Što PR može učiniti za društvene mreže i obrnuto

Za većinu PR-ovaca društvene mreže postale su dio njihovih svakodnevnih radnih aktivnosti, praćenje društvenih medija postalo je njihovim radnim zadatkom, a komuniciranje putem njih, bilo radi širenja vijesti, predstavljanja tvrtke ili klijenata, komuniciranja s potrošačima ili jednostavno održavanja koraka s konkurencijom, postalo je nužnost ukoliko žele zadržati položaj u galaktici zvanoj Društveni mediji.

No, osim ovih, sada već uobičajenih načina upotrebe društvenih medija, donosimo Vam prijedlog pet inovativnih načina na koje kao komunikacijski stručnjaci možete koristiti društvene medije:

1. Probite se u glavne vijesti

Društveni mediji otvaraju niz mogućnosti i taktika kako se probiti među glavne vijesti i to u vrlo kratkom vremenu. Pozitivan primjer svakako je njujorška Javna knjižnica koja je kreativnom i smišljenom upotrebom društvenih mreža postala Javna knjižnica broj 1. u svijetu. Uvodeći Twitter u svakodnevnu praksu, uveli su i njujoršku javnu knjižnicu u ciklus ključnih vijesti dana.

2. Povezivanje s Freelancerima također je jedna od stvari za koju možete upotrijebiti društvene medije. Pronaći freelance pisce, putopisce, dizajnere ili što vam već treba, a da nisu upisani u medijske baze podataka, može ponekad dobro doći da se dobre vijesti daleko šire i dobar posao još bolje napravi.

3.   Kreirajte listu utjecajnih na društvenim mrežama

Premda većina PR agencija ima jake veze s medijima, agencije su počele nuditi svojim klijentima paket aranžmane unutar kojih im nude povezivanje s ljudima koji su utjecajni na društvenim mrežama (tzv. social influencers-ima).

4. Povežite se s medijima i događanjima

Sama priroda društvenih medija omogućuje PR stručnjacima da se „ubace“ gdje i kada se vijest događa, a ponekad upravo na društvenim mrežama mogu pronaći ljude koji su događaj i zabilježili. Kao da se polagano napuštaju stari načini telefoniranja i e-mailanja kako bi se određene objave progurale u medije i zadobio medijski prostor i vrijeme. Zauzimanjem malo prostora u obliku statusa, twitta ili objave, na društvenim medijima moguće je postići veće učinke od beskonačnog tipkanja brojeva na mobitelu ili copy pastanja bezbroj adresa u „To“ i „CC“ polja maila.

5. Prenesite svoj NewsFeed iz virtualnog u stvarni svijet

Vjerojatno ste već odavno u svoju web stranicu uvrstili obavijest o postojanju svog Facebook, Twitter ili drugog profila na nekoj od društvenih mreža. No,  računovodstvena tvrtka Freed Maxick dosjetila se kako putem društvenih medija pomoći svojoj tvrtki u pokretanju i unapređenju poslovanja. Lansiranjem digitalnih Twitter, a onda i Facebook billboard plakata na  raskrižjima glavnih putova koji prikazuju vijesti sa tvrtkinog Twitter i Facebook profila promovirajući njenu stručnost, usluge i iskustvo, pronašli su kreativan i efektan način kako ostati stalno na pameti ljudi svoje lokalne zajednice.

No, jesu li se PR-ovci možda suviše zanijeli u naseljavanju društvenih medija? Autor teksta „Kako PR stručnjaci uništavaju društvene medije“ Brian Carter smatra da jesu. I to ne samo da su se zanijeli, nego, smatra Carter, guraju glavu gdje joj nije u potpunosti mjesto. Pritom ne misli na sve PR stručnjake i strogo se ograđuje od toga. On  govori o jednom dijelu PR osoba u društvenim medijima koje naziva „Neukim Oportunistima“.Carter ovdje apleira na online piaruše. O pojavi piaruša i njihovom općenitom utjecaju na odnose s javnošću smo već pisali.

