Stručnjak za maloprodaju Školnik: “Bojkot počinje ići u čudne vode, bojkotira se proizvod koji nikome ne treba”

Zašto su tako velike razlike između inozemnih i domaćih cijena namirnica? Jesu li krive marže trgovačkih lanaca ili slaba kupovna moć Hrvata uzrokovana snažnim oporezivanjem plaća? Kako se na to nadovezuje bojkot, koji je njegov cilj i može li pomoći u padu cijena? O svemu tome u novoj Špici s Macanom razgovarali su novinar Novog lista Dražen Katalinić koji prati teme gospodarstva i Slobodan Školnik, stručnjak za maloprodaju koji je postao internetska zvijezda zbog svojih stavova o bojkotu.

Trgovina je samo naizgled jednostavan biznis, ima puno faktora koji određuju cijene proizvoda, rekao je u Špici s Macanom Slobodan Školnik, bivši direktor uprave Emmezete i stručnjak za maloprodaju. Neke stvari vezane za cijene proizvoda u Hrvatskoj ipak jesu neobične. “Najčudnije je možda od svega je što je hrvatsko tržište s tako velikom konkurencijom, Hrvatska je prije imala više trgovačkih lanaca u prehrani nego što ima Austrija, ima više nego što ima Slovenija”, rekao je i dodao da ne misli da se trgovački lanci dogovaraju jer bi to bilo teško provesti, nego prate cijene jedni drugih.

Nije mu neobično da su neki domaći proizvodi jeftiniji na stranim tržištima jer moraju biti konkurentni. Naveo je primjer Japana u kojem su elektronički proizvodi koji su se prodavali i na Zapadu, bili skuplji, a isto je tako danas sa cijenama kineskih automobila koji su značajo jeftiniji od europskih. “Osvajanje tržišta uvijek košta”, zaključio je Školnik.

 

Gospodarski novinar Novoga lista Dražen Katalinić, podsjetio je na Hrvatsku udrugu poslodavaca koja tvrdi da je uzrok rastu cijena snažna državna intervencija i povećanje plaća u javnom sektoru. “Nažalost plaće u privatnom sektoru su rasle samo 9 do 10 posto, a u javnom sektoru 30, 40 posto. Jednostavno se taj višak novca prelio u potrošnju, a trgovci bi bili glupi da smanjuju cijene ako mogu prodati po većoj”, pojasnio je. Smatra da je ovaj bojkot poruka građana da nisu ovce koje će kupovati proizvode neovisno o tome koja cijena im bila. “Ovo je poruka prvenstveno Vladi – nemojte raditi budale od nas”, dodao je.

 

Školnik je istaknuo i često postavljano pitanje – zašto zaposlenicima trgovina ne rastu plaće shodno rastu cijena? “Pa zato što oni nemaju dogovor o sudjelovanju u dobiti, da imaju onda bi im rasle”, rekao je i dodao da su za to dobrim dijelom krivi sindikati koji nisu učinili dovoljno da se situacija promjeni nego su plaće prepustili tržištu.

 

Slaže se da nije u redu da su ljudi tako siromašni da si ne mogu priuštiti osnovne namirnice, ali krivnju ne svaljuje na supermarkete jer živimo u slobodnom tržištu u kojemu ne možeš nekome narediti koliki će imati profit. Uz to ističe kako marže nisu rasle, ali Katalinić misli da nije problem koliko su se dizale u posljednje vrijeme, nego su ljudi poludjeli kad su vidjeli kolike jesu. “Na kruhu je marža skoro 40 posto”, istaknuo je primjer. 

Školnik se pak čudi što ljudi nisu bojkotirali kruh, koji je osnovna namirnica nego se poziva na bojkot Coca-Cole. “Pazi koja je to besmislica. Coca-Cola je praktički luksuz. Bojkot počinje ići u malo čudne vode. Ideš bojkotirat proizvod koji nikome ne treba”, rekao je i zaključio kako trgovce nemamo što pozivati na odgovornost: “Jedini razlog njihovog postojanja je profit!”

 

***

Slobodan Školnik je hrvatski menadžer s bogatim iskustvom u maloprodaji. Bio je dugogodišnji direktor trgovačkog lanca Emmezeta, a danas je CEO u tvrtki Moemax Balkanskoji. Poznat je po uspješnom vođenju poslovnih transformacija i stručnim analizama tržišnih trendova u maloprodaji.

Dražen Katalinić je hrvatski novinar i urednik s dugogodišnjim iskustvom u praćenju gospodarskih i društvenih tema. Poznat je po analitičkom pristupu aktualnim ekonomskim pitanjima. Njegove reportaže i komentari često se fokusiraju upravo na potrošačke trendove. Radio je u nekoliko uglednih medijskih kuća, a danas pokriva sektor gospodarstva u Novom listu.

Oznake:
Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3