Krešimir Macan: Tko se tuče za pismu, mora biti gradonačelnik

Intervju s Krešimirom Macanom objavljen je u Slobodnoj Dalmaciji od subote, 6. lipnja te ga prenosimo u cijelosti.

Trebam samo krevet i san… kaže nam Krešimir Macan, vlasnik PR agencije “Manjgura” i medijski strateg Željka Keruma, ni 24 sata od lude noći u kojoj je splitski kralj trgovine postao gradonačelnikom drugog po veličini hrvatskog grada. Pored Keruma, njegove sestre Nevenke Bečić, izvršnog direktora tvrtke “Kerum” Jure Šundova i Ivane Viđak Bjedov koja je vodila Kerumove odnose s javnošću, Macan je bio dio najužeg kruga glavnog Kerumova izbornog stožer. Njegovi savjeti o načinu vođenja kampanje, obraćanja biračima i oblikovanje izbornog Kerumova lika, bili su ključni u osvajanju Splita.

Ni očiti umor (podočnjaci od neispavanosti), ni prolom oblaka koji je zapljusnuo Split u ponedjeljak popodne kada smo radili intervju, nije umanjio žar i živu gestikulaciju kojom je Macan obrazlagao razloge Kerumova izbornog uspjeha. Sat i pol uoči leta za Zagreb, sjedamo za stol u restoranu “Sky”, na vrhu prodajnog centra “Joker”, simbola Kerumova poslovna uspjeha.

Kerumova kampanja bila je cijelo vrijeme pozitivna. Bez podmetanja. To je bila strateška odluka na kojoj je inzistirao Jure Šundov kao šef izbornog stožera. Bilo je ispravno voditi pozitivnu kampanju jer smo znali da je Kerum čist, bez repova i da mu se nema što iskopati. Ostojić je vodio negativnu kampanju i tako se okliznuo na koru od banane. Doduše, pobornik sam negativne kampanje, ali ne one pljuvačke. Što se tiče kampanje HDZ-a i Ivana Kureta, rekao bih da su dosta kasno krenuli. Kampanja splitskog HDZ-a nije bila ni zanimljiva, a ni originalna.

Recimo, izraz “Neprocjenjivo” koji je Kuret koristio na plakatima, doslovno je ukraden od “Mastercardove” reklame. Glavna Kuretova izborna poruka “Gradonačelnik sa zidića”, kod birača, naprosto, nije igrala. Ta poruka ništa ne znači. Kampanja mu je bila nejasna. Trebao je odigrati na poruku “Idemo dalje”, u smislu da je nešto pozitivno napravljeno u gradu i da bi bilo dobro od građana dobiti još četiri godine mandata za kontinuitet vlasti i realizaciju projekata.

Kakvo je vaše mišljenje o SDP-ovoj kampanji u Splitu?

Ostojić je bio izazivač, ali poruka “Izaberimo grad” nije imala emocija. Njegova je poruka bila pomalo elitistička. SDP je pogriješio što je išao na vrijeđanje Keruma. Što im znači izraz “čoban” na onim majicama koje su nosili na dan objave rezultata? To je nepoznavanje i podcjenjivanje protivnika. Zaprepastila me toliko negativna kampanja SDP-a. Sjećate se onog slučaja oko korištenja pjesme “Ništa kontra Splita”? To je, de facto, bio prvi sukob Keruma i Ostojića, ali oni su se u pet minuta na kavi dogovorili da u kampanji tu pjesmu neće nitko koristiti, čega su se obojica držala do kraja. Tako da me iznenadilo kada je Ostojić poslije krenuo s pričom o bijelom prahu. Mislim da bi Ranko u kampanji najviše profitirao da je ostao splitski gospodin, šjor. Trebao je svoju kampanju temeljiti na ponudi različitog. Kerum govori narodskim jezikom, jednostavnim, koji svatko razumije i narod mu vjeruje. Osjetili smo bilo većine Splićana i na tome temeljili kampanju. S druge strane, u SDP-ovoj kampanji sam vidio rukopise ljudi koji nisu iz Splita. Ne može se kampanja u Splitu voditi iz nekog drugog grada. To ne ide. Zadnjih 15 dana, pred finiš izbora, svaki drugi dan provodio sam u Splitu.

