Krešimir Macan: Josipović je dodao začine, ali govori ostaju problem
Današnji Novi list donosi intervju s našim Krešimirom Macanom o svemu pomalo – političkom marketingu i izbornim kampanjama, odnosima s javnošću, odnosu forme i sadržaja, te ključnim političkim liderima u Hrvatskoj kojeg prenosimo u cijelosti:
POLITIČKI MARKETING POD POVEĆALOM KREŠIMIRA MACANA, VODEĆEG STRUČNJAKA ZA ODNOSE S JAVNOŠĆU
Josipović je dodao začine, ali govori ostaju problem
Za Krešimira Macana Ivo Josipović je u kampanji bio bez okusa i mirisa, no učinio je velik napredak. Macan smatra da on ipak neće zapaliti masu, no u vremenima u kojima živimo najbolji je izbor
Zdenko DUKA
Krešimir Macan jedan je od najutjecajnijih hrvatskih stručnjaka za »public relations«, osobito u političkom marketingu. Bio je 1991. tajnik u Ministarstvu informiranja, 1995. šef Odjela za informiranje u Ministarstvu vanjskih poslova, kasnije pet godina glasnogovornik na HRT-u, 2003. godine savjetnik za komunikacije predsjednika Vlade Ivice Račana. Danas je direktor tvrtke za strateško komuniciranje Manjgura. Na prošlim lokalnim izborima savjetovao je Keruma, Jakovčića i pulskog gradonačelnika Miletića.
PR-ovce se doživljava kao one koji nerijetko iskrivljuju, katkad i lažu da bi tobože gradili imidž institucije koju zastupaju?
– Možeš lagati samo jednom. Problem je što smo imali zagađeni medijski prostor. Sanader je imao dogovore s medijskim kućama, posao njegovih ljudi bio je da nazovu redakcije i da dogovore temu. I ako se još kaže – to je državni interes, onda se nije pitalo govori li glasnogovornik istinu ili ne. Nikad nije javno objavljen račun za satove ili račun za operu u Veroni. Novi list je najdulje inzistirao da dobije račun, ali nije ga dobio, samo mu je pokazan iz ruke. Sanader nije prakticirao neposrednu komunikaciju.
Zakon šutnje
Za vrijeme rata bili ste tajnik ministra informiranja?
– Prošao sam ratnu školu, radio sam s novinarima na terenu. Tako sam i objavio pad Vukovara. Dobio sam informaciju da je mladi Jastreb izišao iz Vukovara, ostali su bez zapovjedništva. Reuters je cijeli dan pitao što se događa. Nisam im potvrdio da je Vukovar pao, ali sam na kraju rekao da je Vukovar podijeljen na dva dijela i da se u vojnom smislu on, vjerojatno, više ne može braniti.
Ako si PR Vlade ti imaš sve informacije i ti biraš kome ćeš ih i kada dati. Slovenski teletekst je tada krateći vijest objavio da je Macan potvrdio da je Vukovar pao. Tuđman je poludio, ali ni oni nisu znali što je najbolje napraviti. Moj tadašnji šef Branko Salaj, ministar informiranja, rekao mi je na kraju dana samo – ne moraš uvijek reći sve što znaš, samo to mi je rekao. Ja oko Vukovara danas nemam dileme – u grad je ušao Cyrus Vance, ušao je Crveni križ. Da se više šutilo, više bi ljudi tamo bilo pobijeno – to je sigurno. Obišao sam cijelu Hrvatsku i sve je završilo s Olujom. Mate Granić mi je dozvolio na moje inzistiranje u šest navečer, dan prije Oluje, iako mi nitko nije rekao da će biti Oluja, da dignem press centar u Intercontinentalu. Negdje ste trebali primiti novinare, no o tome nitko tada nije vodio brigu. Tada sam bio načelnik Odjela za informiranje Ministarstva vanjskih poslova s 24 godine. Radio sam i za vrijeme Bljeska, vodio sam diplomate i novinare na teren da se vide internirani i zarobljeni. Išli smo transparentno, ali smo pripremili teren.
Kako ste pripremili teren? Prikrili ste stvari, ili što?
– Znao sam kamo ih vodim. Za vrijeme same akcije glasnogovornik UNCRO-a iz Banja Luke nam je pokušao podvaliti da su naši namjerno pucali po koloni koja se povlačila prema Staroj Gradiški i da ima mnogo mrtvih. Imao sam od Granića ovlaštenje dati izjavu i informacije s terena, sve sam demantirao Reutersu koji nije želio ići u objavu bez druge stane. U onom povlačenju je bilo svega i svačega, bio je kaos, ali nije bilo organiziranog napada na kolonu. Zbog naše brze reakcije podvala nije prošla, a glasnogovornik UNCRO-a je dobio nogu.
Pomirljivi predsjednik
Kako ocjenjujete poruke žaljenja predsjednika Ive Josipovića i njegove poruke prema regiji?
– To su državničke poruke. Ako smo po svemu lideri u regiji, moramo biti lideri i u ovim porukama pomirenja. On je odlično politički pripremio posjet Ahmićima i Križančevom Selu. Hrvati u BiH su bili sretni što je netko konačno spomenuo Križančevo Selo, užasni zločin Bošnjaka nad Hrvatima. Ali Josipovićevi ljudi nisu u komunikaciji dovoljno potencirali potrebu da se naglasi ta ravnoteža. Ne zaboravite Reis ulema Mustafa Cerić se u Križančevom Selu poklonio hrvatskim žrtvama – ako se ne varam prvi put. HDZ nije trebao ići u onakav sukob zbog tih izjava, mogli su to puno elegantnije izvesti. Imali su razloga jer je ostavljen prostor za manipulacije na štetu Hrvatske i Hrvata u BiH.
