Izbori 2011 – Krešimir Macan: Koalicija će pobijediti nedovoljno uvjerljivo

Krešimit MacanU subotu 10. rujna 2011. Novi list je objavio razgovor koji je sa mnom napravio Zdenko Duka na temu izbora pod gornjim naslovom – Krešimir Macan: Koalicija će pobijediti nedovoljno uvjerljivo. Niže ga prenosim u cijelosti da ga kasnije možete lako pronaći među tekstovima s ključnom riječi izbori 2011.

Krešimir Macan: Koalicija će pobijediti nedovoljno uvjerljivo

Savez za promjene mora povećati broj onih koji će izići na izbore, a birače napuniti energijom za promjene. Koalicija također mora glasačima dati neko jamstvo da neće biti korupcije i da će izvući zemlju iz krize, a pri tome mora biti uvjerljivija

Krešimir Macan jedan je od najboljih stručnjaka za političku komunikaciju kod nas i direktor agencije za odnose s javnošću Manjgura. Već je gotovo dva desetljeća u tom poslu, bio je savjetnik Ivice Račana, dok je on bio predsjednik Vlade. Kao PR vodio je kampanju Željka Keruma, kad je 2009. postao gradonačelnik Splita.

Kako generalno ocjenjujete dosadašnji tok pretkampanje?

– Skoro da kampanje i nema. Mi analitičari očekivali smo puno veći intenzitet, sukob dva bloka u kojem će svi drugi ostati u sjeni. Odjednom, tog sukoba nema i svi manji imaju šansu. U konačnici može doći do neočekivanog rezultata izbora. Ili slabe koalicije na vlasti, s puno stranaka u njoj, ili čak do neočekivano slabih rezultata favorita.

Slučaj Rohatinski

Kakvi su konkretni nastupi Saveza za promjene?

– Prvi problem te koalicije je što ga svi zovu Kukuriku, a to ne znači ništa, može značiti isto što i Kukulele.

Jesu li oni krivi za to što ne ispravljaju kad ih tako zovu?

– Da, jesu. Nazvani su po restoranu gdje su se prvi put susreli. Ime koalicije je jedno od strateških odrednice svake kampanje. Ona govori zašto su se okupili, što hoće postići, to je poruka. Ali, ime Savez za promjene nitko ne ponavlja. Novine i novinari koji su protiv njih to naravno ne čine, ali ne čine niti oni. Trebali bi ponavljati da su Savez za promjene. I sama kampanja je čitav niz ponavljanja. Glavni problem kampanje Saveza za promjene je intenzitet. Jer – nema ga, mi tu kampanju ne osjećamo. Birači imaju osjećaj da ih nitko ne vodi. Postoji ono pravilo 80:20. Obično ih 20 posto zna o čemu se radi, a 80 posto birača nema pojma. A oni odlučuju. Na primjer, što sada znači slučaj Rohatinski za nekog malog čovjeka? Što je Rohatinski napravio? Je li nekog ubio? Nije. Je li ukrao? Nije.

Za malog čovjeka nije učinio ništa, ali za onog tko zna o čemu se radi učinio je, i to loše, čini mi se?

– S Todorićem je napravio neki deal. Pa tko s Todorićem u Hrvatskoj ne radi nekakav posao? Ljudima se u izborima ne smiju pričati kompleksne priče. U dobrim kampanjama ništa nije slučajno. Ovdje je previše slučajnosti. Ne vidim promišljenost, ne vidim strategiju. I ono što najviše brine birače na ljevici da oni ne vide izvjesnost pobjede. Poljuljali su se u snazi koju su mogli aktivirati. Glavno pitanje je – je li moguće da opet mogu izgubiti?

Napisali ste jedan tekst čiji je naslov bio »HDZ i SDP odgovorite biračima zašto da baš vama daju glas?« Kako da koalicija uvjeri birače da im daju glas?

– Trebaju samo pitati – hoćete li još četiri godine ovoga što ste dosad imali? Hoćete li još četiri godine ovrha, četiri godine vlasti koja vas se sjeti samo prije izbora…

Zloupotreba funkcije

Znači, još nisu formulirali glavne poruke?

