Hrvatske novine u krizi?
Prošla godina protekla je itekako burno na domaćem novinskom tržištu. U današnjem Lideru Krešimir Raguž donosi pregled najvažnijih događaja koji su obilježila hrvatske tiskovine u 2008. godini predviđajući kako će ista godina predstavljati svojevrsnu prekretnicu u povijesti tiskanih medija zbog niza turbulencija i promjena koje su zadesile ovaj domaći tradicionalni medij.
„Uzbudljivijih i turbulentnijih 365 dana u tom svijetu kod nas još nije bilo. Ugašen je legendarni Feral Tribune. Propali su projekti EPH-a Metro i Sutra. Poduzetnik Robert Ježić kupio je Novi list i niz manjih lokalnih novina pod njegovim okriljem. Tvrtka WCP iz Beča otkupila je 75 posto NCL grupe šest mjeseci prije ubojstva Ive Pukanića. Iako je 2007. godine smanjen PDV na novine, lani su veliki dnevnici poskupjeli sa šest na sedam kuna. Gradonačelnik Zagreba Bandić pokrenuo je gradske novine, a Željko Kerum isto najavio pa od toga odustao. Slobodnu Dalmaciju EPH je, na čelu s Ninom Pavićem, preselio u Dugopolje, a staru zgradu u Splitu namjerava preobraziti u poslovno-stambeni kompleks. Web stranice su počele otimati čitatelje novinama, a tabloid 24sata uspio je s prosječnom prodajom od 180 000 primjeraka na dan nadmašiti Jutarnji i Večernji zajedno.”
Naime, prosječne naklade dvaju najljućih protivnika među dnevnicima u Hrvatskoj su dosegle najnižu točku, te prodaju tek do 70.000 primjeraka dnevno. Članak citira i našeg kolegu Krešimira Macana koji navodi još neke razloge takvog silaznog trenda:
„Novine su pale u kvaliteti i nisu više oponenti vlasti kao što bi trebale biti i kao što su bili prije. Dio razloga pada prodaje zato tumačim upravo činjenicom da su čitatelji prepoznali taj zaokret koji im se nije nimalo svidio. Padu prodaje pridonijeli su i visoka cijena te internetske stranice koje jednake sadržaje nude besplatno. Rast naklade 24sata i sve veća posjećenost njihovih web stranica jest odgovor publike na hrabri pristup utemeljen na niskoj cijeni i cjelovitom shvaćanju važnosti weba.”
Posebice mi je zanimljiva teorija anonimnog izvora autora članka koji tvrdi da je ulazak riječkog poduzetnika Roberta Ježića na novinsku scenu možda tek dio predizborne igre u korist HDZ-a kako bi se bunkerirali mnogi lijevo orijentirani novinari koji su mahom prešli u Novi list nakon gašenja Feral Tribunea. Živi bili , pa vidjeli!
Dok iz agencije Puls poručuju kako se ne može govoriti o ikakvom ozbiljnijem padu ukupne čitanosti tiskovina te da Internet neće „progutati” tradicionalne čitatelje urednik uglednih britanskih novina Guardian, Alan Rusbridger najavljuje kako bi globalna kriza u 2009. mogla dovesti do propasti brojnih tiskanih medija diljem svijeta. Pa stoga ne čudi i da je legendarni New York Times po prvi put pustio reklamu na svoju tiskanu naslovnicu – od 5. siječnja ništa više nije isto. Ili nije?
Za one koji misle da se ipak stvari mijenjaju puno većom brzinom nego što smo toga svjesni, zgodan portal – Traditional Publishing RIP – blog kanadske web marketing agencije dialect.ca koji detaljno bilježi svaku vijest o krizi kroz koju prolazi klasično novinsko nakladništvo širom svijeta poput nekakvih virtualnih osmrtnica, jer kako samo kažu “Internet je onaj koji ih najviše ubija, pa je bilo prigodno da to stavimo on line”.
Pročitajte i…