Hrvatski političari Facebook koriste loše i kampanjski
Za Novi list od 27. svibnja 2010., Krešimir Macan, Marko Rakar i Jan Jilek komentirali su kako naši političari koriste socijalne mreže. Članak s portala NoviList.hr prenosimo u cijelosti:
Sve je počelo s Barackom Obamom. Njegova predizborna kampanja, kako ona stranačka tako i predsjednička, učinila je za socijalne mreže poput Facebooka jako puno, Obama i njegovi stručnjaci na vrijeme su prepoznali njihov potencijal. Socijalne mreže danas prije svega omogućuju brzu i neposrednu komunikaciju s velikim brojem ljudi, potencijalnih glasova, govorimo li jezikom političara, a nakon 2008. godine i već spomenutih kampanja aktualnog američkog predsjednika, zov socijalnih mreža postao je dovoljno jak da bi ga čuli i političari s ove strane Atlantskog oceana.
U studenom 2008. godine grupa »Barack Obama« imala je 894.913 članova na Facebooku. Riječ je o neslužbenoj grupi što su ju pokrenuli Obamini obožavatelji, ona službena imala je više od milijun članova još u lipnju 2008. godine. Na nekoliko američkih sveučilišta Obama je održao predizborne skupove koje su organizirali sami studenti, bez ikakvog organizacijskog udjela od strane njegovog službenog predizbornog tima. Sjedinjene Američke Države su, naravno, velika zemlja, i u njoj živi puno više stanovnika nego u, recimo, Hrvatskoj; ona je i tehnološki razvijenija, no ipak – kojem domaćem političaru ne bi počele sline curiti na spomen ovakvog oduševljenja građana, oduševljenja samo jednom osobom?
Stoga ne čudi što su ubrzo i hrvatski političari počeli otvarati profile na popularnom »fejsu«. Neki su ovaj dio svog javnog angažmana shvatili itekako ozbiljno, neki baš i ne, no za većinu ovih što koriste Facebook kao sredstvo komunikacije s jednim dijelom građanstva komunikacijski će stručnjaci reći da ga, za razliku od svojih kolega iz europskih zemalja i SAD-a, odrađuju pomalo kampanjski.
– Facebook je postao donekle relevantan faktor u hrvatskoj političkoj svakodnevici, iako je potrebno naglasiti da je i dalje ograničen samo na izbore, odnosno na predizborne kampanje – kaže Krešimir Macan, stručnjak za odnose s javnošću iz tvrtke Manjgura.
Kao potvrdu svojoj tezi navodi slučaj aktualnog predsjednika Republike Hrvatske, Ivu Josipovića.
– Dok je trajala predizborna kampanja, Josipović je redovno obavještavao sve one koji su pratili njegove aktivnosti preko Facebooka, a to je bilo oko pet tisuća ljudi, gdje je taj dan išao, što je važnoga napravio i kakvi su njegovi komentari i pogledi na neku aktualnu političku situaciju. Nakon što je pobijedio na izborima, i nakon što je Facebook ostvario svoju svrhu, ta je komunikacija zamrla, priča Macan.
Smatra da nije nimalo slučajno što se Josipovićev pad aktivnosti poklopio s odlaskom Marka Rakara iz njegovog tima.
– U svakom slučaju, naši političari nikako da shvate da je Facebook prilično utjecajan medij, koji ne košta ništa. Mnogi od njih ne vide dalje od prvog koraka, ne prepoznaju snagu Facebooka da prenese neku vijest u veće, takozvane »mainstream« medije, objašnjava Macan.
Ne čudi ga, kaže, što se u Hrvatskoj na Facebooku mahom mogu sresti političari ljevice ili centra.
– Mislim da je njihov svjetonazor u pravilu skloniji prihvaćanju novog, za razliku od konzervativnog, kojem ime, uostalom, govori puno toga, zaključuje Macan.
Marko Rakar, nagrađivani hrvatski bloger i stručnjak za internet te nesuđeni savjetnik predsjednika Josipovića nije želio komentirati podudarnost o njegovu odlasku i padu predsjednikova angažmana na internetu – te dvije stvari, veli, dovoljno govore za sebe.
– Žao mi je samo što neke stvari nismo uspjeli ostvariti, imali smo jako dobar plan za komunikaciju između vlasti i građana, što bi bio prvi takav slučaj u Hrvatskoj. Ako pogledate, u Hrvatskoj vlast ne komunicira s građanima na neki neposredan način, obično to radi oporba. Plan kojeg smo imali je to trebao promijeniti i mislim da bi to bio značajan napredak za našu političku kulturu – dodaje Rakar.
O političarima i internetu u hrvatskoj nema, kaže, isključivo najbolje mišljenje.
– Malo je hrvatskih političara koji Facebook doživljavaju kao dobar alat za profesionalnu komunikaciju, mnogi među njima ga koriste za nekakvo poluprivatno dopisivanje, a ne za posao. Iznimke su rijetke, poput Marije Lugarić ili Davorka Vidovića – objašnjava Rakar.
No, te će se stvari morati promijeniti, tehnologija neće imati milosti za neosviještene.
– Ljudi mlađi od 35 godina koriste internet kao primarno sredstvo informiranja i komuniciranja, pogotovo socijalne mreže. Tko se tome ne bude htio prilagoditi, neće se dobro provesti, zaključuje Rakar.
Jan Jilek, direktor tvrtke za kontekstualno oglašavanje Xclaim, ipak je pomalo skeptičan.
– Priča je uvijek ista, dok traju predizborne kampanje, dotad se i oglašava. Nakon toga sve pada u vodu. Nadam se da će me neke buduće situacije razuvjeriti, no nisam baš siguran u to, pomalo je pesimističan bio njegov zaključak Jilek.
Dobar primjer Obersnel
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel primjer je političara koji koristi socijalne mreže i internet na najbolji mogući način u svom poslu, zaključak je naših sugovornika.
– Obersnel je brzo prepoznao potencijal alata na internetu, a vjerojatno u Rijeci ima i zahvalnu publiku za takve aktivnosti, kaže Marko Rakar.
Naglašava kako Obersnel koristi Facebook baš za ono za što treba – za posao.
– Njegov posao ovisi o dvosmjernoj komunikaciji s građanima i on to jako dobro razumije. Većina hrvatskih političara, pogotovo konzervativnih, ne osjeća potrebu da se građanima obraća i informira ih o svojim aktivnostima, a kamoli da osjećaju potrebu za pružanjem mogućnosti građanima da im se neposredno obrate. Obersnel se po tome razlikuje od većine svojih kolega i to ga čini kvalitetnim korisnikom Facebooka u političke svrhe, zaključio je Rakar.
——————————————————-
P.S. Da budemo u potpunosti korektni prema predsjedniku Josipoviću, činjenica koja nije naglašena u tekstu jest da su njegovi protukandidati većinom zamrzli ili čak izbrisali tragove svoje mrežne aktivnosti, što je već praksa od izbora do izbora. Josipović se pod zadnje, iako s puno manjim intenzitetom, ponovo angažirao na svojim stranicama, što je za svaku pohvalu. I za kraj dok smo ovo pisali netko je napao Facebook stranice pulskog gradonačelnika Borisa Miletića – to je druga strana mrežne prisutnosti, no o tom drugom prilikom.
Oznake: Facebook korisnici u Hrvatskoj, društvene mreže, Internet u Hrvatskoj, Krešimir Macan, on line mediji