Krešimir Macan: Dubrovnik kao brend treba zaštititi
Dubrovnik je veliki i jedinstveni svjetski brend čije bi pravo na korištenje trebala imati jedino dubrovačka gradska vlast, kao i odlučivanje o njemu. Tako bi oni bili nadležni za svaku akciju zaštite od zlouporabe imena Dubrovnika te to svakako trebamo podržati, zaštititi i naplaćivati. Usput će i Grad, ako netko već želi koristiti njegovo ime, nešto zaraditi, ali i utjecati na korisnike brenda.
– Uz gradsku vlast, za zaštitu brenda najpozvaniji su zaposlenici Turističke zajednice. Primjer slične zaštite imena grada kao brenda je New York, koji je zaštitio vedute i naziv ‘Big apple’, pa bi se tako brend Dubrovnika koristio slobodno samo u prigodnim situacijama – rekao je poznati hrvatski stručnjak za marketing Krešimir Macan za Slobodnu Dalmaciju.
Uz gradsku vlast, najpozvaniji da osiguraju zaštitu brenda jesu zaposlenici Gradske turističke zajednice. Primjer slične zaštite imena grada kao brenda je New York, koji je zaštitio vedute grada i naziv “Big apple”, pa bi se tako brend Dubrovnika koristio slobodno samo u prigodnim situacijama – rekao je poznati hrvatski stručnjak za marketing Krešimir Macan u odgovoru na upit kako zaštititi uporabu imena našeg grada od neodgovorne uporabe u različitim kampanjama.
Najnoviji primjer takve, za neke čak zlonamjerne uporabe, jest podatak da je u Sloveniji snimljena reklama za crnogorsku turističku ponudu koja se reklamira noćnim pejzažom Dubrovnika. Tim se oglasom nudi putni aranžman u Crnoj Gori za 440 eura iako popratna fotografija nema nikakve veze s Crnom Gorom, koja je tako uveliko iskoristila vedute Dubrovnika za svoju promidžbu.
Nije to jedinstven slučaj “zabune” u suvremenom turističkom marketingu: vedute Grada korištene su za potrebe “Francka” kao tanjurić za šalicu kave toga proizvođača ili kao poziv na degustaciju ćevapa koji su proizvedeni u Njemačkoj. U našem se susjedstvu grade i već prodaju apartmani nedaleko budućega golf-resorta pod imenom “Dubrovački visovi”, koji gradi general Ivan Čermak, a imenom našeg grada kao mamcem za goste nazvani su i brojni ugostiteljski objekti u cijeloj regiji. Brojni su se Dubrovčani zgrozili najnovijim primjerom zlouporabe imena grada. No, ime nije zaštićeno i vlasnici su formalno po Dubrovniku slobodni nazvati što god žele te stoga vrijedi razmisliti o što skorijoj zaštiti brenda. Inače, iz Ministarstva kulture i Hrvatske turističke zajednice promptno su reagirali i kontaktirali marketinšku agenciju koja je autor sporne reklame te su istražili polažu li oni pravo na korištenu fotografiju jer u postojećoj situaciji ne mogu drukčije reagirati.
Oznake: Krešimir Macan, Manjgura, Odnosi s javnošću, branding, marketing