PR njuška: Jedini način krizne komunikacije je istina!
PR njuška je naslov koji jednostavno odmah zapne za oko. Članak autora Tomislava Sinkovića je na temu PR-a iz perspektive našeg direktora i vlasnika Manjgure, Krešimira Macana. Kako se postaje PR njuška, važnost komunikacije, tamne strane odnosa s javnošću, recesija i nadolazeći lokalni izbori teme su kojih su se novinar i PR-ovac dotakli. Vjerujem da ćete naći nešto zanimljivo za sebe ovdje, pa članak prenosim u cijelosti sa stranice profitiraj.hr.
Od elektrotehnike do uglednog PR stručnjaka
– Odmah na početku rata javio sam se da vidim na koji način mogu najviše pomoći. Zbog znanja stranih jezika procijenili su da ću biti najkorisniji za komunikaciju sa stranim medijima, informiranje i promidžbu. Na tom poslu sam se zadržao do kraja „Oluje”, nakon čega su me ponude odvele dalje prema PR-u, rekao nam je Krešimir Macan, ugledni hrvatski PR stručnjak za krizno komuniciranje, strateško komuniciranje u politici i odnose s medijima.
Krešimir Macan sa svojom tvrtkom Manjgura, koju je otvorio 1997. godine, spada među pionire PR-a u Hrvatskoj. Samo neki od poslovnih uspjeha koji dovoljno govore o kvaliteti rada Krešimira Macana su imenovanje za prvog glasnogovornika i direktora korporativnih komunikacija na HRT-u i sredinom 2003. godine imenovanje za savjetnika Predsjednika Vlade RH. Uz to, sa 24 godine postao je načelnik u Ministarstvu vanjskih poslova čime je postao najmlađi čovjek ikad izabran na takvu funkciju.
Važnost komunikacije u dobru i zlu
Nezadovoljstvo s poslodavcima pomoglo mu je u odluci da krene u privatne vode, a posebno se specijalizirao za krizno komuniciranje, gdje su česte greške sudionika takve komunikacije.
– Uvijek treba komunicirati iskreno, ono što se stvarno događa, samo treba znati i osjetiti što i kada reći. Laganje nije dugoročno rješenje jer se kasnije vrati još gore. Najbitnije je biti proaktivan i voditi raspravu jer ako vođenje prepustite drugima situacija neće dobro završiti po vas. Tvrtke često nemaju jasno definiranu pripremu i proceduru za normalne situacije, pa kako će onda tek reagirati u kriznim. Dobrom komunikacijom može se postići efekt da je nešto što je napravljeno u dotičnoj situaciji bilo ispravno i dobro. Manageri kada dobro riješe krizu često nemaju dovoljno kvalitetnu osobu koja će cijelu situaciju iskomunicirati, objašnjava Krešimir Macan.
Crna strana PR-a
Odnosi s javnošću imaju i svoju crnu stranu. „Da li mi možete srediti prilog u dnevniku?” ili „Zaustavite Reuters” samo su neki od „zadataka” koje klijenti znaju tražiti od ljudi iz PR-a. Navodno neke tvrtke imaju svoje cjenike za takve poslove.
– Ako mi netko dođe s takvim pitanjem samo odgovorim da se time ne bavim i da pitaju na nekom drugom mjestu. Plaćanje priloga je oglašavanje, a ako mi kažu da zaustavim Reuters pokušam im objasniti da je nemoguće zaustaviti vijest i da je bolje da poradimo na načinu kako ćemo problem i priču riješiti na pozitivan način, kaže Macan.
Pred nama su lokalni izbori, koji su po prvi puta neposredni. Građani će glasati za konkretnog kandidata, što donosi promjene u pristupu samoj kampanji i predstavljanju kandidata.
– Izbori koji slijede biti će prvi pravi izbori gdje će građani birati konkretne osobe. Do sada nije bilo iznenađenja, izbori su bili predvidljivi jer se znalo koja stranka u kojem gradu ima šanse za pobjedu. Pojedinci poput Željka Keruma poremetit će te odnose i građani su zbog toga zadovoljni. Izbori postaju zabava, šou i kome to nije jasno taj nema što tražiti na izborima u budućnosti. Siguran sam da će i odaziv građana biti veći zbog tog razloga, kaže Macan.
Recesija u Hrvatskoj
Recesija i ekonomska kriza u Hrvatskoj se dugo ignorirala, pa je mnoge novonastala situacija neopravdano zatekla. Krešimir Macan pristup Vlade tom problemu komentira kroz izreku: Lijek kakav god je bio mrtvacu nije dobar.
– Kada ekonomija propada, treba pravovremeno reagirati. Premijer Sanader je populist. Nije jedini krivac za ovu situaciju, ali on odlučuje o tome kako će se situacija voditi. Trebao je ranije priznati recesiju i na taj način pripremiti državu na novonastalu situaciju. Ovako ćemo platiti visoku cijenu neodlučnosti i populizma. Trebalo je sačuvati radna mjesta u perspektivnim tvrtkama jer je puno lakše sačuvati radno mjesto nego otvarati novo, objašnjava Macan.
„Manjgura” se bavi organizacijom medijskih treninga za članove Uprava različitih tvrtki i za ljude koji u njihovo ime komuniciraju s javnosti, PR-ovcima i glasnogovornicama, a najnoviji projekt je „Izborni šalabahter” koji je namijenjen sudionicima lokalnih izbora kao pomoć kod kampanje.
Kako svi pričaju o recesiji, zanimalo nas je kako se kriza odrazila na tvrtke s područja odnosa s javnošću.
– „Manjgura” za sada nema poseban pad poslovanja, ali razlog tome je što nam klijenti dolaze iz različitih branši. Ako u jednoj branši zapne drugoj će krenut tako da se situacija izjednači. Iz onoga što pričam s kolegama, „Manjgura” ima 50 posto manji pad od prosjeka tržišta, završava Krešimir Macan.
Oznake: Krizno komuniciranje, Odnosi s javnošću, lokalni izbori, Krešimir Macan, ManjguraPročitajte i…