Dva tjedna kampanje predsjedničkih kandidata na Facebook-u

Prilikom ocjenjivanja kvalitete kampanje na Facebooku i rangiranja usredotočio sam se na službene stranice kampanja. Izostavio sam korisničke profile i grupe podrške, jer ih ne smatram relevantnim pokazateljima uspješnosti kandidata i njihovih timova na društvenoj mreži. Poznat je slučaj preimenovanja velike grupe podrške emisiji „Istraga“ u grupu podrške jednom kandidatu, imamo veliki broj lažnih profila predsjedničkih kandidata.  Za analizirane fan page-ove veoma lako je provjeriti pripadaju li kandidatu. Uz sve to – mogućnost manipulacije brojem podržavatelja na fan page-u je malena, prvenstveno zbog politike Facebooka i uvedenih ograničenja.

Kandidate sam svrstao 3 kategorije – grupu vodiča na društvenoj mreži, grupu poluvodiča i izolatora.

Borba za poziciju vodiča:

U ovu kategoriju sam svrstao 4 kandidata: Damira Kajina, Nadana Vidoševića, Ivu Josipovića i Milana Bandića.

Milan BandicMilan Bandić – 8952 podržavatelja.

Milan je definitivno najzanimljiviji kandidat. Kampanju na Facebooku započeo je praktički pred desetak dana, a već je zauzeo poziciju vodećeg. Prije dva tjedna, ljudi koji ga podržavaju mogli su se samo registrirani pod parolom „Raditi za Zagreb“. Na tom fan page-u se i dalje nalazi 2854 podržavatelja iz vremena lokalnih izbora. Znači li to da se od lokalnih izbora nitko od administratora nije potrudio urediti fan page? Milanov izborni  zaključio je da je vjerojatno licemjerno ljudima koji su podržali Bandića kao gradonačelnika Zagreba bez pitanja promijeniti što je to što su podržali i priključiti im ljude koji ga podupiru kao predsjedničkog kandidata. Zato su otvorili novi fan page za potrebe predsjedničkih izbora. Rezultat je impresivan, skoro 9 tisuća podržavatelja u 2 tjedna.

Nadan Vidosevic Nadan Vidošević – 4181 podržavatelja.

Nadan je kampanju na Facebooku započeo znatno prije konkurencije te je cijelo vrijeme bio u prednosti. Do prije 3 tjedna, pozicija mu je bila neupitna, jer je najbliži  Facebook protivnik – Josipović, imao tisuću podržavatelja manje. Onda je ta pozicija  “uzdrmana” dolaskom Kajina: prije 2 tjedna Kajin je preuzeo titulu vodećeg. Sljedećih  tjedan dana vodila se mrtva trka u broju podržavatelja između Vidoševića i Kajina (3140  Vidošević, 3153 Kajin). Ipak, Vidošević je uspio ostvariti nešto veću dnevnu stopu rasta  podržavatelja, te je na koncu odmaknuo Kajinu i stabilno držao poziciju vodećeg do  dolaska Bandića.

Damir Kajin Damir Kajin – 3646 podržavatelja.

Damir Kajin je svoju kampanju na Facebooku započeo prije 4 tjedna, a u „blitzkrieg“ pristupu  nadmašio je u kratkom roku svu tadašnju konkurenciju, te se našao na poziciji vodećeg kandidata. Prije dva tjedna, imao je minimalnu prednost nad Nadanom Vidoševićem od 13 podržavatelja. U protekla 2 tjedna, narastao je za petstotinjak podržavatelja i trenutno drži treću poziciju.

Ivo JosipovicIvo Josipović – 3603 podržavatelja.

Josipović već duže vrijeme drži svoju poziciju među Facebook populacijom. Njegova popularnost  je u stalnom usponu (s 2906 na 3603 podržavatelja u protekla 2 tjedna). Prognoziram da će ubrzo preuzeti treće mjesto Kajinu, a s vremenom i drugo mjesto Vidoševiću.

