O predizbornim prognozama
Četiri dana pred izbore Jutarnji list je objavio prognoze izbornih rezultata u Dubrovniku, Sisku i Velikoj Gorici na osnovu istraživanja koje je za njih provela agencija Mediana. Od napomena koje se nužno navode uz interpretaciju rezultata nalazimo da je riječ o telefonskom istraživanju na reprezentativnom uzorku po spolu, dobi i obrazovanju. Isto tako dana je i napomena kako je to „konačna procjena rezultata – zbroj postotaka izjašnjenih i sklonih preračunato na 100%“. Ovom pomalo nejasnom zadnjom rečenicom vjerojatno su htjeli naglasiti kako su isključili neodlučne i one koji neće izaći na izbore. Uz rezultate nije naznačena statistička pogreška, niti veličina uzorka, pa ju nismo mogli procijeniti.
Usporedimo li rezultate ispitivanja i stvarno dobivene rezultate vidi se kako su dane prognoze SDP-ovih kandidata i lista znatno bolje od stvarno postignutih rezultata, dok su prognoze o učincima HDZ-ovih kandidata i lista znatno lošije…
Grad Dubrovnik
Gradonačelnik | Prognoza | Stvarno |
Dubravka Šuica (HDZ-HSS) | 36,1% | 39,11% |
Marija Delija (Nez.) | 6,2% | 5,47% |
Pero Vićan (Nez.) | 6,2% | 9,77% |
Andro Vlahušić (HNS-SDP) | 51,5% | 42,91% |
Gradsko vijeće | Prognoza | Stvarno |
HDZ-HSS | 32,5% | 39,95% |
HSP | 4,8% | 3,76% |
Pero Vićan | 4,7% | 12,08% |
Marija Delija | 8,4% | 6,84% |
SDP-HNS-HSU-HSLS | 49,6% | 37,37% |
Grad Sisak
Gradonačelnik | Prognoza | Stvarno |
Miroslav Matić (Nez.) | 3,0% | 3,33% |
Dinko Pintarić (HDZ-HSS-HSLS-SDA-HSU) | 35,2% | 34,45% |
Ivo Šimac (HSP) | 19,8% | 20,80% |
Davorko Vidović (SDP-HNS-DSU-DC-SDSS) | 42,0% | 38,07% |
Gradsko vijeće | Prognoza | Stvarno |
SDP-HNS-DSU-DC-SDSS | 38% | 37,53% |
HDZ-HSS-HSLS-SDA-HSU | 19,6% | 34,84% |
HSP | 7,7% | 17,58% |
Grad Velika Gorica
Gradonačelnik | Prognoza | Stvarno |
Dražen Barišić (HDZ-HSS-HSP-HSU) | 38,9% | 48,58% |
Goran B. Richemberg (HNS) | 9,0 % | 10,58% |
Tonino Picula (SDP-DC-HSLS) | 52,1% | 38,11% |
Gradsko vijeće | Prognoza | Stvarno |
HDZ-HSS-HSP-HSU | 46,4% | 45,19% |
HŠSP | 0,9% | 3,26% |
SDP-DC-HSLS | 48,8% | 40,43% |
HNS | 3,9% | 11,12% |
Treba istaknuti da vrlo često ankete favoriziraju lijevu opciju, a bez stvarne namjere anketara da utječe na rezultat. Sjetimo se izlaznih anketa objavljenih nakon prošlih parlamentarnih izbora koje su ukazivale da je SDP odnio premoćnu pobjedu. Naknadno su stručnjaci dali opravdanje kako je desno glasačko tijelo tradicionalno suzdržano kada su ankete u pitanju pa su zbog toga rezultati anketa upitni. Ipak, takvih ograda ne nalazimo u članku u kojem su iznesene prognoze, tek nalazimo napomenu kako je uzorak reprezentativan i kako su isključeni oni koji neće izaći na izbore.
