Pogled iznutra u Obaminu on line kampanju by Scott Goodstein
Stručnjak za društvene medije, a još poznatiji kao Obamin web guru Scott Goodstein održao je predavanje na Social Media Revolution konferenciji prošli petak u Zagrebu. Jedan od ključnih ljudi Obamine predsjedničke kampanje 2008. godine, koja je promijenila način komuniciranja političara s biračima upravo zahvaljujući društvenim medijima, pojasnio je zašto su društveni mediji tako moćni.
Posebno je bilo zanimljivo pratiti konferenciju i na Twitteru – #smrzg jer su se neke teme poklapale s predavanjima na IdejiX, koja se održavala na drugom kraju grada. Tako se na obje konferencije puno spominjala Lady Gaga kao primjer dobrog korištenja društvenih mreža, što nije promaklo ni twiterašima i na jednoj i drugoj strani.
A i sam Goodstein koji je za sebe rekao da je music geek, raspitivao se preko Twittera koja je domaća glazba dobra i što bismo mu preporučili da posluša za vrijeme svog boravka u Hrvatskoj.
Goodstein: Kvalitetna komunikacija u pravo mjesto i u pravo vrijeme
Prva poruka njegova predavanja je bila – društveni mediji će ostati još dugo među nama i nisu nikakva prevara niti prolazni trend, što tvrde oni koji ih još uvijek izbjegavaju. Goodstein savjetuje da tržište servirate nešto novo na što nisu pripremljeni, ako želite ostati relevantni, tako daje primjer ideje iPhone aplikacije u Obaminoj kampanji (napravljena za samo 22 dana, a nemjerljivo je koliko je kampanja imala koristi od te jedne aplikacije).
Hvali Facebook pretragu kao sve važniju i važniju, real time informacije koje su sada najbitnije, real time feedback korisnika da znate odmah što ih zanima (primjer dodjela MTV Choice nagrada, gdje su fanovi mogli komentirati glazbene zvijezde tijekom njihovih nastupa). Diže u nebesa društveno informacijski servis Twitter i čudom se čudi kako u Hrvatskoj nije toliko popularan. Kazao je da treba dopustiti korisnicima da se angažiraju te da se njihov rad i trud mora vrednovati. Smatra da je sve u preporukama koje dobijete od svojih prijatelja, ne u službi za korisnike niti odnosima s javnošću. Naglašava da se alati za upotrebu društvenih mreža razlikuju i da svaka mreža ima svoje mjesto i vrijeme.
Uza sve te preporuke i primjere koje je Goodstein ponudio, nekoliko je puta naglasio da nisu samo društveni mediji ti koji su doveli Obamu do pobijede, nego je to prvenstveno bio dobar program i kvalitetna komunikacija koja je jednostavno putem kanala, koji do tada nisu bili iskorišteni u takvu svrhu, poruka brže i jednostavnije dolazila do velikog broja potencijalnih birača.
Po čemu se kampanja Baracka Obame razlikovala od bilo koje prije? To je bio pokret, to nije bila obična kampanja, svi su bili uključeni i sudjelovali su stvaranju bolje zajednice. Ljudi su htjeli promjenu i za promjenu ih se i pitalo. Tako je Obama bio prvi predsjednički kandidat koji je imao profile na društvenim mrežama poput AsianAve.com, BlackPlanet.com, MiGente.com koje su bile usmjerene na azijatske, afroameričke i latino zajednice. Kada se sve zbroje tu je bilo oko 50 profila na raznim mrežama (Barack Obama vs. John McCain – na društvenim mrežama – brojke), a i sam Goodstein je bio zadužen za osvježavanje statusa ne najvećim profilima, kao npr. onog na Twitteru.
Ono što je jako važno jest i baza volontera koja je pomagala kroz cijelu kampanju, svaki volonter je imao svoju zadaću – animirati i okupiti ljude iz svoje lokalne zajednice i potaknuti ih da podrže Obamu. Svaki prilog je bio važan, kampanji je mogao pomoći i onaj tko je dao samo 10 dolara ili 100 dolara, a čak 90% kampanje je financirano upravo od takvih priloga. No, da ne bude sve tako jednostavno, Goodstein je rekao da su svakog volontera provjeravali, naravno online. Ako je neki volonter imao nereprezentativan profil npr. na Facebooku posumnjali bi u njega/nju i zapitali bi se žele li takvu osobu u volonterskim redovima. Usput se opet vraćamo na nedavno objavljeni tekst na manjgura.hr o tome koliko uopće pazimo kako nas predstavljaju naši online profili.
Predsjednička kampanja i SMS poruke
Jedan dio kampanje 2008., koji je posebno bio zanimljiv je bila tzv. SMS kampanja koju je predvodio upravo Goodstein. Sve je počelo već 2007. dok je Scott još vodio agenciju za odnose sa javnošću u Washingtonu koju je doslovce zatvorio i preselio se u Chicago da bi što više mogao pomoći, tada senatoru Obami u predizbornoj kampanji. Ono što ga je privuklo u kampanju jest vjerovanje da Obama ima što za ponuditi i da je on osoba koju bi i sam preporučio svojim prijateljima kao najboljeg kandidata za predsjednika, kako je tada izjavio za Los Angeles Times.
Upotreba društvenih medija u Obaminoj kampanji se odnosila na organiziranje aktivnosti unutar same organizacije i aktivnosti van organizacije, tako je u kampanji bila dostupna Obamina društvena mreža – MyBarackObama.com, a gradila se i vanjska mreža koja se odnosila na tada popularni MySpace, YouTube, Facebook i Twitter, (mada je tada u SAD-u bio u začetku). Te još hrpu ostalih društvenih mreža za dijeljenje fotografija, dokumenata i sl.