– Imaju 21 točku i to je dobro. Ali, oni moraju natjerati birače da znaju zašto daju glas. Birači moraju znati da se tog dana izbora može nešto promijeniti. Po sadašnjim anketama, kažu da će sigurno glasati njih 60 posto. Sigurno i vjerojatno bi glasalo njih 80 posto. Koalicija mora učiniti silan napor da poveća broj onih koji će izići na izbore. Cijela priča je u tome da koalicija napuni birače energijom za promjenu. I mora im dati neko jamstvo. Savez za promjene mora napraviti ugovor s biračima da će napraviti to, to i to, neće biti korupcije, izvući će zemlju iz krize… Moraju biti uvjerljiviji.

Predizborna kampanja Jadranke Kosor uglavnom se bazira na polaganju kamena temeljaca. To se sve snima na televizijama. Obilasci su dvaput dnevno, to smo sve već viđali u HDZ-ovim kampanjama ranije. Mi možemo reći da su sve to Potemkinova sela, ali ipak, hoće li ljudi to opet nagraditi?

– To je stara kampanja koja ne donosi puno učinka. Ali, Kosor mora pokazati rezultate. Vlada mora pokazati da nešto radi jer previše drugih rezultata nema. Kad to nemaju, idu na dojam. I zato se javlja »crvena Hrvatska«. Oni pokušavaju dići svoje birače. Ako je već Vlada slabo radila, eto – barem neću dozvoliti da crveni dođu na vlast. Ali, kod HDZ-a se vidi sustavnost. Oni idu na svoje birače, samo na birače desnice, one druge neće dobiti.

Znači, to bi trebao biti posao Vlade – da slažu kamene temeljce?

– Pa, Kosor ima priču posloženu. Ovo je djelomično zloupotreba službene funkcije u funkciji kampanje, no to je uvijek privilegij vladajućih. Kad HDZ koristi službene Vladine automobile, to se nekako smatra normalnim i nitko ne diže graju. Ljevica je tu uvijek osjetljivija, oni se korigiraju kad im se na to ukaže. Problem HDZ-a je što s ovim ne može doprijeti do birača koji nisu njihovi.

Ali, HDZ-ovih je u startu 20 posto?

– Da, oko 20 posto.

I koga još mogu privući?

– Teško, jer nemaju uvjerljivih gospodarskih rezultata. Ali, HDZ je uvijek bio uspješan u negativnoj kampanji. Dok ljevica ne želi prihvatiti negativnu kampanju. OK, idemo u promjene. Ali, mora se reći zašto je sadašnja Vlada loša, kako ćeš drukčije dobiti?

Crvena Jadranka

Jadranka Kosor plaši »crvenom Hrvatskom«, ali ona je bila vrijedni član SKJ, dok Zoran Milanović nikad nije bio u SKJ-u. Činjenice, naravno, nisu bitne, nego se ide u negativni naboj protiv »crvenih«?

– To je najbolji primjer kako stradavaju činjenice u kampanji.

Je li to ipak podcjenjivanje birača?

– HDZ-ova publika će to prihvatiti, u nedostatku drugog.

Ali, od jednopartijskog socijalizma prošle su 22 godine!

– Da, ali kad nemaš više što izgubiti, onda se ide u takve priče. Možda će bijes na to mobilizirati i dio ljevice. Prema istraživanju, 48 posto će glasati za stranke za koje su glasali dosad. To su ti sigurni birači.

Zašto Jadranka Kosor stalno provocira sukob s Josipovićem kojeg podržava 80 posto građana. Je li to neracionalno ponašanje?

– Ona stalno ide toplo-hladno. Sada je malo pretjerala, pa je dobila žestok odgovor. HDZ hoće pokazati da koalicija nema pravog vođu. Da će o svemu odlučivati Josipović. Kosor mora dugoročno pokazati Milanovića kao nesposobnog i to joj zbog SDP-ove neaktivnosti možda čak i uspijeva. Milanović je u posljednjem istraživanju čak malo narastao u negativnom dojmu – na 44 posto. On mora pojednostaviti svoju priču. Osim toga, netko je napisao da je čovjek koji se nikad ne smije. A ona se stalno smije. Ona ima iza sebe ulazak u EU i raščišćavanje s korupcijom – a na to je bila prisiljena. I što drugo? Ništa. Imamo krizu, ovrhe, švicarski franak, ali o tome nitko ne priča.

Ovakva napadačka vrsta kampanje je i dosta riskantna. Josipović je dao dosta jak odgovor?