Potraga za liderom
Josipoviću su prigovarali da je bezvoljan, ali on je sada s osmijehom na licu i motiviran.
– U kampanji je sve to izgledalo divno i krasno, ali bez okusa i mirisa, to su mu mnogi prigovarali, pa i ja osobno. Sada je on stavio začine, sve to ima glavu i rep. Danas mu mogu ozbiljno prigovoriti da loše čita govore, koliko god bili dobro napisani. Napredak je velik, ali on neće zapaliti masu.
To ne, ali došlo je valjda vrijeme za racionalnog, mirnog predsjednika. Kod onih koji pale mase, često gadno završi…
– Kad vidim kakva su vremena, ja sam sretan što je on predsjednik.
Jadranka Kosor?
– Glavna je bitka između Jadranke i Zorana tko će se glasačima nametnuti kao lider koji će pobijediti krizu i dobiti sljedeće izbore. Znači da kaže i dokaže – ja imam rješenje. Dakle, napravila sam i evo rezultata, nastavljamo – da kaže ona, ili napravit ću ovako i s ovim ljudima jer nam treba promjena – da kaže Milanović. Kod premijerke je važno da se pokaže kao lider i da ima konkretne rezultate koji će pokrenuti ekonomiju. To je puno važnije, recimo, od ulaska u EU. Javnost joj neće tolerirati bilo što što može izgledati kao znak slabosti – mora biti kao Thatcherica. Mora biti odlučna i proaktivna te strateški ispričati svoju stranu priče koju će moći nametnuti medijima. Zasad češće reagira na tuđe priče.
Ivo Sanader je nastradao od vlastitog oružja
Zašto se Sanader poželio vratiti?
– Zato jer je otišao da se vrati. Otišao je jer je trebalo vući ove teške poteze – uzimati, a ne davati. On skoro godinu dana od odluke da se steže remen ništa nije napravio, osim što je pričao. Jednostavno nije znao što bi prvo napravio, jer o gospodarstvu nije imao pojma. Pa je bio blokiran sa Slovenijom, ne može u EU i kaže – ajmo gurnut Jadranku neka izgori i ajmo gurnut Andriju neka izgubi, a ja se vraćam odmoran i kao spasitelj, vidite ove amatere. Sve mu je to palo kad su se mediji nakon ostavke okrenuli protiv njega, slušali su glas naroda, ne instrukcije iz Banskih dvora kao dotad. Sanader je nastradao od vlastitog oružja – tko se spina laća, od spina pogiba.
Zoran Milanović je 2007. godine podcijenio HDZ
Je li Sanader bio najuspješniji u hrvatskoj povijesti spina?
– Je. On ga je »uvezao« 2003. s irskim savjetnicima u kampanju protiv Račana koji nije bio svjestan tog spina i nije mu se suprotstavljao. Račan nije ispričao sve što je napravio u četiri godine, da je izveo zemlju iz bankrota i da Hrvatska raste pet posto godišnje, da je pokrenuta. Imao je gomilu dobrog materijala, ali on to nije ispričao, a osobno je bio veliki skeptik personalizacije.
Sanader je vrlo ciljano vodio kampanju. Znao je što ne smije reći hrvatskoj javnosti i svojim biračima i to je govorio samo vani. Vani je pozvao Srbe na povratak, pa je rekao da će procesuirati ratne zločince, uhititi Gotovinu, sve da se prikaže umjerenim EU. Kampanja 2003. bila je prva u kojoj je presudila forma i strateški pristup, a ne sadržaj.
Sanader je imao slogan »Pokrenimo Hrvatsku« – vidimo danas da ju je zaustavio, Račan ju je stvarno pokrenuo, no sad možemo samo plakati. P.J. Mara je triput dobio izbore za Aherna u Irskoj i kada je Ahern naglo otišao zbog sumnji u korupciju sve se srušilo. Slično je bilo kod nas sa Sanaderom – i on je iznenada otišao, bez obrazloženja. A Milanović je 2007. izgubio dobivene izbore jer je podcijenio protivnika.
Oznake: politička komunikacija, Mediji, spin izbor tekstova, politika u Hrvatskoj, Krešimir Macan, izbori, spin- Digitalni marketing
- Društveno odgovorno poslovanje
- Edukacija
- Krizno komuniciranje
- Odnosi s javnošću
- Odnosi s medijima
- Online PR
- Politika i izbori
- Strane investicije
- Strateško komuniciranje
- Vijesti
- Pomažemo malim proizvođačima
- Novo istraživanje Ipsosa: Čak 57 posto HDZ-ovaca krivi i Milanovića i Plenkovića za tvrdu kohabitaciju, a većina se slaže da bi trebali početi surađivati
- Ivica Lovrić: “Nudim rješenja, a ne izgovore!”
- Ekskluzivna predizborna anketa za Grad Zagreb otkriva tko bi jedini mogao poraziti Tomaševića u drugom krugu: Hoće li se kandidirati? – Špica s Macanom