Cilj online (Obama mobile) kampanje je bio informirati ljude putem kanala kojeg oni koriste, pa tako i da ne dođu na glavnu web stranicu mogu biti sigurni da će informacija doći do njih. Tako se sms kampanja učinila idealnom prilikom kako doći do velikog broja ljudi, osobito mladih birača, s obzirom da je u 2008., godini čak oko 262 milijuna Amerikanaca koristilo mobitele, što je bilo otprilike 84% cijele populacije, a najvažnije od svega jest da su ti mobiteli uvijek uz njih. Kada je sve krenulo i kada se skupila lista od 10 milijuna e-mail poruka potencijalnih birača koji su ostavljali brojeve putem kojih su htjeli dobivati SMS poruke o aktivnostima za kampanju.
Putem SMS poruka birači su redovno dobivali info o aktivnostima predsjedničkog kandidata, pozive na birališta, podsjetnike za registracije za glasovanje, za gledanje tv gostovanja, podsjetnik za sami izlazak na glasovanje, poruke kojima se Obama zahvaljuje na izlasku na birališta. Tim sadašnjeg američkog predsjednika je pripremio i ekskluzivne novosti za najvjernije, pa su tako SMS-om od stožera mogli dobiti i neke informacije prije nego su bile objavljene u medijima, kao npr. objavu tko je izabran za potpredsjednika države.
Primjer korištenja Google maps i angažiranja ljudi da šalju sms poruke za podršku Obami. Odličan primjer povezivanja s kampanjom:
U čemu je tajna?
Naravno u komunikaciji! Ona je bilo najvažnija za uspjeh, kako Obamine kampanje, tako i svega oko nas. Sigurno se svi bolje osjećamo kada nešto dobro iskomuniciramo i osjetimo da su nas drugi razumjeli, da nije ništa ostalo visjeti u zraku.
Tako ide i s društvenim medijima, komuniciraš, ne jednosmjerno nego dvosmjerno, ne kanalima koji samo tebi odgovaraju nego i onim kanalima koji odgovaraju onima kojima se obraćaš. Jako jednostavno.
Niti jedna društvena mreža, odnosno njezini korisnici ne prelaze lako preko laži i neoriginalnosti. Oni traže nešto novo i to im se mora ponuditi, vole sudjelovati i zajedno stvarati, ne vole samo promatrati sa strane, žele i oni biti glumci u filmu koji se trenutno vrti. Nekada i glavni, pa zašto ne! Zašto korisnicima ne dati glavnu ulogu, oni valjda znaju što je najbolje za njih, i njih se sluša. To je ono što je Goodstein cijelo vrijeme ponavljao, mora se slušati zajednicu i mora je se pitati što se njoj sviđa, a što ne. Tu leži uspjeh Obamine kampanje, volonteri su bili ti koji su se dogovarali i organizirali evente podrške, skupljali novac za kampanju koja ih je usmjeravala i brinula se da sve prođe u najboljem redu. Od te zajednice su htjeli napraviti nešto što će se dugoročno moći iskoristiti.
Kako je tada prenio The Daily Telegraph, da je do kraja kampanje Obama u svojoj e-mail bazi imao 10 milijuna korisnika koji su ga podržali, od čega je 3,1 milijun dalo novac za kampanju. Pitanje je koliko i kako će se iskoristit svi ti kontakti, četiri godine nakon pobjede? Obama je već najavio predizbornu kampanju, i sada na svim mrežama gdje je prije pisao broj 2008., sada piše 2012. Treba pričekati i vidjeti hoće li to biti još jedna kampanja puna uspjeha i hodanja po špranci od prije četiri godine, puno je vremena prošlo, trendovi u društvenim medijima se mijenjaju iz sekunde u sekundu. Bit će zanimljivo gledati tu kampanju.
Je li Ivo Josipović ikada bio online predsjednik?
Nije! To što je u vrijeme predsjedničke kampanje koristio Facebook profil (još uvijek ga i ima, ali sad čak i tri plus Facebook stranica), to što je na YouTube stavljeno par video spotova, zar je to određuje online predsjednika? Naravno da ne. Proći će još vremena da sadašnji, budući predsjednici, političke stranke i svi koji su imalo vezani za politiku shvate jačinu društvenih medija. Da shvate kako je to zapravo jednostavno mogu opstati na nekoj društvenoj mreži ako imaju nešto kvalitetno za ponuditi. Druga je sad stvar imaju li uopće tu kvalitetu da ih se prati, retwita i komentira? Čekamo sljedeće izbore i nadamo se najboljem. O tome smo pisali nedavno – Društvene mreže i izbori – možemo li koristiti Obamine poučke?.
No, u susjedstvu imamo jedan jako dobar, usudili bi se reći odličan primjer politike i korištenja društvenih mreža. Predsjednik Vlade Crne Gore Igor Lukšić na svojoj Facebook stranici redovno se obraća svojim fanovima, odgovara im na pitanja i komunicira.
Ne vjerujete? Pogledajte video ispod. Ipak ne trebamo gledati tako daleko da bi našli dobre primjere upotrebe društvenih medija u politici. Možda čak tu jako blizu imamo novog Obamu. Što kažete na ovakav primjer?
Oznake: obama, Obamina PR kampanja, društvene mreže
Pročitajte i…