Nogometni spektakl – hoće li profitirati marketing, fanovi ili politika?
Nova runda Svjetskog nogometnog prvenstva započela je u Moskvi, nastupom (i srednjakom) Robbieja Williamsa, prijateljski nastrojenim Vladimirom Putinom i rezultatski impresivnim nastupom domaćina. Tko će profitirati u idućih mjesec dana, hoće li sport opet pobijediti politiku i gdje je u svemu tome PR, piše Filip Pavelić.
Dobrom dijelu Zemljana 14. lipnja planet je stao sa svojom uobičajenom rotacijom. Problemi poput kredita, stanarine ili ispitnih rokova koje su samo dan ranije bile od životne važnosti odjednom su pali u drugi, treći ili tko-zna-koji plan. Počelo je Svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji, prema najavama svih uključenih najveće, najblještavije i najspektakularnije nogometno natjecanje ikada (kao što su uostalom bila i sva prvenstva prije njega). Ipak, vremena se mijenjaju i prošlo je doba kada se čekala nova Nikeova reklama koja bi se povremeno pojavila na TV-u i koju se potom prepričavalo i oponašalo na školskim igralištima. Danas se igra preselila na druge dijelove komunikacijskih terena – društvene mreže.
Najbolje poteze s terena danas pamtimo zbog Facebooka
Kako bismo došli do odgovora na pitanje o komunikaciji na društvenim mrežama za vrijeme Svjetskog prvenstva prije svega se moramo pozabaviti istom u „normalnim vremenima“ – za vrijeme regularne sezone klupskog nogometa. U doba globalnog nogometa gdje procijep između najbogatijih klubova i ostatka raste iz godinu u godinu, navijači se sa svojom momčadi sve manje poistovjećuju odlascima na utakmice i pjevanjem pjesama a sve više praćenjem svoje momčadi na društvenim mrežama. Kako tvrdi James Kirkham, direktor COPA90, promjena paradigme uzrokovala je i promjenu u shvaćanju samog nogometa – 90 minuta koje nogometaši provode na terenu svoji kontekst dobivaju zbog sveg onog što se događa prije i poslije utakmice u različitim medijima, a prije svega na platformama poput Facebooka, Twittera ili Reddita. Na novim medijima dominiraju novi formati praćenja nogometa – gifovi najboljih trenutaka s neke utakmice, memeovi ili kratki video isječci do par minuta trajanja. Ovakvi trendovi nipošto nisu novost – sjetimo se samo proslave gola Marija Balotellija 2012. godine čije su montaže postale viralni hit, pobjede Njemačke nad Brazilom 7-1 2014. godine koja je svoj put našla do stranica sa sadržajem za odrasle (što naravno nećemo podijeliti s vama, već ćemo samo staviti ovaj Vine koji sažima svu bit) ili leptira koji je slijetanjem na glavu Cristiana Ronalda 2016. godine postigao svjetsku slavu, svoj profil na Twitteru i skoro 8.000 pratitelja. Kao najsvježiji primjer ovakvog stanja u i oko nogometa možemo izdvojiti i izvedbu Liverpoolovog vratara Lorisa Kariusa u finalu Lige prvaka te reakcija koje su se na društvenim mrežama počele pojavljivati gotovo istodobno – od onih nogometnih analitičara i komentatora pa do običnih navijača.
Dobri marketingaši djeluju u trenutku – i gledaju utakmice
S marketinške i PR-ovske strane, Svjetsko prvenstvo u Rusiji predstavljat će novi izazov – osim reklama na samim stadionima, kako će brendovi pristupiti promociji vlastitih usluga i proizvoda? TV reklame postaju suvišne – mlađe populacije će ionako preskočiti reklame na televiziji kako bi vidjeli što se događa na društvenim mrežama. Fokus velikog dijela ljudi jednostavno se odmaknuo od televizora i to stavlja oglašavače u neugodan položaj – postavlja se pitanje kako doprijeti do publike? Upravo preko društvenih mreža. Svi brendovi koji se žele ukrcati na vlak zvan Svjetsko prvenstvo najbolju šansu imaju preko Facebooka, Twittera ili Instagrama, pogotovo putem različitih objava koje u aktualne internetske trendove uključuju zbivanja s terena.
Na primjer, kada je na Svjetskom prvenstvu 2014. urugvajski nogometaš Luis Suarez ugrizao protivničkog nogometaša sjajno je reagirao urugvajski McDonalds čiji je tweet u kojem poziva Suareza da umjesto protivnika uzme griz BigMaca podijelilo čak 78.000 ljudi.
Sport je na vrhuncu, a politika koristi priliku
Ruski domaćin Vladimir Putin već je legendaran po svojim PR egzibicijama, kad primjerice, gol do pasa s puškom lovi po prerijama, peca pastrve ili hrani konje (Milinoviću, sakrij se…). Ovo svjetsko prvenstvo ruski će vladar zasigurno dodatno iskoristiti u svrhu međunarodne promocije (kad ga već svi Rusi toliko vole). No dok naši vladajući još nisu dogovorili turneje po Rusiji, jedan je bivši već u Kalinjingradu. Okružen zaboravnim navijačima i Hrvatima koji ga smatraju zvijezdom. I to je PR, zar ne? Bavi se onime što narod voli, budi jedan od njih.
U konačnici, svim content managerima društvenih mreža preporučamo da prate Svjetsko prvenstvo i kreativno povežu ono najbolje, najefektnije ili najprovokativnije što se događa na nogometnim terenima s proizvodom koji prodaju. Jer ako nećete vi, budite sigurni da vaša konkurencija hoće.
P.S. – iako je doba televizijskih nogometnih reklama prošlo, autor ovog bloga je ipak svojevrsni romantik pa je odlučio podijeliti sa svima koji čitaju jednu od najboljih nepoznatih nogometnih reklama. Uživajte u Svjetskom prvenstvu!
Oznake: nogomet
-
Iskusni stručnjaci Macan i Palić pokrenuli jedinstven edukativni koncept: Učite iz najuspješnijih političkih kampanja i postanite izborni pobjednik
-
Kako smo ispisali godinu uspjeha stvarajući priče koje ostaju
-
Manjgura osvojila dvije regionalne the! award nagrade za krizno komuniciranje i komunikaciju događanja