka Kukuriku koalicije imati i svoju stranačku kampanju? Ili će se raditi mješavina samostalne i zajedničke kampanje? O tome se Kukuriku koalicija još nije dogovorila.“
Što se pak predizbornih kampanja tiče po pitanju agencija ili stratega koji će ih voditi, za HSLS će, prema riječima Darinka Kosora, raditi Boris Malešević i njegova agencija Design System. Predsjednica HSP-a dr. Ante Starčević Ruža Tomašić kaže da nemaju novaca za marketinške stručnjake, pa će dignuti privatni kredit. Hoćemo li na kraju svjedočiti tek još jednom „freak showu“ ili će ovi izbori iznjedriti i poboljšane kampanje i vođe o kojima će narod racionalno odlučiti, tek ćemo vidjeti. Kako sada stvari stoje,prema najsvježijem istraživanju Ispos Pulsa Crobarometar, da su danas izbori HDZ bi osvojio samo 17 posto glasova, ali i SDP gubi podršku s 28 posto. Međutim, Kukuriku-koalicija dobila bi izbore sa 40,9 posto glasova hrvatskih birača.
U moru pretpostavki, predviđanja, nedefiniranih izjava i nekonkretnih programa i planova, za mišljenje se mediji sve intenzivnije u ovo praktički predizborno vrijeme obraćaju stručnjacima. Tako se i Hrvatski radio u svojoj emisiji U mreži prvoga bavio upravo temom predizbornih kampanja te osvrnuo na okrugli stol održan na Fakultetu političkih znanosti na kojemu se, kao i u emisiji, pokušalo odgovoriti na vruća politička pitanja koja dodatno povisuju temperaturu na uzavreloj hrvatskoj političkoj sceni. Za mišljenje su pitani ugledni stručnjaci; politolozi, novinari i političari, a gost u emisiji bio je i Krešimir Macan, pa poslušajte što kažu:
[audio:http://manjgura.hr/wp-content/uploads/2011/03/20110316_U-mrezi-prvoga_HR5MB.mp3]U reportaži iz HRT-ova Dnevnik od 16. ožujka, o spremnosti građana za neko novo lice i (ne)spremnosti vladajućih i oporbe govore Višeslav Raos i Krešimir Macan koji je među ostalim rekao da trenutna situacija s velikim brojem neodlučnih birača samo govori u prilog činjenici da je tržište zrelo za neko novo političko lice koje će građane u narednom razdoblju voditi u budućnost s više sigurnosti i manje neizvjesnosti.
Ana Marić
Oznake: CroBarometar, Ipsos Puls, Krešimir Macan, izbori, Mediji, izborna kampanja