Facebook: J***, kol’ko nas ima…
Nakon priloga u središnjem Dnevniku HTV-a od nedjelje, 15. ožujka, poteglo se pitanje stvarnog broja korisnika Facebooka u Hrvatskoj. Znam, znam, opet ja o FB-u, ali ispada da je nemoguće tu brojčicu saznati bezbolno. Ipak, nakon guglanja, upita, surfanja i rasprave na Fejsu preko profila naše prve violine Krešimira Macana, pobjedonosno usklikujem: imam je!
U spomenutom Dnevniku, Zoran Šprajc navodi 380 tisuća. O samom prilogu, nešto kasnije…
Putem Facebooka pod Network Croatia navodi se da je trenutno 188,957 korisnika.
Ukoliko biste se oglašavali, a cilj vam je dosegnuti sve ljude iz Hrvatske, broj neočekivano raste na 652,680.
Tokom rasprave, spomenut je broj od 500,000 aktivnih usera, koji u mjesec dana učitaju oko 800.000.000 stranica. Kako je kasnije u toj istoj raspravi Igor Škunca iz Httpool-a naveo, to je više od 10 najposjećenijih portala u Hrvatskoj zajedno!!!
I onda meni vrag nije dao mira. Prisjetih se da sam se već mučila s tim brojem i nikako, pa nikako doći do barem dovoljno sličnih statistika. Razlike od stotinjak tisuća nisu male u našoj zemlji.
Prema posljednjim podacima Gfk 47% Hrvata se služi Internetom. To je negdje oko dva milijuna? Ako mi možda to zvuči nadrealno, više to govori o meni, sklona sam podcjenjivanju tehnološkog razvoja u nas. A i Vlada se početkom siječnja pohvalila razvojem širokopojasnog pristupa internetu.
Prema službenim podacima Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije u Republici Hrvatskoj je do 30. rujna 2008. godine dostignut broj od 623 342 širokopojasnih priključaka internetu, od kojih 488 210 putem nepokretnih mreža, a 135 132 putem pokretnih mreža. Time je dostignuta razina gustoće širokopojasnih priključaka internetu od 14,05 posto.
Uglavnom, da ne duljim, sjetih se AllFacebooka. Jedino čime se bave je statistika Facebooka i razvili su alat samo u tu svrhu. Svi podaci su javni. U Hrvatskoj je prema njima 14. ožujka bilo 576.040 aktivnih korisnika u Hrvatskoj. Od toga 283.340 žena i 256.970 muškaraca. Ukoliko se želite poigrati njihovim alatkama, možete birati i dob korisnika, a i doći do podataka, usuđujem se reći, bilo koje zemlje koja vam padne na pamet. U Rumunjskoj, primjerice, na isti datum bilo je tek 71.720 korisnika Facebooka. Srbi su nas pretekli sa brojkom od 674.567 usera. A Honduras, pitate se? 62.280 je odgovor.
No, da se malo vratimo i na početak. Bilo mi je baš zanimljivo što je Facebooku posvećeno 2 minute i 9 sekundi Dnevnika. Ako smijem prokomentirati, ja bar puno trubim o toj mreži i često iznosim one mračne strane, ali ipak, želim još jednom naglasiti: mislim da ne treba raditi paranoje od fejsa. Spomenuti prilog pretjeruje u smjeru strašnih, neuhvatljivih mogućnosti društvene mreže zbog koje više nikad nećemo imati privatnosti. Molim lijepo, nemojmo paničariti tamo gdje ne treba. Super, FB ima puno članova, OK – marketinške agencije koriste podatke, za neke dobro, za neke ne – policija se naučila služiti Face-om, loše – podaci su vječni i na milost i nemilost velikih magova s onu stranu mreže. No, tu ću napomenuti isto tako da se sjećamo još one priče o promjeni pravila korištenja koja ni samom Zuckerbergu nije prošla. Pred gotovo dva mjeseca uveli su nove točke od kojih je najbolnija bila: “Ovime dajete Facebooku neopozivo, trajno, prenosivo, plaćeno, pravo (s pravom podnajma) da koristi, kopira, objavljuje, pretražuje, pohranjuje, javno objavljuje, prenosi, reformatira, modificira, editira, prevodi, izdvaja, prilagođava i distribuira sve korisničke sadržaje koje postavite… u komercijalne svrhe te radi reklamiranja…” Dva tjedna poslije, to je palo u vodu. Pravila su vraćena na staro.
Kad kažem da su podaci vječni, to se odnosi na ono što drugi preuzmi od vas, jasno je da tu nemamo kontrole nad daljnjem distribucijom, ali to je i jedna od osnovnih postavki ne samo Facebooka, nego i Interneta uopće. Smijete izbrisati svoj account, a Fejs neće prodavati vaše fotke niti zarađivati na njima. Zbog toga su i izmjenjena pravila pala na koljena pred razjarenom masom. Dakle, samo trebati imati na pameti da smo na netu, online smo, družimo se i distribuiramo informacije.
Jer, dovoljno je pomisliti: Što bi bilo da odem na Trg bana Josipa Jelačića u Zagrebu zajedno s prijateljicom, fizički se u subotnje prijepodne obračunam s nekim tko mi digne živac i uz to bacam po cesti svoje gole fotke? Zar zbilja očekujem da me nitko od prolaznika ne bi primijetio? Prijateljica nikad nikome ne bi spomenula što se dogodilo? Policija se ne bi našla tu baš taj tren? Nitko ne bi pogledao nezgodne slikice? Možda bi, možda ne. Isto je s Facebookom. Ljudi, sve i da nas je samo deset, u javnosti smo, raspravljamo pod imenom i prezimenom i s priloženom slikom. To je stvar izbora, a i zna se, tajnu ne može sačuvati ni dvoje ljudi.
Još tekstova na temu broja korisnika Facebooka i Interneta u Hrvatskoj potražite klikom na ključne riječi ispod ovog dnevnika.
Oznake: Facebook korisnici u Hrvatskoj, društvene mreže, Facebook, Facebook u Hrvatskoj, Dnevnik HTV