Top 10 serija o svijetu PR-a i novinarstva
Tijekom posljednjih desetak godina televizija je sazrela izvan epizodnih i proceduralnih drama i sitcoma, gdje se sveobuhvatni narativ kretao uvijek istim tempom iz tjedna u tjedan. Oni još uvijek postoje, ali sve više i više počinju se pojavljivati visoko kvalitetne serije široke tematike. Tako je i komunikacijski sektor postao atraktivan za scenarije, bilo da je riječ o novinarstvu, PR-u, politici ili sprezi sve tri strane medalje.
Za početak donosimo jednu od najboljih domaćih serija unatrag posljednjeg desetljeća. Radnja se odvija u Rijeci, odnosno opisuje život i rad novinara i urednika fiktivnog lista Novine, koji se smatra posljednjim nezavisnim i “ozbiljnim” listom u Hrvatskoj i iskušenja koja pred njih dovodi preuzimanje od strane “sirovog”, ali vlašću povezanog, građevinskog tajkuna. Dobri poznavatelji prilika uočili su niz „slučajnih sličnosti“ s poznatim osobama i događanjima, a u nekim aspektima Novine su bile i proročanske za hrvatsku stvarnost.
Seriju, koja je najvećim dijelom i snimana u Rijeci (za scene iz redakcije poslužila je stara zagrebačka redakcija Večernjeg lista smještena u manjoj zgradi Vjesnika), režirao je Dalibor Matanić. Kritičari su zapazili snažan utjecaj tzv. nordic noir televizijskih trilera, kao i popularne američke TV serije Žica kojoj se odaje počast brojnim detaljima.
- House of Cards (1990.)
Francis Urquhart glavni je “bič” Konzervativne stranke. Kada Margaret Thatcher podnese ostavku, ostaje neutralan i, nakon općih izbora na kojima su konzervativci vraćeni sa smanjenom većinom, u potpunosti očekuje da mu novi premijer Henry Collingridge dodijeli svoju pravednu nagradu – visoko mjesto u kabinetu. Kad ga obavijeste da će ostati na sadašnjoj poziciji, smišlja zavjeru za smjenu Collingridgea i osigurava vlastiti izbor za vođu stranke što bi ga učinilo premijerom.
Legendarna britanska mini serija, po kojoj je kasnije snimljena američka verzija je složena priča sa složenim protagonistom koja baca pogled na moć i njezinu sposobnost korumpiranja i daje nam uvid do koje mjere su ljudi spremni otići kako bi je dosegli.
- House of Cards (2013-2018)
Bič većinske stranke Francis Underwood vodi vas na dugo putovanje osvete prema svima za koje smatra da su mu učinili nepravdu – uglavnom članovima vlastite stranke, uključujući i samog predsjednika Sjedinjenih Država. Vrijedan, lukav, metodičan i zloban, Frank Underwood, zajedno sa svojom jednako (ako ne i više) manipulativnom suprugom Claire, kreće u uspon washingtonskom ljestvicom moći.
Je li novo uvijek bolje? To ostavljamo vama na izbor, ali američka verzija jednako je dobra koliko i original, te je fascinantno gledati svijet okružen manipulacijom, ucjenama, pohlepom i odlučnošću. Iz komunikacijske perspektive, u House of Cards možete naučiti puno o pregovaranju, političkom sustavu SAD-a i naravno, Frankovoj najboljoj vještini za koju mu čak i ne treba savjetnik – spinu.
Kad upadnete u nevolju, morate nazvati samo jednu osobu, Oliviju Pope. Olivia je profesionalna “popravljačica” koja rješava probleme prije nego što itko uopće zna da postoje. Njezin spektakularni uspjeh uglavnom je posljedica njezina neraskidivog pravila da uvijek vjerujete svom instinktu.
Odličan primjer serije o kriznom menadžmentu, s jednom važnom porukom da bez obzira na to koliko ste pažljivi, kada kontrolirate štetu na poslu, sigurno ćete nanijeti štetu vlastitom životu.