Grupa poluvodiča:

Slijedi nam prikaz grupe poluvodiča, u kojoj je jednako tijesna borba kao i u grupi vodiča. Natjecatelji za vođu poluvodiča su Dragan Primorac, Miroslav Tuđman, Vesna Pusić i Vesna-Škare Ožbolt. Opisat ću ukratko manjkavosti u promociji zbog kojih im pripisujem manji uspjeh kod Facebook populacije.

Dragan Primorac Dragan Primorac – 2574 podržavatelja.

Prvi dojam kada dođete na Primorčev fan page je vjerojatno – šok. Na slici profila se ne nalazi Primorac, nego slika njegovih internetskih stranica. Ove Facebook stranice još uvijek  nemaju nekakvu kratku i jasnu domenu –tipa dragan.primorac. Sadržaj je šarolik i meni nešto teži za probaviti, ne mogu sagledati nekakvu širu sliku i cjelinu. Administratori su pokušali uvesti multimedijske sadržaje, ali zanimljivo je kako im ne može pristupiti jednostavnim klikom, nego ih treba tražiti. Ipak – u dva tjedna bilježimo skok s 2104 podržavatelja na 2574.

Vesna PusicVesna Pusić – 2153 podržavatelj.

Vesna svojim fan page-om ostavlja nekakav dojam prosječnosti i nedorečenosti… Ne može se reći da je to multimedijalni fan page kao Josipovićev, niti da je organiziran kao Vidoševićev… Vesna ima od svega pomalo, a opet se ne mogu oteti dojmu kako nešto nedostaje. Svakako savjetujem da proradi na interakciji s korisnicima – što je kronična manjkavost kod svih kandidata. Začuđuje  izostanak rezultata tj. broj podržavatelja  među Facebookovcima. Vjerujem da bi se vrlo brzo ugurala u poziciju vodiča angažmanom adekvatnih promotora, jer sve ostalo je odrađeno korektno. I Vesna bilježi porast, te je u protekla dva tjedna preuzela drugo mjesto Tuđmanu. S 1825 podržavatelja, narasla je na 2153 podržavatelja.

Miroslav TudmanMiroslav Tuđman – 2010 podržavatelja.

Dolazak na njegov fan page ostavit će vas ravnodušnim, te u vama stvoriti određenu dozu apatije. Nepostojanje vlastitog sadržaja, nepostojanje interakcije sa korisnicima… Isto kao i Primorac – fali mu kratka i jasna domena na Facebooku, profile picture je bedž njega samoga, a nema nikakvog multimedijalnog sadržaja. Ovaj fan page i Facebook kampanja nije ništa drugo do ignoriranje korisnika Facebooka jer se cijeli fan page svodi na automatsko importiranje novosti preko RSS-a. Ovo je školski primjer kako se ne radi kampanju na _Facebooku… No Tuđman bilježi rast, u protekla 2 tjedna s 1877 na 2010 podržavatelja.

Vesna Skare OzboltVesna Škare Ožbolt – 1925 podržavatelja.

Vesni ću odmah zamjeriti nasilnički pristup promoviranju svojeg fan page-a preko promotora… Sistem – uporno ti šaljemo suggestionse dok ih ne prihvatiš nije ništa drugo do obični spam i vršenje pritiska na Facebook populaciju. Do prije 2 tjedna, nije postojao nikakav multimedijalni sadržaj, pa ga sada pretjerano forsira. Još uvijek nije registrirana suvisla domena, ali barem je promijenjen ona grozna slika na profilu. Opći dojam – nije dobro, ali vidi se napredak… Rast s 1805 podržavatelja na 1925 u protekla 2 tjedna.

Izolatori:

I došli smo do zadnje kategorije – izolatori. Možda im pristup nije loš, ali očito to nije dovoljno dobro da osvoji srca Facebook korisnika. Ovdje moram istaknuti da kandidati Boris Mikšić i Slavko Vukšić uopće nemaju svoj fan page, pa time ni bilo kakvu Facebook promociju.

