Tko bolje stoji po vama Nino ili Plinio?
Pravi naslov ovog teksta jest – Predizborne ankete – kako izbjeći manipulacije anketama u medijima, ali ovaj gornji sigurno bolje radi, a vidjet ćete itekako ima smisla. Ovih danas u objavljena dva istraživanja popularnosti (eng. rating) političkih stranaka koja se razlikuju kako primijenjenom metodologijom, tako i malo u rezultatima. Što je i za očekivati – prvo nešto mlađe istraživanje je ono Cro Demoskop kojeg radi Promocija Plus – cijelu objavu vezanu za istraživanje imate ovdje – radi se o telefonskom istraživanju koje se može obaviti u relativno kratkom razdoblju – do tjedan dana najčešće – od početka do kraja. Drugo istraživanje, koje se već radi niz godina, je ono terensko Pulsa – Crobarometar, iz kojeg je i gornja ilustracija. Terenska se istraživanja planiraju drugačije od telefonskih jer za njih treba puno više vremena. Zato i dolazi do razlika u istraživanjima, jer su prema Crobarometru SDP i HDZ poravnati, dok prema Cro Demoskopu SDP lagano vodi – no opet imajući u obzir grešku istraživanja obje su strane tu negdje (recimo sada je zanimljivo pogledati još jedno treće istraživanje prije mjesec dana – Istraživanje ‘Slobodne’ i ‘Globusa’: Milanović pretekao Sanadera, SDP uvjerljivo ispred HDZ-a). Zanimljivo, nakon svih ovih događanja i nakon velikih promjena u raspoloženju građana, HDZ ne gubi svoj rating (nećemo se sada naslađivati jer smo to predvidjeli… nije bitno sve piše na blogu, pa koga zanima neka čita Speed kills part 1).
Terensko istraživanje omogućuje tzv. tajno glasanje, dok kod telefonskih istraživanje uvijek imate problem da neki ljudi češće ne žele odgovoriti za koju stranku bi glasovali od drugih. Tu je još puno elemenata od uzorka, greške itd. no zato donosimo oba istraživanja u cjelosti, pa možete uspoređivati sve što vas zanima.
Izravno se mogu uspoređivati samo istraživanje provedena istom metodologijom i u približno istom vremenu i na istom skupu. Sve ostalo je dosta teško, pa nije čudo da često namjerno ili nenamjerno dolazi do pogrešne interpretacije istraživanja u medijima – a kako nam se bliže lokalni izbori toga će biti sve više. Zato smo i dali dvije kompletne objave rezultata istraživanja da imate ogledne primjere…
Zadnji primjer igranja s anketama sam vidio danas – a kako se kampanje tek zahuktavaju želio bih na njega upozoriti… Istra će očito biti jedno od zanimljivih područja za pratiti na lokalnim izborima jer se očekuje bitka za župana istarskog – između sadašnjeg župana Ivana Jakovčića i jednog od vlasnika TDR-a Plinia Cuccurina. Prvo je Glas Istre objavio rezultate istraživanja Pulsa u petak, uz navođenje dosta podataka o samoj anketi i tko ju je i kako proveo.
Danas, je očigledno kao odgovor na ovaj, objavljen članak u Barkunu – nezavisnom on line portalu, dosta inače kritičnom prema IDS-u – Anketa: IDS najjači, odabir župana u drugom krugu – zanimljivo, prema komentarima ispod teksta, u jednom trenutku su bili naveli ime agencije koja je navodno napravila istraživanje, da bi ga potom maknuli, bez ikakva obrazloženja, dok je tekst ostao.
Ako želite provjeriti Vaše znanje o političkim istraživanjima, anketama – postavljam pitanje iz naslova – što mislite kojim podacima vjerovati? A možete ponešto naučiti i o odabiru sugestivnih fotografija:-)
Za dosadašnje dnevnike o lokalnim izborima kliknite ovdje, a prezentaciju iz Opatije na istu temu potražite u dnevniku Ususret personaliziranim lokalnim izborima 2009.: kako graditi strategiju i pobijediti?. Uvijek naravno možete i kliknuti na neku od ključnih riječi ispod ovog dnevnika ili sa strane među istaknutim ključnim riječima s bloga.
Oznake: politika u Hrvatskoj, Mediji, lokalni izbori, CroBarometar, CroDemoskop, ankete izbori