– HDZ nema što izgubiti, pokušavaju sve što može proći. Oni love razliku, ne mogu znati gdje će koalicija pogriješiti. Sada je teško reći što će uopće biti na kraju jer je dojam poljuljan. Ne vjerujem ipak da je moguć veliki preokret. Za to bi bile potrebe velike greške koalicije. Ali moraju prezentirati ljudima zašto je potrebno da za njih glasuju.

HDZ-ova koreografija

U posljednjoj anketi Promocije pulsa nema nekih osobitih promjena u odnosu na mjesec dana unazad?

– I to potvrđuje da se ništa nije dogodilo. Prednost će ostati do kraja, ali će uletjeti »mali igrači«. Rastu laburisti, raste Blok umirovljenika. Koalicija više ne priča s umirovljenicima.

Oni su utopljeni u koaliciju?

– Da, i tu su se izgubili. Bit će prvi, ali pitanje je koliko će to biti uvjerljivo. Ako se ne preuzme čvrsto vodstvo, kakva će to Vlada biti. U HDZ-u samo Jadranka Kosor daje izjave, svi drugi šute.

Kako vas se čini koreografija kad ona daje izjave. Šest-sedam muškaraca s jedne, šest-sedam muškaraca s druge strane, uglavnom smrknutih?

– Klasična HDZ-ova koreografija. Bojim se da je koalicija stavljena u jedan luzerski okvir i oni to moraju preokrenuti. Najviše raspravljamo o tome mogu li oni izgubiti dobiveno. Evo, oko pozdrava generalima, Milanović je prvi dan trebao jasno reći da ih Jadranka Kosor nije trebala pozdraviti jer im to radi štetu u žalbenom postupku.

S druge strane bilo je sporno što je uopće tvrdio da generali nisu krivi jer su osuđeni, pa makar ne i pravomoćno. I Milanović je dao jedan populistički odgovor.

– Ali, trebao je reći vrlo jasno: »Nije trebala pozdraviti generale jer im to čini štetu«. On to zapravo nije izravno rekao, a trebao je – njegovi birači to očekuju. On mora sa svojim biračima dobiti izbore, ne treba se dodvoravati HDZ-u.

Angažirani Lesar

Imali smo posljednjih dana u javnosti nezgodnu aferu s Rohatinskim. Ja nekako mislim da on sigurno neće ući u izbore. Mislite li da hoće, ako da, s kojim izgledima?

– Mislim da on ne bi, jer mu se to gadi. Poduzetnicima je dosta nesposobnih na vlasti kojima moraju govoriti što bi trebalo učiniti. Htjeli bi dobiti polugu odlučivanja i oni vide u Rohatinskom takvog manekena. Sada je pitanje hoće li on pristati to biti. Mislim da je veliki pritisak na njega da uđe u bitku.

Dobro, ali na takvoj jednoj listi, možda bi ušao on, možda bi ušla dvojica?

– Njima treba samo klub od tri zastupnika. Najveći izazov Saveza za promjene je opasnost od koaliranja s malim listama. Primarni cilj im mora biti što veći broj mandata.

Jeste li posebno obradovani nečijim nastupom?

– Ne, zasad ne. Ali ipak, Lesar dobro radi. Evo, on je sada jedini rekao da neće uzeti privilegiranu zastupničku mirovinu. I kazao je da kad je on to predlagao u Saboru, nitko nije bio za njegov prijedlog. On raste, jer ne kalkulira.

Bit će puno manje novca u kampanji?

– Da. Pitanje je kako će to izgledati. SDP kaže da je HDZ već uplatio više od 16 milijuna za medijsko oglašavanje. Više od dopuštenog. To bi trebala biti glavna tema u novinama, ako je to točno. Ali, moraju imati dokaze. Ne možeš nešto reći i onda ne dati dokaze.

Koliko će u ovoj kampanji presuditi marketinška kampanja, a koliko ono što zovemo sadržaj, bit, programi?

– Osjeća se veliko nezadovoljstvo. Ali, to nezadovoljstvo svakako treba znati dobro artikulirati. Treba točno znati kakvu poruku se hoće poslati, valja mobilizirati birače. Ljudi hoće lidera koji će ih povesti – to će presuditi.

Kliknite na link za više tekstova na temu izbori 2011.

Oznake: , , , ,

Pročitajte i…

Kategorije
Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3