Pravna regulacija lobiranja

U ponedjeljak, 20. listopada Hrvatsko Društvo Lobista (HDL) organizira okrugli stol “Važnost pravnog reguliranja lobiranja u RH”. Cilj je ove inicijative HDL-a otvoriti raspravu o važnosti regulacije lobiranja te doći do zaključaka o mogućem modelu regulacije koji bi mogao biti prihvatljiv hrvatskom institucionalnom okviru. Kako je najavljeno, na okruglom stolu nastupit će ugledni gosti i stručnjaci iz Europske unije i Hrvatske, predstavnici Vlade, gospodarstvenici, sindikati, nevladine organizacije i mediji.

Nadam se da će ova vrijedna inicijativa HDL-a za iznalaženjem odgovarajućih zakonskih rješenja kojim bi se uredilo lobiranje doprinijeti i (daljnjem) uklanjanju predrasuda u medijima i javnosti. U subotu sam proveo kratku anketu na krajnje nereprezentativnom uzorku: pitao sam desetak kumica na placu što je to lobiranje. Odgovore su samoinicijativno davali i kupci koji su se zatekli u blizini i čuli pitanje. Obrada dobivenih odgovora nije zahtjevna: svi se mogu svesti ili na potpuno nepoznavanje pojma ili na iznošenje predrasuda o opskurnom, sumnjivom djelovanju.

Početkom rujna u medijima se pojavilo nekoliko tekstova o lobiranju, a povodom komentara koji su dolazili iz Bruxellesa o ustanovljenom dobrovoljnom europskom registru lobista i relativno malom broju lobista koji su se upisali u isti. U pravilu, u svim vijestima je istaknut slučaj Jacka Abramoffa – nekoć jednog od najutjecajnijih washingtonskih lobista koji je osuđen na četiri godine zatvora zbog korupcije. Abbramoffa je nekada Bush s ponosom predstavljao kao svog dobrog osobnog prijatelja (obojica na slici dolje), a sada pokušava izbjeći bilo kakvu vezu s njime. Skandal Jacka Abramoffa otkrio je i brojne aktivnosti u koje se ovaj lobist upustio, a koje nanose veliku štetu profesiji.

Abramoff i Bush

Koncem rujna medijske stupce popunjavale su izjave Predsjednika Mesića o rastrošnosti veleposlanika Jurice, poput: “Prije svega treba utvrditi što su od svega toga činjenice, u novinama sam pročitao da se radi o velikim trošenjima državnog novca, čak i o troškovima za lobiranje, za koje ja na čelu države ne znam ništa”. Kako prenosi Hina, Neven Jurica lani je potrošio milijun i pol kuna na ručkove, večere, domjenke i darove. Što se tiče troškova za lobiranje, od 2004. do 2007. Jurica je potrošio milijun i 200 tisuća dolara.

Da li se rad jednog veleposlanika može svesti samo na lobiranje? Da li su ručkovi i večere lobiranje? I zašto se u pojedinim medijima insinuira da je lobiranje nešto štetno ili u najmanju ruku nemoralno (ukoliko je riječ o stvarnom lobiranju, a ne o paravanu za pljačku)?

Ministar Jandroković kaže: „U četiri godine Hrvatska je za lobiranje utrošila 1,1 milijun eura, dok Kosovo, na primjer, prema neki dan objavljenom podatku, samo u ovoj godini na lobiranje planira potrošiti 3 milijuna eura. U pojedinim je državama angažiranje lobista uobičajena praksa. Svijet tako funkcionira i to nije ništa neobično.“

Dakle, prema riječima ministra, Hrvatska troši u prosjeku dva milijuna kuna godišnje na lobiranje, a navodno je Jurica u to vrijeme sam potrošio preko polovice tog iznosa… Izdatak od 1,1 milijuna EUR za lobiranje smiješno je mali kada je riječ o državi koja nastoji pristupiti međunarodnim asocijacijama uz koje u bitnom veže svoju budućnost.

Premijer Sanader je u New Yorku izjavio: “Jednu stvar bih želio razjasniti. Kad se kaže da mi lobiramo, dobro je da svi što više lobiraju, jer lobiranje pretpostavlja da mi našu ‘domaću zadaću’ napravimo.”

Dakle, što je lobiranje? Brojne definicije lobiranja dostupne su na Internetu (primjerice, pogledajte stranice http://www.lobbyists.info). Zasigurno, lobiranje znači jako puno kvalitetnih priprema, trajno prikupljanje vjerodostojnih informacija, njihovo pravovremeno plasiranje i onaj dodatni napor koji često nazivamo „extra mile“. Lobirati znači uložiti u svoj rad podosta vremena i truda, lobiranje znači predanost, koncentraciju, etičnost i profesionalnost. Da li je lobist netko tko od svega gore navedenog ima samo osobni odnos s nekim dionicima, može ih nazvati telefonom i zatražiti neku (protu)uslugu koju će dobro naplatiti? Da li se to zove lobiranjem ili se to može i mora nazvati nekim drugim imenom?

Oni koji su slušali neki od naših medijskih treninga ili predavanja susreli su se s IPR-inom definicijom „dobrog glasa“: dobar glas je kombinacija onog što radite i onog što o tome drugi govore. Vjerujem da svi znamo koliko dobro radimo svoj posao. No, da li drugi to prepoznaju i o tome na isti način govore? Moja subotnja anketa na apsolutno nereprezentativnom uzorku, ali i analiza pisanja medija daje zaključiti drugačije.

HDL-u predstoji jako puno rada na tom polju. Da li je HDL možda pogriješio u odabiru i imenovanju pojedinaca na neka mjesta u Društvu? Zasigurno je inicijativni odbor HDL-a znao što radi, a nadam se da će znati i dalje…

Oznake: ,
Pročitajte i…
Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3