Autorska prava, blog i Facebook
Ukoliko pišete blog ili samo prenosite tuđe slike i linkove na blogu ili Facebooku, bez obzira da li ste toga svjesni ili ne, i na vaš rad se primjenjuje Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima.
Svojim pisanjem stvarate novo autorsko djelo a vrlo vjerojatno u njega tu i tamo ubacite i dijelove tuđih autorskih djela (slika i tekstova). Dosta je pogrešnih shvaćanja u blogosferi oko ovog problema, najčešće zato što blogeri i FB-ovci nisu pročitali zakon.
Što je autorsko djelo?
Autorsko djelo je originalno, duhovno (intelektualno) ostvarenje iz književnog, umjetničkog i znanstvenog područja, koje ima individualni karakter i koje je na neki način izraženo. Za pojam autorskog djela bitno je da se radi o originalnom ostvarenju. Originalnost u smislu autorskog prava ne zahtijeva apsolutnu novost, već se traži tzv. subjektivna originalnost (izvornost), odnosno novost u subjektivnom smislu.
Ovo dobro zvuči, a u praksi znači da se djelo smatra subjektivno originalnim ako autor ne oponaša drugo njemu poznato djelo. Zaštita autorskog prava traje za života autora i još sedamdeset godina nakon njegove smrti i predmet je nasljeđivanja.
Zaštitu uživa „izražaj“ – zamjetljiv oblik (forma) određene ideje koja se postiže pomoću različitih sredstava izražavanja: pisana ili govorena riječ, pokret tijela, zvuk, različiti dvodimenzionalni ili trodimenzionalni oblici. Dakle, nije bitno naglasiti da li je nešto što ste napisali ili slikali i objavili zaštićeno, nije potrebno djelo registrirati ili deponirati negdje ili se učlaniti u neko društvo, vaš djelo jest zaštićeno samim činom stvaranja u zamjetljivom obliku (čl.9.st.2. Zakona).
Što nije zaštićeno kao autorsko djelo?
- ideje, znanstvena otkrića, postupke, metode rada i matematičke koncepte,
- službeni tekstovi iz područja zakonodavstva, uprave i sudstva, kao i njihove zbirke koje su objavljene radi službenog informiranja javnosti,
- dnevne novosti i druge vijesti koje imaju karakter obične medijske informacije.
- vlastita imena (ovdje ne govorimo o zaštićenim trgovačkim markama)
Citiranje tuđeg autorskog djela i navođenje izvora
Zakon u članku 90. dopušta „doslovno navođenje ulomaka autorskog djela (citata) koje je na zakonit način postalo pristupačno javnosti, radi znanstvenog istraživanja, nastave, kritike, polemike, recenzije, osvrta, u mjeri opravdanoj svrhom koja se želi postići i u skladu s dobrim običajima, time da se mora naznačiti izvor i ime autora.“
Postavlja se pitanje koja je to opravdana mjera jer ničim nije propisana. Možete prenijeti rečenicu, a u određenim situacijama vjerojatno možete prenijeti i cijeli tekst – potrebno je napraviti procjenu u svakoj pojedinoj situaciji koliki dio nečijeg djela se može (je opravdano) prenijeti. Nemojte zaboraviti navesti ime autora i izvor (link) odakle ste citat prenijeli.
Međutim, ne zaboravite da navođenje autora i izvora ne znači automatski i pravo prenošenja djela, ali vam nitko neće reći da ste plagijator. Ukoliko želite koristiti veći dio nečijeg djela (ili cijelo djelo), najbolje bi bilo pitati autora za dozvolu, posebice ukoliko je riječ o komercijalnoj primjeni. Ukoliko zamijenite redoslijed ili par riječi u nečijem djelu, to vam ne daje pravo da autorstvo nad takvim uratkom pripišete sebi.
Neki zanimljivi radovi dostupni su pod određenim uvjetima i bez posebnog privole autora, ukoliko je tako izrijekom naznačeno. Brojni blogeri ali i neki portali ustupaju objavljene radove pod određenim uvjetima koji se odnose na dijeljenje, skraćivanje i/ili modificiranje objavljenog djela u komercijalnim i nekomercijalnim primjenama uz ili bez obveze objavljivanja identiteta autora.
Kako bi se olakšala razmjena djela ustupljenih pod ovim uvjetima, ali i preskočile jezične barijere razvijene su standardizirane Creative Commons licence i odgovarajući piktogrami. Ove licence usklađene su s pojedinim nacionalnim zakonodavstvima pa tako i s hrvatskim. Više informacija o ovakvom načinu ustupanja prava na korištenje autorskog djela pogledajte na stranicama Creative Common.
Originalan članak je objavljen 8. ožujka 2010.
Oznake: on line medijiPročitajte i…