Andrija HebrangAndrija Hebrang – 1167 podržavatelja

Eto, i Hebrang ima svoj page… Dojam koji ostavlja je da se netko jednostavno ne trudi dovoljno… Kao da je fan page tu iz čiste formalnosti. Ima tu i donekle razrađenog sadržaja, ima i multimedije…  nedovoljno. U protekla 2 tjedna, zabilježio je rast s 908 na 1167 podržavatelja.

Josip Jurcevic Josip Jurčević – 473 podržavatelja

Za pohvalu je to što je stavio album s privatnim slikama, veliki nedostatak je nepoznavanje netiquette – osnovne kulture u mrežnom komuniciranju. Bilo bi dobro ne obraćati se svojim podržavateljima velikim slovima – ne vikati na njih. Zapravo čini mi se da je album s privatnim slikama jedini plus, jer ga to jedino čini različitim od drugih kandidata. U protekla 2 tjedna, zabilježio je rast s 309 na 473 podržavatelja.


Iznio sam svoje subjektivno mišljenje o nastupu kandidata na Fejsu. Što kažu korisnici Facebooka možemo vidjeti u istraživanju pod nazivom Mnijenje, koje je napravljeno kao Facebook aplikacija, pa ju se ne može “napumpati” kao što se to često radi na mreži s klasičnim online anketama.

Treba primijetiti da je ukupni broj sudionika u anketi znatno je manji od broja podržavatelja pojedinih kandidata. U ovom istraživanju Vesna Pusić bolje stoji od Nadana Vidoševića, koji ipak ima duplo više podržavatelja. Kako je prenio i Tportal, Miroslav Tuđman je napravio najveći skok među kandidatima:

Facebook_mnijenje_Tportal_autor_Hrvoje SommerDalje, Tportal donosi i analizu birača koji su pristupili aplikaciji i to po spolu i dobi. “Sukladno očekivanjima, virtualne glasačice češće se od muških glasača odlučuju dati svoj glas ‘Vesnama’. Međutim, ženske glasove vjerojatnije dobivaju i Nadan Vidošević i Dragan Primorac. No glasačice su manje sklone Ivi Josipoviću, Milanu Bandiću, Miroslavu Tuđmanu i Damiru Kajinu. Nije poznato točno zašto ovi kandidati slabije kotiraju među ženama, ali politička orijentacija sigurno nije razlog, jer se radi o politički vrlo šarolikoj skupini”, pišu na Tportalu. Što se dobi tiče, “birači mlađi od 23 godine daleko su najskloniji Milanu Bandiću, a tek onda Josipoviću i Vidoševiću. Zanimljivo je da u ovoj dobnoj skupini znatno lošije nego u ostalima prolazi Vesna Pusić, ali je zato vrlo popularnija u skupini glasača fejsbukovaca starijih od 34 godine gdje ima gotovo četvrtinu glasova”, tvrdi isti izvor.

Facebook_mnijenje_dob_Tportal_autor_Hrvoje Sommer

Svakako zanimljiva aplikacija je i ona Jutarnjeg lista, “Glasuj i saznaj za koga su glasali tvoji prijatelji“. Interesantno je vidjeti kako se rejting kandidata kreće među vašim Facebook prijateljima, jer rezultati često nisu onakvi kakve očekujete.

Bilo kako bilo, vođenje političkih kampanja na Facebooku je još uvijek novost u ovim krajevima. Predsjednički izbori potpuno su personalizirani – kvalitetnim pristupom društvenim mrežama i iskazivanjem osobnosti kandidata kroz njihove profile, te poznavanjem načina promocije putem Facebooka – moguće je doprijeti do nezanemarivog broja ljudi – njih preko 800 tisuća u Hrvatskoj. Borba za drugo mjesto u ovom trenutku se čini neizvjesnom i svaki pojedini glas može biti presudan.

Provjerite što smo još pisali o predsjedničkim izborima ili više dnevnih vijesti o predsjedničkim izborima potražite na http://predsjednicki-izbori.com/.

Oznake: , , , , ,
Pročitajte i…
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3