Političke stranke u digitalnom svijetu: MOST ima najviše pratitelja na Facebooku, HDZ na X-u. Kako stoje ostali?
Uoči izbora pregledali smo web stranice i društvene mreže političkih stranaka koje prema anketama prelaze izborni prag. Kakve su im web stranice s naglaskom na stanje podružnica na terenu, koliko imaju pratitelja na kojoj društvenoj mreži, koliko objava i koliko materijala na video platformama? Krenula je izborna matematika i pred nama je vruća zima, bar kada je u pitanju politika.
Zahuktava se izborna kampanja, počelo je s izborom Anušića na mjesto ministra obrane, Penava je podigao rejting DP-u na račun obljetnice stradavanja Vukovara, Možemo! se priključilo bacanjem vijenca u Dunav, a MOST se prikrpio kritizirajući sve navedeno. SDP je prvi krenuo u kampanju jer za Grbina su izbori „sve ili ništa“ i najavio je kako će ako ne bude formirao 16. Vladu Republike Hrvatske otići s mjesta Predsjednika još uvijek najveće oporbene stranke. Doduše nespretno jer za kampanju je cijela javnost doznala nakon „štrika oko vrata“ i prvog velikog gafa u kampanji koja će ako je sudeći po svemu viđenom biti oštra. Jedino Predsjednik šuti već deset dana. Trenutno izbjegava sva obraćanja medijima koji željno čekaju komentar na imenovanje najmoćnijeg slavonskog HDZ-ovca Anušića na mjesto ministra obrane.
Na primjeru web stranica mogli smo vidjeti i kako koja stranka stoji na terenu. Popis i kontakti podružnica stranaka odmah govore tko je jači na terenu, a za izbore je teren presudan, a dobro je poznato kako tu organizacijski HDZ najbolje stoji. Slijedi ih SDP kojima na terenu Socijaldemokrati uzimaju neke podružnice i ta priča još traje, zatim je tu Most koji je zapravo slab na terenu kao i Možemo. Na začelju je tu DP koji ima navedena tri ureda Središnji ured, Jug i Sjever na kontaktima u svojim web stranicama.
Nećemo ulaziti u kvalitete web stranica, koliko su mobile friendly, a koliko funkcionalne te kako su napravljene, to ostavimo struci da prosudi. Jedino što mi je upalo u oči je kako se Možemo! prave Englezi, ne govorim o prijevodima cijele stranice na engleski to nema nitko, nego na komunikaciju i bespotrebno korištenje stranog jezika. Što se tiče aktivnosti tu su stranke ažurne i sve redovito objavljuju vijesti na svojim internet adresama. Kako su te vijesti napisane i uređene je nešto o čemu bi se dalo raspravljati.
Svi imaju web stranice, Facebook i Instagram stranice, Youtube kanale i svi su na X-u (Twitteru), ali i na Tik toku. Prisutnost na društvenim mrežama svima je važna pa su sve stranke kako vidimo na svim mrežama na kojima mogu biračima prenositi svoje poruke. Jasno je kako broj pratitelja nije nešto na čemu se treba graditi ikakva ozbiljna analiza, poglavito jer komunikacija na društvenim mrežama zapravo najčešće funkcionira za kandidate te pojedini članovi stranaka zapravo imaju više pratitelja nego sama stranka te komuniciraju na svojim profilima više ili manje uspješno.
Poredak stranaka nema veze s rejtingom, no poredat ćemo ih po broju trenutnih pratitelja čisto da možemo uspoređivati na kraju kampanje tko je kako radio i tko je privukao nove pratitelje kampanjama koje će se zasigurno voditi i na društvenim mrežama. Na Facebooku najviše pratitelja trenutno ima MOST, koji ima najviše i pretplatnika na svom YouTube kanalu dok najviše videa na YouTube kanalu uvjerljivo ima HDZ. Na Instagramu, ali i TikTok-u najviše pratitelja ima Možemo!, a na X-u bivšem Twitteru najviše se prati HDZ.
Facebook:
- Možemo 9742 PRATITELJA
- HDZ 6790 PRATITELJA
- DP 5134 PRATITELJA
- MOST 4764 PRATITELJA
- SDP 4229 PRATITELJA
X (TWITTER)
- HDZ 15,4K, OBJAVILI SU 27,9K POSTOVA
- SDP 13,4K, OBJAVILI SU 18K POSTOVA
- MOST 9 038K, OBJAVILI SU 2 783 POSTA
- MOŽEMO! 8 229K, OBJAVILI SU 2 425 POSTA
- DP 1 166K – OBJAVILI SU 747 POSTA
TikTok
- MOŽEMO 6 078 PRATITELJA, 158,1K LIKES
- DP 5 086 PRATITELJA, 104,2K LIKES
- MOST 1 719 PRATITELJA, 31K LIKES
- HDZ MLADEŽ 1 084 PRATITELJA 11,7K LIKES ( na TikTok-u HDZ radi pod imenom mladeži HDZ-a, profil HDZ je otvoren, ali još nije unešen niti BIO, dakle ne koriste ga )
- SDP 835 PRATITELJA, 18,6K LIKES
YouTube
- MOST 13,5K PRETPLATNIKA, 1,1K VIDEA
- DP 11,1K PRETPLATNIKA, 782 VIDEA
- HDZ 2,78K PRETPLATNIKA, 3,2K VIDEA
- SDP 1,78K PRETPLATNIKA, 1,3K VIDEA
- MOŽEMO 1,34K PRETPLATNIKA, 851 VIDEO
Komunikacija na društvenim mrežama sigurno će biti važan alat za izbore kao i digitalno oglašavanje. Političke stranke moraju znati kako će se obraćati biračima na kojoj društvenoj mreži, a vjerujem kako smo naučili da je video najzahvalniji format. Potom slijede vizuali koji moraju biti prijemčljivi s porukama koje privlače pozornost i koje će izazvati komentare. Ulaganje u digitalno oglašavanje sigurno će odnjeti značajan dio budžeta stranaka u izbornoj kampanji.
Naravno vraćamo se na ono najvažnije, a to je teren. Bez terena odnosno „vojske na terenu“ nema velikih rezultata. I ne zaboravimo kako je najvažnije pridobiti emocije birača, zapravo činjenice ne pobjeđuju u izbornim kampanjama.
Također ono što ćemo sigurno viđati u kampanji će biti „fake news“ koje su globalno na društvenim mrežama postale legitimno sredstvo političkih obračuna. U politici je uvijek vrijedilo da je dopušteno sve što nije zakonom zabranjeno. Fake news bi mogao biti veliki izazov, a neke već vidimo u medijskom prostoru. Mediji će morati biti jako kritični i oprezni u idućim mjesecima. Tu je velika odgovornost i na političkim savjetnicima i ljudima koji vode kampanje. Još je jedna novina u digitalnom svijetu koja će se koristiti u izborima, a to je umjetna inteligencija. Tko ju bude znao iskoristiti sigurno može iskočiti i napraviti čuda.
Autor: Mirjam Jukić, A2D komunikacije
Oznake: dp, mirjam jukić, društvene mreže, izbori 2024, HDZ, političke stranke, SDP, Most, možemo-
Iskusni stručnjaci Macan i Palić pokrenuli jedinstven edukativni koncept: Učite iz najuspješnijih političkih kampanja i postanite izborni pobjednik
-
Manjgura osvojila dvije regionalne the! award nagrade za krizno komuniciranje i komunikaciju događanja
-
IPRA GWA: Manjguri dodijeljen svjetski PR oskar Trophy plate