Internetskoj zajednici: Ja sam Barack Obama, predsjednik SAD-a. Pitajte me bilo što.
Ne, naslov nije nikakva patka, upravo se ovako predsjednik SAD-a u srijedu obratio zajednici korisnika okupljenoj na popularnoj internetskoj stranici Reddit. U internetskom svijetu ovo je bila nedvojbeno neočekivana vijest – ekvivalent iznenađenju koji je Obama izazvao među članovima ovog veoma popularnog i utjecajnog foruma/stranice s vijestima/chata bio je jednak onom koji bi prosječan čovjek u stvarnom životu doživio da mu Papa navrati doma na kavu. Koliko god da je cijeli Obamin stožer vješt u služenju društvenim mrežama i internetom u svrhe aktualne kampanje za izbor američkog predsjednika, ovakvu stvar nitko nije mogao predvidjeti. Obama ju je, naravno, zato i izveo.
Podstranica Reddita IAmA (akronim za “I am a… ask me anything” – Ja sam… pitajte me bilo što) skoro je srušena kad se nenajavljeno pojavilo korisničko ime PresidentObama preko kojeg se sam predsjednik obratio korisnicima ove stranice. Na podstranici IAmA na pitanja su odgovarali već mnogi – od glumaca, znanstvenika i avanturista pa do porno zvijezda. Pitanja su počesto škakljiva, kontroverzna, duhovita, kao uostalom i sama zajednica. Ali predsjednik SAD-a? Malo vjerojatno.
O snazi širenja informacija preko interneta govori i činjenica da do trideset minuta prije samog AmA nije bilo nikakve najave ni u medijima ni na Redditu da će Barack Obama osobno odgovarati na pitanja običnih građana, a ipak je promet bio toliko velik da je umalo srušio stranicu – u jednom je trenutku više od 200 tisuća registriranih posjetitelja bilo online. Obama je odgovorio na deset pitanja u pola sata, ali to je bilo dovoljno da stranicu nakon toga posjeti preko dva milijuna korisnika, a da građani nastave diskutirati danima poslije, prikupivši preko 24 tisuće novih postova.
Popis pitanja i odgovora možete vidjeti ovdje, a direktni link na sam IAmA ovdje.
Zašto takav manevar i zašto baš Reddit, a ne Facebook ili Twitter?
Predsjednik Sjedinjenih Američkih Država vjerojatno je zadnja osoba za koju biste pomislili da treba izvoditi subverzivne gerila PR poteze da dođe do medijskog prostora. Ali ne i kad se radi o kampanji za titulu „najmoćnijeg čovjeka svjeta“ (kako se američke predsjednike često krsti u medijima) dva mjeseca prije izbora koji se održavaju u studenom. Obama je nonšalantno i opušteno izveo operaciju koja mu je zajamčila simpatije brojne internetske publike i prostor u medijima, i to u odlično tempiranom razdoblju – upravo se tada održavao kongres Republikanske stranke u Tampi na Floridi, a mediji su bili puni izvještaja „tko je što rekao“, „tko je što nosio“ i „s kim se tko druži“ – New York Times je čak i napravio interaktivnu grafiku o najčešće upotrebljavanim riječima u govorima. Nesretnim konzervativcima je pritom zaprijetio i uragan, pa vrijeme nikako nije bilo prikladno za velike PR poteze demokrata. No medijski prostor Obama nije bio spreman u potpunosti prepustiti suprotnoj strani, a ovaj jednostavni i sasvim besplatni PR trik u trajanju od pola sata izgenerirao je dovoljno objava s onim divnim efektom čuđenja i odobravanja od internetske i medijske zajednice, pa se barem nakratko prestalo pričati o republikancima.
Ali od Obame nije dovoljno učiti samo „što napraviti“ nego i „kako“. U pravoj maniri stručnjaka za komunikacije, pažljivo je odabrao odgovore u kojima je najbolje mogao istaknuti i svoje državničke sposobnosti i svoj imidž obiteljskog čovjeka koji uživa u sportu. Evo nekoliko stvari koje je dobro izveo:
1. Prepoznao je kojoj će se publici obratiti da dobije najbolji medijski odjek – internetska je zajednica Reddita većinom demokratski orijentirana, a kao svaka online zajednica oduševljena je kad netko na nju obrati pažnju. Obamina prethodna kampanja definitivno je najbolji primjer korištenja društvenih mreža i interneta u povijesti kampanja uopće, a ne čini se da ga ni na ovim izborima republikanci mogu dostići. Odabirom Reddita pokazao je da je napredni korisnik interneta – Facebookom i Twitterom svi se danas služe, ali Reddit se prije njega u kampanji još nitko nije sjetio upotrijebiti.
2. Pomno je odabrao stil pisanja – Kad se obraćao zajednici Reddita, Obama se obraćao i ostatku Amerike. Tekst koji je napisao bio je organski – ponekad malim slovima, s pokojim benignim tipfelerom u žurbi, odavao je dojam da piše stvarna osoba, a ne imaginarni „PR stroj za štampanje pogodnih objava“. Pisao je podjednako o svojoj obitelji kao i o svojoj predsjedničkoj ulozi, odlučno kad treba, suosjećajno kad je za to bilo prikladno.
3. Pokazao je zavidne vještine komuniciranja – Jedno su skupovi u kojima je sve unaprijed izrežirano, a govori sastavljeni i ispolirani od čitavih timova osoblja, a drugo kad se predsjedniku samom da laptop u ruke da nekontrolirano upravlja svojom komunikacijom. Možda se ova tvrdnja čini začuđujućom, ali uzmemo li u obzir svu hrpu modernih političara koje se ne može ostaviti pet minuta bez nadzora pred kamerom, a da ne bubnu kakvu idiotariju, glasači u pravilu ostanu pozitivno iznenađeni kad vide koherentnog političara, koji se uz to uspješno služi tehnologijom. Učestali biseri bivšeg američkog predsjednika Busha dobar su primjer, a ni sadašnja konkurencija nije mnogo bolja.
4. Istaknuo je svoj dosadašnji rad – Odabrao je nekolicinu pitanja kroz koja je mogao pokazati što je njegova stranka napravila za Ameriku u protekle četiri godine.
5. Diskretno je pozvao na glasovanje – U svom uvodnom obraćanju, nije istakao „Glasujte za mene“ ni „Ja sam najbolji“, nego je dao link na stranicu gdje se birači mogu registrirati, time indirektno poručujući da zna da se održavaju izbori, ali da nije tu da nameće sebe kao odabir.
6. Demonstrirao je znanje o funkcioniranju zajednice kojoj se obraća – Upotrijebivši poznati Obama meme NOT BAD u rečenici „Što mislim o cijelom ovom iskustvu s Redditom“, pokazao je Redditu da se informirao o njihovom djelovanju i da zna pričati njihovim jezikom, a što je još bitnije – i da ima smisao za šalu na vlastiti račun.