Sukob generacija: GenZ od poslodavca traži da im plaća psihološku pomoć
Generacija Z danas čini gotovo trećinu svjetske populacije i sve veći dio radne snage. Kakve su im radne navike? Što očekuju od poslodavca? Je li im važnija pohvala, dobri međuljudski odnosi ili rad na daljinu? U premijernoj epizodi nove sezone Špice s Macanom na ta pitanja odgovaraju Martina Sokač Saraga, komunikacijska stručnjakinja koja je napravila istraživanje o motivaciji zaposlenika različitih generacija i sociologinja Dora Odak, pripadnica Generacije Z koja je otkrila i nešto više o životnim navikama svojih vršnjaka.
S obzirom na to da generacija Z čini više od četvrtine radne snage, previše je nagađanja kad se pita o njihovim radnim navikama, a premalo je ozbiljne međugeneracijske debate. Srećom, upravo to smo gledali u novoj Špici s Macanom Krešimira Macana koji je u podcastu na tu temu ugostio Martinu Sokač Saragu, komunikacijsku stručnjakinju i pripadnici generacije X i sociologinju iz generacije Z, Doru Odak.
Jedna od pretpostavki o najmlađem dijelu radne snage jest da su razmaženi, tj. svjesni svojih kvaliteta i ne boje se tražiti potvrdu. Ne dobiju li potvrdu u jednoj tvrtki, potražit će je u drugoj. Ipak, imat će puno više razumijevanja ako njihovi nadređeni s njima otvoreno komuniciraju. ”Ako meni poslodavac stalno govori da imamo rekordne prihode, a onda mi kaže ne mogu ti dati povišicu, niti promaknuće, niti ti platiti prekovremene, pitam se jesmo li iskreni”, ispričala je Odak.
Osim plaće, jako su im važni fleksibilnost rada, dobri međuljudski odnosi, ali i povratne informacije. Šefovi koji ističu pogreške, a pohvalno obavljeni rad uzimaju zdravo za gotovo, kod njih ne prolaze dobro. Iznimno im je važan balans između privatnog i poslovnog života tako da će Odak na svom poslu tražiti obrazloženje zašto radi prekovremene sate ili tražiti da joj ih se plati. Sokač Saraga koje je radila istraživanje o motivaciji zaposlenika je u tom kontekstu istaknula: ”Što mi priželjkujemo, oni zahtijevaju. Imaju vrlo visok osjećaj vlastite vrijednosti koji smo mi morali graditi kroz godine, a nekad se možda malo i predimenzioniraju”.
Još jedna bitna motivacija generacije Z, kako u odabiru posla tako i u odabiru brenda kod kojega će kupovati, je da u njega vjeruju. ”Kad sam se ja zapošljavala nije me bilo briga radim li za kompaniju ili šefa koji je moralan”, ispričala je Sokač Saraga i dodala da će pripadnici generacije Z odbiti raditi na projektu koji se kosi s njihovim etičkim načelima. Odak je to potvrdila primjerom – ne bi radila za kompaniju koja drži monopol nad vodom ili sl. “Znam da bi na taj način mogli sve cancellat, zatvoriti se u kuću i ne raditi ništa. Moraš pronaći neki svoj nišni dio gdje možeš utjecati na neki način, ako radi ničega drugoga onda da se osjećaš zadovoljno jer živiš svoje uvjerenja”, objasnila je Odak.
Neke stvari koje Gen Z traži od poslodavca čine se kao nepotrebni troškovi. Odak tako recimo cijeni kad kompanija zaposlenicima omogućava psihološku pomoć. Kad se Krešimir Macan zapitao zašto bi on plaćao da netko rješava svoje probleme, Sokač Saraga mu je pojasnila da se to naposljetku isplati kompaniji jer sretni radnici ne donose probleme na posao nego kompaniji veću dobit.
Dobar dio generacije Z tek je završio srednju školu, a mnogi od njih preispituju visoko obrazovanje jer žele što prije početi raditi. Što bi roditelji trebali učiniti po tom pitanju i kako generacija Z vidi svoju budućnost, još su neke od tema o kojima su gošće pričale u podcastu koji možete gledati na YouTube kanalu.
***
Martina Sokač Saraga je komunikacijska stručnjakinja i osnivačica konzultantske tvrtke MSS Puls, s dugogodišnjim iskustvom u strateškoj komunikaciji, ljudskim resursima i poslovnom razvoju. Tijekom karijere bila je voditeljica Odjela za odnose s javnošću pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, gdje je gradila odjele ljudskih resursa, marketinga, kontakt centar i multimediju. Kao konzultantica je vodila regionalna istraživanja motivacije i međugeneracijskih razlika na radnom mjestu. Aktivna je i u edukaciji kao predavačica na konferencijama i voditeljica razvojnih programa za prilagodljivost vodstva u neizvjesnim vremenima.
Dora Odak je sociologinja i stručnjakinja za analizu tržišta, trenutno zaposlena kao voditeljica tima za analizu konkurencije i tržišta u AMS-u u Zagrebu (od 2022. godine). Prije toga radila je kao specijalistica za istraživanje u tvrtki Peekator (2020–2022), gdje je osmišljavala i provodila terenska istraživanja, izrađivala evaluacijske upitnike i pripremala tržišne izvještaje za FMCG sektor.
U trećoj sezoni podcasta Krešimir Macan sa stručnjacima iz različitih sektora donosi novu perspektivu i razmatra potencijalna rješenja za izazove i aktualnosti iz Hrvatske i svijeta. Špica s Macanom premijerno se emitira na YouTube kanalu http://bit.ly/spicamacan svake subote od 10 sati, te reemitira na deset lokalnih televizija – Mreža TV, Z1, Libertas TV, TV Nova, TV Dalmacija i Osječka TV, a sve epizode dostupne su i za slušanje na Spotifyju https://bit.ly/spicaspotify.
Oznake: Krešimir Macan, Špica s Macanom, gen z, martina sokač saraga, dora odak-
Hrvatska divlja – tko odlučuje što je ‘prirodno’? Treba li nam rewilding ili pokošena trava? -
Zakon o zgradama donosi red, ali i nove troškove: ”Ljudi žive u stanu od 5.000 eura po kvadratu, a ne mogu platiti euro pričuve” -
“Gledamo povijesno najveću razlika plaća privatnog i javnog sektora – poslodavci to više ne mogu pratiti”
- Špica s Macanom podcast
- Digitalni marketing
- Društveno odgovorno poslovanje
- Edukacija
- Krizno komuniciranje
- Odnosi s javnošću
- Odnosi s medijima
- Online PR
- Politika i izbori
- Strane investicije
- Strateško komuniciranje
- Vijesti
- Pomažemo malim proizvođačima
- Hrvatska divlja – tko odlučuje što je ‘prirodno’? Treba li nam rewilding ili pokošena trava?
- Zakon o zgradama donosi red, ali i nove troškove: ”Ljudi žive u stanu od 5.000 eura po kvadratu, a ne mogu platiti euro pričuve”
- “Gledamo povijesno najveću razlika plaća privatnog i javnog sektora – poslodavci to više ne mogu pratiti”
ENG