Iako nije izravno riječ o PR-u, u jednoj od najboljih serija 21. stoljeća predstavljeni su profesionalni i osobni životi onih agencijskih marketingaša s Madison avenije – šezdesetih godina prošlog stoljeća. U središtu ovih priča je Donald Draper, kreativni genij, koji poslovnim uspjesima pokušava nadoknaditi nesretno djetinjstvo i sakriti pogreške iz prošlosti. Njegovo vanjsko samopouzdanje također maskira mnoge nesigurnosti što se vidi kroz njegove brojne poroke, poput pretjeranog pušenja, pijenja i ženskarenja, iako je obiteljski čovjek – i kako se nosi s posljedicama nekih negativnih aspekata svog života.
Osim uvida u razvoj marketinga kroz desetljeća, u Mad Men upoznat ćete začetak onoga što danas znamo kao #AgencyLife – miks kreative, izazovnih projekata, osobnih (ne)prijateljstava i cijelu paletu racionalnih i suludih zahtjeva klijenata. Posljednja epizoda poseban je užitak s neočekivanim krajem za Dona Drapera.
Ova se pomalo drugačija serija fokusira na život kraljice Elizabete II, od razdoblja u kojemu je nenadano preuzela vlast, preko niza britanskih kriza, odnosa sa svojim premijerima, narodom i naravno, nestašnim članovima obitelji. Majstorski istraženi scenariji Petera Morgana smjelom otvorenošću otkrivaju kraljičin privatni život iza javnog pročelja.
Od vrlo konzervativne i zatvorene kraljevske obitelji, upravo je dolaskom Elizabete II počela estradizacija, od obraćanja putem TV-a, sudjelovanja u nekonvencionalnim događanjima, pa do neočekivanih PR reakcija na krize koje su zadesile Britaniju. Iako zbog gledanosti dijelom dramatizirana, The Crown je serija koju mora pogledati svaki PR-ovac kojega zanima politička komunikacija.
Predsjednički savjetnici svoj osobni život beznadno miješaju s profesionalnim dužnostima dok pokušavaju raditi svoj posao vođenja države. Izmišljeni demokratski predsjednik Josiah “Jed” Bartlet ne trpi budale i ta politika mnoge otuđuje. On i njegovi predani zaposlenici trude se uravnotežiti potrebe zemlje s političkom stvarnošću Washingtona, DC, radeći kroz dva predsjednička mandata koja uključuju nebrojene skandale, prijetnje i političke prepirke.
Gledajući seriju možemo se zapitati je li život Bijele kuće u stvarnosti jednako toliko privlačan? Bilo bi, pak, vrlo umirujuće vjerovati da su oni koji zaista imaju tako utjecaja na društvo jednako tako sramotno šarmantni koliko ih Zapadno krilo sjajno prikazuje, ili ipak više podsjeća na House of cards. What’s next?
Novinski tim pokušava stvoriti informativnu emisiju koja vijesti izvještava na etičan i razuman način. U seriji se obrađuju stvarni događaji (kao što je ubojstvo bin Ladena, špijuniranje NSA-e, itd.) o kojima se izvještava, istovremeno raspravljajući o moralnim aspektima tih vijesti, dok se usporedo sugerira kako medijima dominiraju i vlasnici te njihovi poslovni i politički interesi.
Inspirativna priča o nastanku afroameričke poduzetnice gospođe C.J. Walker koja je izgradila carstvo za njegu kose koje ju je učinilo prvom ženom koja je sama postala milijunašicom u Americi.
Netflix donosi ovu zanimljivu mini seriju koja govori o preprekama koje stoje na putu k uspjehu, ali i o moći dobrog (i lošeg) PR-a i marketinga.
Svi stereotipi PR-a strpani u jednu seriju. Loše ponašanje. Veliki publicisti. Jeste li se ikad zapitali koja je prava priča iza tih tračeva o kolumnama slavnih? Flack se može prevesti kao izraz “pod napadom javnosti i medija”, a cure iz istoimene serije, čini se, znaju kako očistiti svu tu prljavštinu, neovisno o tome koliko moraju zaprljati ruke.
BONUS
Miniserija o stvaranju Fox Newsa i njegovom vlasniku Rogeru Ailesu. Iako je naglasak na Ailesu, njegovom pretvaranju u jednu od najmoćnijih figura američke medijske scene, ali i seksualnom i emotivnom zlostavljanju suradnika, The Loudest Voice daje uvid u pravu moć medija u stvaranju ozračja, stavova, pa i pokretanju ratova.
Oznake: Odnosi s javnošću, PR edukacija