Nije se Kerum baš snašao u kampanji. U drugom krugu potpuno se povukao iz javnosti s kojom je komunicirao jedino preko plaćenih oglasa u novinama. Zašto ste mu sugerirali da se povuče iz javnosti i izbjegava sučeljavanja?

Nisam mu ništa sugerirao. Morate shvatiti da je Željko bio alfa i omega cijele kampanje. Plaćeni oglasi bili su način da se Željko, osobno, svojim jezikom izravno obrati čitateljima. On je pisao tekstove i donosio odluke o njihovu sadržaju. Famozna mu je bila rečenica u jednom oglasu “Ovo ni konj ne bi izdrža” aludirajući na teške napade protivnika. Ta je rečenica naišla na odjek i svi su je birači zapamtili.

Ali zašto je izbjegavao sučeljavanja s Ostojićem u drugom krugu?

Gledajte, bilo je više razloga o povlačenju iz sučeljavanja. Prvi je bolest njegova punca za kojeg je bilo pitanje dana kada će preminuti. Željko je u jednom razgovoru rekao da pobjedu posvećuje svom puncu. Drugi razlog povlačenja je bio umor od kampanje jer se, zapravo, biračima u drugom krugu izbora nije imalo što novo reći u odnosu na prvi krug. Sve bitno je već bilo rečeno. Ostalo je bilo čista demagogija.

Je li se Kerum bojao sučeljavanja s Ostojićem?

Ma ne, to su gluposti. Zašto bi ga se bojao? Ostojić je sebi zabio autogol time što je Keruma, prozvavši ga narkomanom, izbacio iz sučeljavanja. Pa to je bila teška uvreda, udarac ispod pojasa. Što je Kerum trebao nakon toga? Lansiranjem priče o bijelom prahu, Ostojić je možda nesvjesno išao na eliminaciju svog suparnika i tada je zaigrao na kartu kako Kerum, navodno, odbija sučeljavanje i da ga se i boji. Kerum se nikada nikoga nije bojao dosad pa ni Ranka u ovoj kampanji. Time što nije išao na sučeljavanje s Ostojićem, Kerum nije ništa izgubio. On je imao pravo odbiti sučeljavanje, pa i to je način vođenja kampanje. Sjetimo se samo premijera Sanadera u vrijeme zadnjih parlamentarnih izbora kada se nije htio sučeliti sa Zoranom Milanovićem. No, glavni argument zbog kojeg Kerum nije išao na sučeljavanje s Ostojićem ipak je, prije svega, uvreda zbog koje je tužen na sudu na kojem će se Kerum jedino s njime i u konačnici sučeliti.

Je li vam bilo neugodno kada je Kerum vrijeđao novinare? Bilo je vrlo neugodnih situacija.

To su bili najnezgodniji trenuci cijele kampanje jer smo znali da je taktika druge strane bila da bude što više takvih incidenata.

Hoćete reći da su neki novinari namjerno provocirali Keruma?

Neki su novinari instruirani od suparničke strane i svjesno su išli na provokacije. Kerum je osoba koja temperamentno reagira na “glupa” novinarska pitanja.

Ali čekajte, pa i sami znate da nema nezgodnih pitanja, ima samo nezgodnih odgovora.

Ma da, ali morate razumjeti da je Kerum inzistirao na konkretnim pitanjima vezanima uz razvoj grada i problemima građana, a ne neka bedasta pitanja o drogi ili ne znam već o čemu što novinare zabavlja… Kerum je uvijek inzistirao na konkretnim akcijama i projektima za dobrobit Splita i tako se ponašao u kampanji. Sve ostalo što nema veze sa Splitom, Kerum je smatrao nepotrebnim gubitkom vremena.

Očito ja da će se Kerumom morati proraditi na njegovim javnim nastupima i ophođenju s medijima. Ipak je sada gradonačelnik koji će svakodnevno komunicirati s novinarima.

Željku nitko ne može reći što da radi i kako da radi, ali on je osoba koja će saslušati svaki savjet i izabrati ono što misli da je najbolje za njega. Željko je upravo postao medijski poznat po incidentima. Takav kakav je, pravi, iskreni Željko, zajedno s incidentima koji su ga pratili, i dobio je izbore, nije se ništa mijenjao tijekom kampanje. Narod je znao koga bira i građani su prepoznali njegovu osobnost, iskrenost i spontanost.

Je li točno da je Kerum Novoj TV platio nastup u zabavnoj emisiji “Ne zaboravi stihove”?