Ne možemo olako tvrditi da Jutarnji list objavljuje samo ankete koje bismo mogli okarakterizirati „navijačkim“. Dva dana nakon objave prognoza za Sisak, Veliku Goricu i Dubrovnik objavljena je prognoza rezultata u Osijeku koje je za Jutarnji izradila ista agencija, a koja su relativno dobro predvidjela stvarni rezultat, uz iste napomene o metodologiji, no ovog puta i uz naznačenu statističku pogrešku! Ova anketa može biti ogledni primjer kako bi uvijek trebalo objavljivati rezultate:
Gradonačelnik | Prognoza | Stvarno |
Krešimir Bubalo (HDSSB-HNS-Zeleni HR) | 34,9% (+/- 5,5%) | 38,71% |
Anto Đapić (HSP-HDZ) | 23,3 % (+/- 4,9%) | 22,94% |
Gordan Matković (Nez.) | 26,1% (+/- 5,1%) | 21,38% |
Josip Vrbošić (HSLS-HSS-SDP-DSU) | 15,7% (+/- 4,2%) | 15,24% |
U toj anketi ne može se zamijetiti favoriziranje lijeve opcije, ili u Osijeku lijeve opcije uopće nema, sudeći prema članicama koalicije (HSLS i HSS sa SDP-om)!
Mediji objavljuju ankete jer žele poboljšati prodaju/gledanost odnosno steći određeni renome. Oni na rezultate ankete gledaju isključivo kao na vijest – što je ona kontroverznija to je bolja. Rezultati se često „vrlo nategnuto“ komentiraju, promjene rezultata na razini pogreške se često interpretiraju kao značajne promjene raspoloženja biračkog tijela, cijela priča naginje prema senzacionalizmu. Na žalost, imamo primjera i kada se u medijima pojavljuju i neke jako, jako „čudne“ ankete, koje su više izgovor za postavljanje bombastičnog naslova. Ovdje se nećemo baviti vrlo popularnim internet anketama na pojedinim našim portalima na kojima čitatelji glasaju za pojedine kandidate. Rezultati takvih anketa najčešće su rezultat okršaja informatičara iz stožera suprotstavljenih kandidata o kojima je u anketi riječ, a pobijedit će onaj kandidat čiji informatičari imaju više suradnika, brže brišu cookie, mijenjanju IP adrese i slično…
Stranke objavljuju rezultate ne bi li izazvali neki od učinaka kod publike (bandwagon – on je uspješan, bolje da mu se pridružim ili underdog – on je podcijenjen njemu ću pružiti potporu), premda je učinkovitost ovakvih pokušaja upitna, a nekada se može postići i suprotni efekt (primjerice Mesić u izborima za drugi mandat kada njegovi birači nisu bili motivirani izlaziti jer su ankete govorile da nema šanse ne dobiti izbore u prvom krugu). Naravno, objavljuju se ankete i da bi se nekom u stranci „skinula glava“ ili pokazala snaga. Vjerujem da je utjecaj objavljene prognoze rezultata izbora ne neodlučne izuzetno malen.
Često ćete čuti od nezadovoljnika rezultatima pojedine ankete kako je anketa „naručena“. Apsolutno su u pravu: svaka anketa je naručena, jer je netko izradu ankete morao naručiti (i platiti) od specijaliziranih kuća za ispitivanje javnog mnijenja. Žele li implicirati tom izjavom da je ishod ankete lažiran? Ukoliko govorimo o anketama koje su provele neke od naših renomiranih firmi poput Pulsa, Promocije Plus i sličnih, jednostavno ne vjerujem da bi te firme, koje svakodnevno rade brojna ispitivanja za potrebe gospodarstvenika, prodale svoju reputaciju jeftino. Nisam siguran da je bilo koja od stranaka spremna platiti tako visoku cijenu za rezultate ispitivanja koji u javnosti mogu promijeniti tako malo…
Kliknite na link za više tekstova na temu lokalni izbori.
Ako vijesti iz Manjgure želite primati e-mailom pretplatite se ovdje – upišite e-mail adresu i ponuđeni antispam kod, te potvrdite da ste vlasnik adrese klikom na link za potvrdu koji će vam biti poslan na upisanu e-mail adresu.
Oznake: izborna kampanja, lokalni izbori, izborne ankete, izborna istraživanja, Jutarnji list, Ipsos Puls, istraživanja javnog mnijenja-
Novo istraživanje Ipsosa: Čak 57 posto HDZ-ovaca krivi i Milanovića i Plenkovića za tvrdu kohabitaciju, a većina se slaže da bi trebali početi surađivati
-
Ivica Lovrić: “Nudim rješenja, a ne izgovore!”
-
Ekskluzivna predizborna anketa za Grad Zagreb otkriva tko bi jedini mogao poraziti Tomaševića u drugom krugu: Hoće li se kandidirati? – Špica s Macanom