Pomozite mi riješiti dilemu – što je posrijedi genijalnost, teorija zavjere ili šlamperaj?
Na dnevnik Idemo dalje – krizno komuniciranje po Sanaderu dobio sam komentar na pollitika.com u kojem mi se željelo sugerirati da je pola milijuna gledatelja RTL-a na prvu večer Sanaderova obraćanja bilo unatoč svemu relevantna publika i da ne bi trebao problematizirati činjenicu da je samo jedna TV izravno prenosila Sanaderovo obraćanje.
“Činjenica da se o pitanjima i ponašanju Sanadera na samoj presici danas ne govori jer to praktično nitko nije vidio.”
gospodine Macan ne vjerujem da biste za gotovo pola milijuna ljudi rekli da su praktično nitko… što znači da pišete na temelju dojma, a ne činjenica.
Prenosim svoj odgovor koji se prilično oduljio (uz manje izmjene), pa je zaslužio i svoj dnevnik:-)
Sve pet, ja obično na ovoj točki na svojim predavanjima ispričam vic kako su Muju pitali bi li on Lepu Brenu jednom ili Fatu dvaput? Kaze Mujo svaka čast Lepoj Breni, ali dvaput je dvaput. Isto vrijedi i za vijest – vijest koja se ne ponavlja, kao da se i nije dogodila – to je ono što se dogodilo s pitanjima poslije presice. Najbolji originalni hrvatski crni humor pod zadnje otišao u prazno.
Dakle dok je na Dnevniku HTV-a bio skoro svaki drugi uključeni televizor i cca 1.000.000 ljudi, a na Novi svaki treći i 500.000 ljudi, izravni prijenos je išao prema publici od koje je bar četvrtina bila novih zbog prijenosa, a 2/4 čekalo Big Brothera. I dočekalo Sanadera. Valjda im bilo svejedno. I to tek svaki četvrti uključeni TV u tom trenutku – dakle 3/4 onih koji su gledali TV u tom trenutku nisu shvaćali da se događa nešto jako bitno jer je išo na RTL-u. Malo karikiram, ali nemojte me uvjeravati da je to bilo dovoljno – televizija ima jedan nevjerojatan problem – ako nisi taj tren pred televizorom, nema reprize golova, kao na nogometnim utakmicama (ne znam koliko često idete na tekme, ali kad sam ja bio, nisam nijedan gol vidio uživo:-) nego na ekranima)
Dakle dok je 500.000 RTL-ove publike (dakle u principu nisu gutači vijesti) imalo priliku vidjeti pitanja – milijuni kasnije – od izvanrednih vijesti nadalje nisu i to je ono što ostaje u glavama ljudi. Jednom ko nijednom – pitajte bilo kojeg kolegu iz oglašavanja – da slijedimo vašu logiku – bilo bi dovoljno staviti jednu reklamu u dobro gledan termin i to bi bilo to?
Ja ne napadam RTL niti mi je to cilj, samo konstatiram činjenicu da je tako važan prijenos išao na za to najmanje relevantnom mediju – ali svaka čast uredništvu RTL-a da se za to izborilo. Jesu li drug bili šlempavi, nesposobni ili već što ne znam niti je bitno – bitne su posljedice.
Kažu Ameri bitno je mantrati istu poruku – ona je bila jasna Sanader je povuako odlučan potez i smjenio nesposobne ministre – proglašen rat mafiji.
Ovo mi je super kad idete na ciljanu publiku za vijesti – pa u vijestima se ne prodaju detrdženti – tamo je bitno koliko vas je ljudi ukupno vidjelo – i tu vas na RTL-u (pretpostavio sam da su oni izvor podataka) šiša HTV kako u Dnevniku, tako i u snimci presice.
I opet da ste PR stručnjak i imate udarnu vijest za prime time gdje biste je smjestili – tamo gdje je većina klijenata želi – u prvim minutama dnevnika. Zato je sve ovo pomalo nevjerojatno, iako sam skloniji vjerovati da se radi o općem šlamperaju, prije svega HTV-a.
Svi krizni priručnici koje sam vidio, a vidio sam ih dovoljno, kažu ne ideš na presicu ako ne kontroliraš pitanja, a to je nemoguće – dakle maksimalno izjava za medije, jer bi u normalnim medijskim demokracijama – npr. Sun ujutro imao kao glavnu vijest ono na što Sanader nije znao odgovoriti, a ne ono što je rekao – kako i priliči jednom tabloidu. Zato me čudi cijeli pristup – ali je vjerojatno i u vladi bila panika – ja bi napravio izjavu za medije za sve TV kuće na kraju Dnevnika kao što je vjerojatno i bilo planirano, sve tri TV odjednom, bez pitanja jer se radi o izravnom uključenju ograničena vremenskog trajanja – nešto tipa američkog obraćanja naciji. Pitanja bi uzeo nakon završetka uključenja, ako bi klijent insistirao na tome. Jer je tu šteta prilično limitirana – dok oni smontiraju pitanja i ostalo, priča je već više puta prostrujala cijelom Hrvatskom. Možda je to bio element na koji je Sanader i računao kada je pristao na pitanja.
Nemojte misliti da podcijenjujem bilo koga ili bilo čiji profesionalizam, no bio sam u previše situacija kada se išlo spašavati u zadnji tren ili je sve ovisilo o nekoliko emitiranja – rezultat je porazan. S druge strane kada RTL jednom napravi kompromis kakav je napravio sa satovima – nema pitanja na tu temu – od tada pušete i na hladno. Ja sam samo malo bolje informirani gledatelj. Nemojte se previše uzrujavati oko mojih opaski. Samo zato što su točne:-)
I danas se nakon svega pitam što je posrijedi – genijalnost da se smisli sve ovo i ode samo na RTL, radi li se o teoriji zavjere kojom se opravdava nečiji neprofesionalizam ili jednostavno najobičnijem spletu okolonosti i šlamperaju? Iskreno, danas više ni sam ne znam odgovor na ovo pitanje, jer su istodobno sve tri stvari moguće…
Oznake: Odnosi s medijima, Mediji, Krizno komuniciranje