Facebook kao jeftini marketinški alat
Mnogo puta ste zalutali na Facebook fan stranicu sadržaja koja možda nije vaš primarni interes. Zašto se to dogodilo? Što vas je privuklo, ili bolje reći – tko vas je privukao? Iza većine sadržaja koji je stvoren da bi ga vi „kupili“ ili Facebook rječnikom rečeno – „kliknuli“, stoji dobro osmišljena marketinška kampanja. U današnja vremena velikih baza podataka identiteta kojima se trguje iz dana u dan, među velikim ali i sve manjim firmama, kao jedan od vrlo jeftinih marketinških alata pojavio se Facebook. Od uvođenja sponzoriraniih objava, sve je postalo jeftino i svima pristupačno.
Facebook je tvrtka. Iako je ona većini korisnika razbibriga kojoj su prihodi na „nekom“ mjestu, negdje u podsvjesti svjesni smo da je Facebook tvrtka s prihodima i rashodima kao i svaka druga. U skladu s potrebama tržišta na društvenim mrežama, stvoreno je čak i novo zanimanje – community manager, menadžer za upravljanje društvenim mrežama.
Svima je potreban marketing, a kada je on uz direktnu i ciljanu bazu podataka i korisnika još i jeftin, tada stvari dolaze na svoje. Marketinški alati osnova su prodaje i ponude svih proizvoda. Facebook je s godinama postao mnogo više od obične razbibrige. Ako ne za korisnike, onda sigurno za tržišno natjecanje.
U posljednje vrijeme sve je važnije koliko fan stranica ima lajkova, tko ju i kako vodi, je li sadržaj zanimljiv i raznovrstan, te u konačnici koliko je djelovanje community managmenta korisno za sam proizvod. Definicija proizvoda na Facebooku više ne postoji. Sve može biti proizvod a samim time i ponuda na Facebooku. Udruge, tvrtke, velike domaće i internacionalne kompanije, samo su neki od korisnika Facebooka kao jeftinog marketinškog alata.
Udruge
Udruge su neprofitabilne organizacije koje promiču neko društveno korisno djelovanje. U svijetu koji vodi marketing, besplatni ili u najgorem slučaju jeftini marketing može predstavljati osnovni alat prikazivanja djelovanja udruge javnosti. Sve ono što je nekad bilo nedostupno manjim udrugama poput televizije, radija, jakih novina i sl. danas je svima nadomak ruke. Udruge imaju svijet na dlanu, a to im je omogućio Facebook.
Domaće tvrtke
Tvrtke unutar Republike Hrvatske danas su u marketinški težim trenutcima od onih kakvi su bili prije par godina. Dovoljno o ulaganju u marketing u tvrtkama govori podatak da je od početka krize ulaganje u marketing smanjeno za i do 40% što je drastično smanjenje. Mnogima direktorima to ide „u korist“ iako se marketingaši s tim ne bi složili, ali nevezano za to činjenica je kako je baš u vremenu krize Facebook procvjetao. Od prošle godine postalo je važno da tvrtka ima dobro vođenu i kvalitetno napravljenu Facebook fan stranicu.
Međunarodne tvrtke
Tvrtke koje svoje djelovanje šire i izvan Republike Hrvatske pokazuju imaju mogućnost umrežiti hrvatske fan stranice sa svojim matičnim stranicama. Pojačati i uvesti već razvijen community managment iz matičnih zemalja, te stvoriti jaku i kvalitetnu bazu podataka u Hrvatskoj za svoje korisnike. Međunarodne tvrtke u nekim slučajevima imaju prednost znanja „ulaska“ na Facebook malo dužim iskustvom, ali uvijek je najvažnija kvaliteta i poznavanje korisnika pa se otvara prostor i domaćim community managerima.
U posljednjih godinu dana u Hrvatskoj se pojavio novi posao – community managment. Posao čija je definicija još uvijek nejasna jednom dijelu onih koji bi ih trebali imati na hrvatski se prevodi kao – menadžer za upravljanje društvenim mrežama. Radno vrijeme posla je 0-24h. Ne može ga raditi svatko, i teško se može naučiti ukoliko netko „nema osjećaj“ za publiku. Potrebno je znanje psihologije, menadžmenta, prodaje, animacije i još mnogo drugih zanimanja. Kako bi Facebook marketing bio jeftin, potrebno je imati kvalitetnog community managera koji je upoznat sa svojim zadaćama i obvezama. Trenutne plaće community managera su u okvirima hrvatskog prosjeka, iako neki tvrde i da su iznad prosjeka.
Koliko „jeftin“ marketing nudi Facebook?
Konkretne cijene marketinga sponzoriranim objavama koje su ponuđene izgledaju korektno i dostupne su gotovo svakome. Očito je da Facebook trenutno ide na masivnost i aktualiziranje, pa valja iskoristiti cijene koje trenutno vrijede. Cijene su ograničene po rangovima odnosno broju lajkova fan stranice. Na konkretnom primjeru situacija izgleda ovako. Fan stranica sa cca. 3000 fanova, može uložiti u sponzoriranu objavu (prije – „Promote“, po novom – „Boost Post“) od 5-100 dolara. Doseg Facebook plaćene sponzorirane objave u tom cjenovnom rangu je od 4.400 pa sve do 170.000 korisnika.stranica sa cca. 300 000 fanova, ima priliku putem Facebooka uložiti u promociju na čak i do nekoliko milijuna korisnika. Minimalni doseg sa ulogom od 240 eura je 571.900, a s maksimalni doseg je s plaćanjem 2 330 eura sve do 5.400,000 korisnika. Zvuči primamljivo, a s obzirom da promocija traje 3 dana i aktualnost stranice se poveća.
Mi smo vam svoje rekli, pa tko voli nek izvoli. 🙂
Autor: Ante Fumić
Oznake: on line mediji, Facebook korisnici u Hrvatskoj, društvene mreže, community management, društvene mreže u HrvatskojPročitajte i…