Pozadina Carterove priče leži u njegovom mišljenju da je prelazak PR-ovaca na društvene medije i širenje njihove osnovne djelatnosti na ovo područje zapravo čisto oportunistički potez uslijed padajućih trendova u odnosima s javnošću i, s druge strane, rastućih trendova u području Internet marketinga. Kako nadoknaditi pad u prihodima sa postojećom bazom vještina i znanja?  – Društveni mediji pojavili su se kao logičan odgovor.  S obzirom na višestrukost i raznolikost funkcija društvenih medija (marketing, prodaja, oglašavanje, PR, istraživanje tržišta…) prednost pri koordinaciji i kontroliranju društvenih medija daje prvenstveno (digitalnim) marketinškim stručnjacima koji se već desetljeće petljaju s komentarima i raspravama na forumima, blogovima, skokovima rasta i pada, a davno su shvatili kako različite poruke imaju različite efekte na publiku pa u skladu s tim svoje poruke publici adresiraju ciljano umjesto da ju doživljavaju  kao veliku, monolitnu grupu.

„Stručnjaci u društvenim medijima s iskustvom samo u PR-u nemaju treninga ni iskustva u oglašavanju, marketingu, prodaji ili službama za korisnike, a to su esencijalne funkcije društvenih medija. Oni ne mogu kontrolirati sve korporativne društvene medije bez više treninga, edukacije i iskustva“ zaključuje Carter.

No, mišljenje Briana Cartera vrlo lako može biti i jest, kao što to obično biva, samo jedna strana medalje. S Carterom se mnogi, pa čak ne samo PR stručnjaci na koje se on najviše “obrušio” u svom tekstu, ne bi složili. Jer su PR i marketing na društvenim mrežama danas izrasli u nešto drugo. Križanjem marketinga, PR-a, službe za korisnike s društvenim mrežama nastao je community management. Nagli uzlet društvenih mreža na internetu potaknuo je mnoge kompanije na osmišljavanje novih načina i drugačijih pristupa korisnicima svojih usluga i proizvoda. Korporativni profili na Facebooku, Twitteru ili kojoj drugoj društvenoj mreži postali su svojevrsni must have u korporativnom svijetu. S obzirom na novonastalu mogućnost upotrebe društvenih mreža kao učinkovitog promotivno-marketinškog alata, tvrtke su itekako počele voditi računa o kvalitetnoj strategiji nastupa na tim, društvenim mrežama koje “život znače”.  Počele su upošljavati specijalizirane agencije koje će im kreirati strategije i usmjeravati komunikaciju na društvenim mrežama. Ključno pitanje je postalo: Kako još bolje komunicirati i osvajati tržište putem društvenih mreža. A tu su onda, pored marketinških, i PR stručnjaci dobili svoje pravo nastupa u , ako smijemo tako reći, “social media Hall of Fame”.  Nebojša Grbačić, community manager u agenciji Jasno&Glasno, lijepo je to sažeo : “Community menagement je ona fina nijansa između PR-a, marketinga, prodaje, službe za korisnike i -prijatelja. Ali ne smije biti isključivo samo jedno od navedenog. U tom trenutku sve pada u vodu.”

Ako su PR-ovci oportunisti koji se (i jer se) u zadanim novim okolnostima prilagođavaju novim potrebama tržišta i drugačijim trendovima komunikacije i odnosa s klijentima, možda su i marketinški stručnjaci jednom bili oportunisti kada su se od svoje prvobitne funkcije prezentiranja “gotovih” proizvoda na formiranom tržištu sa svim svojim pravilima i zakonitostima,  digitalizirali i postali stručnjaci za društvene medije i online komunikaciju. Jesmo li svi iz Online generacije onda – Neuki Oportunisti?!

Ana Marić

Originalan članak je objavljen 21. travnja 2011.

 

Oznake: , ,

Pročitajte i…

Pretraži blog po ključnim riječima
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 1 2 3