Istina je da u početku Kerum nije htio nastupiti u toj emisiji, kada je vidio da je to živi show u kojem se pjeva. Ma ne znam kome bi i što platio? Donirao je 50 tisuća kuna u humanitarne svrhe. Siniša Svilan (direktor programa “Nove TV”, op.a.) shvatio je da može napraviti humanitarnu i zabavnu emisiju. S druge strane, s Kerumovim nastupom u emisiji računalo se na pravi pogodak u smislu gledanosti. Priče o plaćenom nastupu su plod nečije mašinerije koja želi stvoriti priče o tome kako on novcem želi sve kupiti.

Postoji priča o čudnim relacijama između Željka Keruma i “Nove TV” koja je u vrijeme predizborne šutnje vrtjela reklame o Kerumovim trgovinama.

Nema to nikakve veze. Odnos s “Novom TV” bio nam je najgori u ovoj kampanji, jer nismo uspjeli dobiti korektan tretman kao i svi drugi suparnici, manjim dijelom i zbog komunikacije s naše strane. Jedini razlog zbog kojeg smo išli s reklamama na “Novu TV” je reality show “Farma”, koji ima visoku gledanost. Imali smo i suglasnost Državnog izbornog povjerenstva za spomenute reklame. Ako baš hoćete, Keruma je stvorila “Slobodna Dalmacija”. Stvorila ga je objavom onog famoznog intervjua s “Radio Dalmacije” gdje je Listu Velog Mista nazvao kokošarima. Kandidiran je objavom SDP-ove ankete u rujnu prošle godine prema kojoj je vodio u utrci za gradonačelnika, te objavom naslovnice nakon što se Kerum u Zagrebu potukao zbog, kako je sam rekao, Hajduka i dalmatinske pisme. Sjećam se dobro, taj je tekst u “Slobodnoj” objavljen 3. listopada prošle godine s velikom Željkovom slikom u Hajdukovu dresu na naslovnici. Tada sam rekao pred 300 kolega u Opatiji, na predavanju o lokalnim izborima na konferenciji HUOJ-a, da je ta naslovnica jamac pobjede Keruma na lokalnim izborima. Kerum je u tom trenutku bio “kralj” u Splitu. Svatko tko se potukao zbog “Hajduka” i dalmatinske pisme je “kralj” u Splitu. Kako je on dobio tu naslovnicu pojma nemam, ali nemojte podcjenjivati Željkovu inteligenciju i brzinu reagiranja.

Hoćete li i dalje surađivati s gospodinom Kerumom?

Vjerujem da hoćemo, ali možda ne ovako intenzivno. Ugovor koji sam imao u vrijeme izborne kampanje je istekao i želim se pošteno odmoriti.

Kakvu ćete ulogu imati u budućem radu ureda za odnose s javnošću novog splitskog gradonačelnika?

Nismo o tome još razgovarali. O tom-potom.

Biografija

Krešimir Macan jedan je od vodećih hrvatskih PR stručnjaka za političke komunikacije i odnose s medijima. Odnosima s javnošću se bavi osamnaest godina, a tijekom Domovinskog rata je obnašao dužnost tajnika Ministarstva informiranja RH i kasnije načelnika Odjela za informiranje MVP-a.

Široj javnosti je najpoznatiji kao predstavnik za odnose s javnošću, odnosno glasnogovornik Hrvatske radiotelevizije na kojoj je proveo skoro pet godina. Kasnije je radio kao savjetnik za komunikacije predsjednika Vlade Ivice Račana. Danas vodi vlastitu tvrtku Manjgura.

Klikom na sljedeće linkove možete pročitati i preslušati posljednje intervjue i članke vezane uz Krešimira Macana i kampanju za lokalne izbore 2009.:

Krešimir Macan za Radio Split: Kampanja puna emocija

Macan i Maček kombinacija za pobjedu

Krešimir Macan – Guru Kerumove izborne kampanje

Kliknite na link za više tekstova na temu lokalni izbori.

Ako vijesti iz Manjgure želite primati e-mailom pretplatite se ovdje – upišite e-mail adresu i ponuđeni antispam kod, te potvrdite da ste vlasnik adrese klikom na link za potvrdu koji će vam biti poslan na upisanu e-mail adresu.

Lokalni izbori 2009

↑ Kliknite ako želite rotator i na Vašim stranicama

Oznake: , , , , , ,
Pročitajte i…
Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3