O trendovima u hrvatskom on lineu – od rasta posjeta do masovne prepisivačine
Za sve koji još nisu otkrili Gemius mjerenje posjećenosti Interneta u Hrvatskoj koristan link – http://www.audience.com.hr/.
Možete se igrati s raznim parametrima i istraživati što vas zanima – ali ja ću se osvrnuti na dva detalja iz srpnja (vidjet ćemo kako se to nastavilo u inače letargičnom kolovozu). S ostavkom Ive Sanadera i burom događanja kroz srpanj, značajno je narastao doseg portala index.hr, ali i jutarnji.hr. Prvog, prema mojem mišljenju, jer je nastojao prvi donijeti sve relevantno uz promjene koje su se događale kao na pokretnoj traci, a drugog jer je konačno počeo pratiti vijesti na način kako su čitatelji Jutarnjeg naučili negdje prije 2004, ali sada i u on line verziji.
Ovaj uvod mi je bio samo povod za jedno drugo pitanje – događa li vam se ako dnevno čitate više portala deja vu efekt? Kao pročitao sam to već negdje, istim riječima? Vezano je uz rast posjeta, jer se vijesti masovno posuđuju (da ne koristim jednu drugu riječ) da bi se ostalo konkurentnim, bez da se uvijek navede izvor vijesti – jednostavno se prepiše odnekud, nekad se izvor uredno navede ako se radi o nečijoj ekskluzivi, a najčešće se samo malo skrati ili promijeni koja riječ (a ponekad smiješnu grešku izvornog medija prenose u neznanju posvuda:-)).
Rasprava je pokrenuta očiglednom prepisivačinom jedne naslovnice oko kriznog poreza kojeg ne moraju plaćati samostalne djelatnosti koju je na svojem Facebook zidu zabilježio Ozren Kanceljak.
Mislim koji je tu business model – jedni plaćaju novinare i proizvode vijesti, a drugi samo prenose? Jasno je tko tu gubi? Zašto proizvođači vijesti ništa tu ne poduzimaju? Razgovarao sam s portalima, a i drugim medijima – jednostavno se krenu međusobno optuživati po principu “tko je koga prvi pokrao” i nikome ništa. I to se najčešće događa kod priča koje su vruće, koje se razvijaju i koje se potom prate putem portala.
Svjetska praksa je već doživjela i svoja sudska izdanja – The AP wins copyright lawsuit – nema autorskih prava na činjenice, ali ne smiješ kopirati vruće vijesti. Pitanje je dana kada će se isto pitanje postaviti kod nas…
Oznake: Gemius, on line mediji, Internet u Hrvatskoj, top 10 internet portala